Allergimedicin mot myggor.

God kväll!

Idag fick jag ett tips, som jag tänkte höra om det var någon annan som känner till och vet om det verkligen fungerar.

Vi satt och diskuterade myggor och olika myggmedel när det var någon som sa att om man tar vanlig, receptfri allergimedicin så slipper man många myggor. Är det så och i så fall hur effektivt är det och vilka mediciner är det som fungerar? Hjälper det mot fästingar?

Ha en fantastisk fortsättning på semestern! Nu bär det snart iväg på en veckas vandring, paddling och ryggläge i Dalarna.=)
 
Jag är allergisk mot en massa saker och äter allergimedicin i princip dagligen när jag är hemma och vistas i naturen.
Förr åt jag Zyrlex men nu när det finns alternativ så köper jag det som råkar vara billigast på apoteket just då, så länge det innehållet Cetrizin.
Om det håller myggorna borta är jag inte säker på men jag har aldrig ett kliande myggbett iallafall.
Beträffande fästingar har jag ingen aning, har inte haft så många på mig faktiskt.
 
Rätt och fel. Man slipper inte myggen, de fortsätter sitt onda blodsugande i samma omfattning. Däremot lindrar antihistaminer (som de "vanliga" receptfria allergiläkemedeln är) reaktionen, dvs rodnad och klåda. Om man reagerar kraftigt mot myggbett kan det vara en idé att ta dem men de verkar alltså inte förebyggande mot myggen i sig.
 
Antihistaminer är läkemedel, och även om de är receptfria har de biverkningar och självklart ska man inte ta dem om man inte har en allergisk reaktion.

Att äta vitlök dagen innan och lukta sot är två sätt som håller myggen borta från huden. Däremot slutar de inte surra runt öronen, och det är väl ändå det värsta med dem!
 
Ah! Ja, det var det jag funderade på. Om man helt enkelt slapp kliandet, jag tyckte att det lät för bra att man skulle slippa myggen.

Tack för era snabba svar!=)
 
Samtliga receptfria antihistaminer hjälper mot myggbett. Kestine har till och med det som godkänd indikation. Som flera andra redan skrivit är det inte myggen som hålls borta, utan betten slutar klia.

Myggbetten går igenom två faser: En akut bettreaktion (kommer fortfarande klia) och därefter en förgdröjd överkänslighetsreaktion. Denna reaktion är densamma som vid många olika allergier med histaminutsöndring och denna reaktion med stora svullna kliande myggbett lindras avsevärt med antihistaminer.

Angående biverkningar så är antihistaminerna ganska så lindriga. Trötthet eller irritation är de vanligaste (varierar stort från person till person). Men det enklaste för att slippa detta är att ta tabletten till natten. Effekten sitter i hela dygnet.
 
Antihistaminer är läkemedel, och även om de är receptfria har de biverkningar och självklart ska man inte ta dem om man inte har en allergisk reaktion.
Jag håller inte riktigt med. Visst brukar jag också förespråka att man inte äter läkemedel i tid och otid samt att man respekterar risken för biverkningar mm, men att receptfria läkemedel skulle ha nåt slags särställning visavi annat man stoppar i sig, skriver jag inte under på.

De flesta tar paracetamol (Alvedon mm), ibuprofen mfl receptfria läkemedel mot väldigt subjektiva besvär, dvs huvudvärk, mensvärk, muskelvärk, en dålig dag, stelt/ont i nacken etc. På liknande sätt tas allergimediciner mot subjektiva besvär (som inte alltid behöver vara allergiska, fast då blir effekten förstås bara placebo!) som nästäppa, rinnsnuva, klåda i ögonen, utslag etc etc. Många "inbitna" allergiker tar både två och tre antihistamintabletter, även om all rekommendation säger "en om dagen", liksom de flesta recept. De lär sig styra sin medicinering precis som man styr med annat i livet: Mat, sömn, jobb, sex, umgås med vänner...

På samma vis har jag inget att invända mot den som är villig att "ta risken" (fan vet om Clarityn är farligare än selleri eller snabbkaffe eller bitsocker eller ta bilen till jobbet eller annat som vi gör varje dag) att ta antihistaminer mot myggstick. Själv skulle jag inte tveka en sekund om jag hade såna besvär (lyckligtvis tappade mina föräldrar mig i grytan med trolldryck så jag aldrig får några kliande kvaddlar av mygg). Annat som provas med varierande framgång är NSAID-gel (typ Zon eller Eeze eller Brufen gel) på stickställena, eller kortisonkräm.

Ah! Ja, det var det jag funderade på. Om man helt enkelt slapp kliandet, jag tyckte att det lät för bra att man skulle slippa myggen.

Tack för era snabba svar!=)
Men jag har för mig att det finns nåt läkemedel (av de vanliga) som har som positiv bieffekt(!) att myggen skyr ens hud! Attans om jag bara kom på vilket...

Tyvärr lär vi aldrig få reda på om du verkligen fick lika många myggstick som tidigare. Grattis till att du hittat något som funkar iaf!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.