hagelbrakare

blir den inte lite ryckig/spattig?

Jag har en 686 S Silver Pigeon som jag är mer än nöjd med. Fast mellan varven händer det att jag sneglar på sambons Ultra Light... Och tänker att jag borde köpt en sån istället... Jäkla fin bössa. Lätt, smidig, lite kortare pipor (67cm) och snygg som sjutton. Ruskigt välbalanserad, vilket man inte kan säga om alla lätta bössor...

Det tråkiga är att Beretta-bockarna är ganska dyra, men ska man ändå ut med närmare 14000:- så är väl frågan om det inte är en bättre investering. Såg nu en ultralight på blocket, som anges vara så gott som ny för 14500... Min sambo betalade 17500 för sin sprillans ny, så nog verkar de hålla värdet ganska bra...

Så... mitt tips är en Beretta ultralight.

Visst är det den tekniska benämningen? spattig :) Jag menar den väger väl ~2.7 istället för "normala" 3.1-3.3 kg. De där UL brakarna brukar väl bli lite svårskjutna vid snabba lägen (vikten i normalbössorna ger lite tröghet, typ...)
Hur är rekylen på Beretta ULen?

Har blivit avrådd från UL, och vid test fick känslan att den va... ja ryckig/spattig. Men det ska erkännas att jag inte är tok-bra skytt.

BZ/
 
UL är inte lika go att skjuta med som en Std 686 Silver Pigeon...
Beretta är en invetsering för livet, och bössorna har enormt bra andrahandsvärde.
Köpte min 686 Silver Pigeon 1997 för 12000:- och den står sig bra värdemässigt.
http://www.jaktia.se/Jaktvapen/Hagelvapen/BERETTA-686-SILVER-PIGEON.htm

En annan bössa som är väldigt skoj att skjuta med är Winchester SX3 men du vill ju inte ha en automat sååå...
http://www.youtube.com/watch?v=iiq2b82Lp5E

Har du möjlighet besök Tullgarn och Swedish Game Fair 28-30/5
http://www.swedishgamefair.se/
 
Senast ändrad:
Visst är det den tekniska benämningen? spattig :) Jag menar den väger väl ~2.7 istället för "normala" 3.1-3.3 kg. De där UL brakarna brukar väl bli lite svårskjutna vid snabba lägen (vikten i normalbössorna ger lite tröghet, typ...)
Hur är rekylen på Beretta ULen?

Har blivit avrådd från UL, och vid test fick känslan att den va... ja ryckig/spattig. Men det ska erkännas att jag inte är tok-bra skytt.

BZ/

UL kräver att man har en bra sving, och det är lättare gjort att man stannar upp i svingen. En tyngre bössa blir lite lugnare och fullföljer svingen lite mer av sig själv. Man behöver inte driva på lika mycket...

Jag har också en känsla av att ju lättare bössan är, desto viktigare är det med bra balans, vilket Berettan har. Andra lätta bössor jag klämt på har känts lite mer nervösa, men den upplevelsen kan ju vara lite subjektiv.

Man får väl väga egenskaperna mot varandra. Ägnar man sig åt rörlig jakt och bär bössan långt och länge är det värt en del om bössan väger ett halvkilo mindre. På skjutbanan är halvkilot bra att ha... Kort sagt; en smaksak... och träningsfråga.

Nöter man på lite (tusen-nånting skott per år) så borde man man kunna sätta en och annan 25:a på skeetbanan med både UL och 686...
 
några skott blir det

UL kräver att man har en bra sving, och det är lättare gjort att man stannar upp i svingen. En tyngre bössa blir lite lugnare och fullföljer svingen lite mer av sig själv. Man behöver inte driva på lika mycket...

Jag har också en känsla av att ju lättare bössan är, desto viktigare är det med bra balans, vilket Berettan har. Andra lätta bössor jag klämt på har känts lite mer nervösa, men den upplevelsen kan ju vara lite subjektiv.

Man får väl väga egenskaperna mot varandra. Ägnar man sig åt rörlig jakt och bär bössan långt och länge är det värt en del om bössan väger ett halvkilo mindre. På skjutbanan är halvkilot bra att ha... Kort sagt; en smaksak... och träningsfråga.

Nöter man på lite (tusen-nånting skott per år) så borde man man kunna sätta en och annan 25:a på skeetbanan med både UL och 686...

Jag försöker nöta så mycket det går... inte alltid lätt att hitta tiden tyvärr.
Då va jag kanske inte helt fel ute ändå med min känsla av UL... får leta reda på en finare UL att testa. 25orna är få. nöjjer mig i dagsläget med serier över 20 (stressar skottet för ofta, kan var därför jag vill ha en lugnare sving?... jobbar på det)

BZ/
 
Viktigast är nog att bössan passar skytten. Men bär man länge och ofta gör halv eller helkilot stor skillnad. Annorlunda blir förstås förhållandet för den som bor på banan och gärna håller sig till en tyngre bössa. Olika bruk brukar kräva olika bössor.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.