Grönlandspaddel i kolfiber

Nu har jag dragit igång mitt vinterprojekt om en grönlandspaddel i kolfiber. Håller på med pluggen som är en kvarts paddel. Tänkte sedan göra två mallar som jag sätter ihop för att få två halvpaddlar i hellängd. Detta för att slippa en skarv på handtaget. En hållfasthetsfråga (och estetisk).

Jag har god erfarenhet med glasfiber/epoxy och arbetat lite i kolfiber. Har någon erfarenheter av paddelbygge får du gärna dela med dig av tips. Vad är t ex bästa släppmedlet?

Jag funderar på att ha ett tunt lager glasfiber ytterst för stryktålighet och jämnare yta. Bra eller onödigt?

MVH
Anders
 
Om man vill bygga en kolfiberpaddel, varför ska man då blanda in glasfiber?

Visst, det blir billigare men med tanke på allt jobb man lägger ned känns det som en fånig detalj att snåla in på. Speciellt som resultatet bara blir tyngre alternativt mindre hållbart (och kan man acceptera mindre hållbart blir paddeln lättare av att istället använda färre lager kolfiber).

Vill man ha paddeln mer slagtålig är det lämpligare att skydda väl valda delar med ett lager kevlar.
 
Bara kolfiber blir styvt men kanske något sprött. Bäst är att blanda i kevlar som du säger men kevlaren är svår att klippa själv och näst intill omöjlig att slipa efteråt. Har du möjlighet till vakumsug så är bara kolfiber eller tigerväv mycket bra men för oss hobbybyggare tycker jag det funkar ok med hälften vanlig glasfiber. Det blir ändå alldeles för mycket epoxi så den lilla viktökningen med glas känns rätt försumbar här.

Alla som har kolfiber ving/plattisar vet att dom är rätt känsliga i ändarna och en GP tror jag inte hanteras mindre vårdslöst..

/ Ulf
 
Man kan säkert spara vikt genom att lägga ett tunnare kolfiberlaminat men då blir det också kritiskt med passningen i limfogarna. Jag misstänker att det är där ett brott i första hand uppstår. Detta på grund av skjuvkrafter på en begränsad limyta.
Efter att ha byggt 4 paddlar enligt Duane Strosakers anvisningar, ser jag ingen anledning till att frångå hans utsprungliga lay-up. Dvs. en kärna bestående av 4 lager 160g glasfiberväv i kombination med ett lager 160-200g kolfiberväv på vardera sidan. Paddeln jag byggde senast mäter 220 cm, har 88 mm breda blad och väger endast 635 gram. En lättare paddel än så och jag tror att den dynamiska känslan i paddlandet försvinner.

Paddlarna har visat sig vara mycket tåliga. De repor och småskador som uppstått har jag enkelt åtgärdat med en lite slipning och ett lager 2k polyuretanlack. Filmen nedan visar hur paddeln (som jag har varit vårdslös med sedan förra våren) ser ut efter en puts och lackbehandling. Filmen visar också hur skaftet belastas med 16 kilo för att i någon mån åskådliggöra hur mycket paddeln flexar:
http://www.youtube.com/watch?v=Iv5UwU-CZDs

En bygglogg med onödigt många bilder finns i mitt bildgalleri:
http://www.azaleo.ath.cx/index.php?cat=6
 
Nu har jag dragit igång mitt vinterprojekt om en grönlandspaddel i kolfiber.
Jag funderar på att ha ett tunt lager glasfiber ytterst för stryktålighet och jämnare yta. Bra eller onödigt?

MVH
Anders

Kul projekt, Anders.
Jag väntar på att få se den. Tyvärr har jag sett några hemgjorda paddlar knäckas lite väl lätt men det kan vara värt ett försök...och där i inlandet har ni väl ändå inte öppet vatten nu och något skall du väl lindra abstinensen med ;-)
 
om man ska bygga en grönlandspaddel, varför blanda in kolfiber?
den ska vara i trä. för känslan. för flytkraften. för att det blir en billig men effektiv paddel .
vad vinner du på att använda kolfiber? hög styvhet spelar inte så stor roll när bladytan är så liten, den sviktar ändå väldigt marginellt.
 
Varför? För att man kan!

om man ska bygga en grönlandspaddel, varför blanda in kolfiber?
den ska vara i trä. för känslan. för flytkraften. för att det blir en billig men effektiv paddel .
vad vinner du på att använda kolfiber? hög styvhet spelar inte så stor roll när bladytan är så liten, den sviktar ändå väldigt marginellt.

Jag har en GP i gran. Alldeles utmärk, men varför inte kombinera gammal kunskap med moderna material? Min kajak (Isfjord, BT design) är givetvis inspirerad av en grönlandskajak men den är anpassad efter moderna behov och i moderna material (gran, glasfiber, kolfiber, epoxy). Om man blandar och ger i kajaken och plockar det bästa ur två världar, varför skulle man inte göra det med paddeln. Det är ju ändå det absolut viktigaste tillbehöret till kajaken.

Men om man kör med en traditionell SOF grönlandskajak i traditionella material skulle det nog kännas malplacerad med en GP i kolfiber. Det beror lite på syftet med sitt bygge. Om man inte har något mål med att vara traditionell eller museal kan man lika väl löpa linan ut.
 
Tack!

Får tacka för alla goda råd. Fina bilder Rune. Inspirerande. Får se hur mycket kolfiber jag kör på.

Pfeifen: Klart du får prova när jag kommer förbi holmen. Du kan få låna gjutformen sen och pensionera den där krokiga saken du kör med, hehe. Annars är det fullt upp. Boken kommer ut i april och sedan kan vi ju åka skridskor när paddelföret nu är lite hårt.

Satsar på att få pluggen färdig nästa vecka. Återkommer längre fram.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FredrikÖ Måla eller lasera grönlandspaddel Bygga egen kajak 28
tango Laga paddelskaft i kolfiber Bygga egen kajak 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.