Simmons kikarsikte

Tjenare,
jag tänkte köpa en kikare till min 243 win, är student så ekonomin är lite ansträngd, är det någon som har någon erfarenhet av Simmons kikarsikten?

/
Johan
 
Återkommande fråga...

är just detta, om lågprissiktena håller måttet?

Först och främst, ska du fråga dig, hur många dagar per år du ägnar åt jakt/jaktskytte.

Sedan är det ju så, att man får vad man betalar för.
Brännvidd, vatten/kondenstäthet, skottfasthet, köldkänslighet, etc. Och är det fråga om ett variabelt sikte, tycker jag absolut att du skall välja ett vedertaget kvalitetssikte.

Kanske du enbart skall ha ett sikte även för älgjakten, då duger detta sikte gott.
Eftersom klövjakt, är så gott som uteslutande närhållsjakt på relativt stor träffyta, tycker jag du skall överväga ett rödpunktssikte (mycket bra för klövviltjakten), dessa finns till överkomligt pris.

/Björn


[Ändrat av Graip 2002-03-17 kl 12:56]
 
Toppjakt...

Tack för ditt svar, jag hade i första hand tänkt använda bössan till toppjakt och eventuelt, om tillfälle ges, rådjursjakt.

/
Johan
 
Då tycker jag att du skall satsa på ett Leupold; vettigt pris och fullgod kvalitet; de är nästan som kinder-ägg: choklad, överaskning och leksak - i ett.

Detta är dock en högst personlig uppfattning, men jag håller fast vid den.

Snart är det vår (kanske)

//B
 
Håller med...

Jeobald, att Leupold är ett gott och säkert val, till rimligt pris.
Använder detta märke själv till precisionsskytte och då ett variabelt sikte.:)

/Björn
 
Kanske kunde du kolla också tjeckiska Meopta. Optikens kvalitet är mycket bra (lins görs i samma fabrik som Kahles/Swarovski) och mekaniska konstruktionen ser också hållbart ut. Här i Finland har Meopta fått ett mycket bra ryckte i kort tid och priset ligger någonstans mittemellan andra europeiska märken och lågpriskikare. http://www.meopta.cz Meopta är bättre kännd om sina teleskop och fotoförstoringspapparater.
 
Köp gärna billigt!

När vi testade kikarsikten inför PSG90 visade det sig att de billigaste väl höll måttet, men då de var klistrade, kunde de inte repareras och att kunna det om 30-år är mycket viktigt i försvaret. Därav föll de billigaste kikarsiktena bort.
Hellre två billiga och minst ett helt när det gäller än ett dyrt som förstör jakten för att det är trasigt men reparerbart!
En måttlig förstoring och ett stort synfält rekommenderas varmt. Zoom bara komplicerar saker!

Go jakt

Johan K
 
Ehh...

jag låg själv på en testpluton, där vi testade framtida materiel.
Men jag har inte samma erfarenhet som du, johankse.
Varken civilt eller militärt.

Föresten, talar man knappast om ripprecisionsskytte i försvaret.

Det gamla hederliga öppna kornet, är inte så dumt, om synskärpan är god.:)

/Björn
 
är just detta, om lågprissiktena håller måttet?

Först och främst, ska du fråga dig, hur många dagar per år du ägnar åt jakt/jaktskytte.

Sedan är det ju så, att man får vad man betalar för.
Brännvidd, vatten/kondenstäthet, skottfasthet, köldkänslighet, etc. Och är det fråga om ett variabelt sikte, tycker jag absolut att du skall välja ett vedertaget kvalitetssikte.

Kanske du enbart skall ha ett sikte även för älgjakten, då duger detta sikte gott.
Eftersom klövjakt, är så gott som uteslutande närhållsjakt på relativt stor träffyta, tycker jag du skall överväga ett rödpunktssikte (mycket bra för klövviltjakten), dessa finns till överkomligt pris.

/Björn


[Ändrat av Graip 2002-03-17 kl 12:56]




Tja
Var ner till skjutbanan idag och testade ett riflescope 4-16x40aoeg, sköt inom 2cm tre skott på 100m vilket var helt ok för ett sånt sikte. Men de ska väl duga till älg eller hur? De kan väl jämföras med ett simmons?
 
Tja
Var ner till skjutbanan idag och testade ett riflescope 4-16x40aoeg, sköt inom 2cm tre skott på 100m vilket var helt ok för ett sånt sikte. Men de ska väl duga till älg eller hur? De kan väl jämföras med ett simmons?

Kvaliteten på siktet kan du inte avgöra så..
Det du ser är kvaliteten på det som sitter under kikarsiktet (och bakom)
Om du nästa år kan gå till skjutbanan och sätta träffbilden på samma ställe, då har du ett visst
mått av kvalite.
Prova och höj siktet ett par knäpp. -ändrade sig träffbilden?
Sänk lika många knäpp. Gick träffbilden tillbaka?
Om det funkade så har du ännu mera kvalite.
-Sen finns det optiska avgöranden.
-Efter detta är det den vanliga prövotiden med vardagliga stötar och regnskurar.
Man får pröva siktet på sikt.
 
Jag instämmer i vad övriga skribenter har sagt.
Leupold har jag personligen väldigt goda erfarenheter av.
De håller vad de lovar till ett överkommligt pris.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Burnis Kikarsikte Jakt 4
motchon Kikarsikte? Jakt 2
Hella91 Ställa in kikarsikte? Jakt 7
DennisH reservdel till kikarsikte Jakt 0
owahlund Scout kikarsikte (långt ögonavstånd) Jakt 3
Valgrinden Kikarsikte Jakt 2
niklaz Kikarsikte till .22WM (ripjakt) Jakt 7
Hilber Kikarsikte, en dyr historia Jakt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...