Vapen

Har funderingar på vad jag ska köpa för vapen till toppfågeljakt.
Första jag tänkte på var 6,5, men sedan började jag även fundera på 222.
Nu undrar jag om det är någon som har kolla på hur långt man skjuter med 222 innan kulan fallit för långt?
 
Eftersom träffytan på toppfågel är begränsad, borde skjutavståndet bli det med. Men beakta D-max då gamla 6,5x55 tabellen sa 4,5km och efter kontrollskjutningar mot Ericsons markradar blev det till 4,8km.....Luftskott kring 27° går ruskigt långt....
 
Jag föredrar i så fall 6,5. Kanonkaliber i fråga om precision och kulutbud. Dessutom en klass 1 som fungerar till älgjakt och med råge till rådjur. Har skjutit ett tiotal tjädrar och orrar med pappas 222 rem. En snabb och lätt kula som slår sönder för mycket. Min bössa har varit en sako i cal. 243 win. Fin till jakt om man laddar ner den lite men ganska svår att få riktigt tät i träffbilderna. Vill du ha en grym och renodlad toppfågelbössa så köp en ok 308 eller 243 (remington eller sako) och pipa om den till en 6mm norma Br eller 6mm XC. En ompipning till en ok pipa ligger på ca 4500-6000 kr. Der blir ju lite pengar men kul i skogen.....

Man skjuter alldeles för långt med alla kalibrar men betydligt längre med 6,5 än 222. Smyg ! Dels blir jakten mer spännande och du har större chans till bra träff. Vi skjuter sällan på mer än 100-120 meter. Det är en myt att tjädrar skjuts på 300+. I alla fall huvudlöst dåligt omdömme. En gång när jag och min bror var små och ute med pappa hörde vi ett vinande ljud och ett "poff" i snön alldeles brevid oss därefter en avlägsen smäll. Det blev 5-6 "poffar". Vi hade nog en grym tur.

Andra och mera riktigta forum där folk har riktigt bra koll på jakt, kalibrar, vapen och priser är antingen www.robsoft.nu eller www.jaktsidan.se Lycka till med jakten
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alexlp Vapen Licens för jakt Jakt 7
storfamiljen Vapen till Svalbard? Jakt 10
Tim_82 Köpa Vapen Jakt 19
adventure_transport Att jaga med primitiva vapen... Jakt 13
kenneth1 Vapen för isbjörn? Jakt 53
umevargen Modifiering av vapen Jakt 8
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
lester Vapen på skoter Jakt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.