däcklinor och handtag för lyft? BERÄKNINGSHJÄLP

Har tagit en funderare på hur jag vill ha däcklinorna och handtagen för att kunna lyfta kajaken och har kommit fram till att jag vill göra de i ett. Alltså inte ha de på separata linor.

Planen är att fästa däckslinorna genom att dela en trästav på längden, kapa den i smådelar, sen fräsa ur den, sätta i en pinne och sen fästa den på insidan av skrovet. Genom detta får jag då ett slätt och snygga däck ha jag tänkt mig. Planen sen är borra ett hål genom innerstävarna, fylla med epoxi och borra igen och dra linan igenom det. Däckslinorna kommer alltså att gå hela vägen runt kajaken. Bär handtagen vill jag fästa längst fram i linorna mellan hålet i innerstävarna och ett däcksfästa 1-2 decimeter in från fören / aktern. Både linorna kommer alltså att gå igenom det "sista" däcksfästet, in i ett rör (handtaget) och sen igenom innerstäven.

Min fråga till er är hur ni tror detta kommer att fungera samt hur hållfast detta kan bli? Samt isf hur grova dessa däcksfästen för linorna måste vara för att det skall fungera.

tack på förhand
 
3,5mm flätad perlonlina håller för 240 kg. Två borde räcka. Viktigare för en 20 kg kajak blir väl Handtagen för bärning bör ha tillräcklig diameter så att du inte får obehagskänsla i handen. Vem skall bära baktill? Lätt vagn gör att paketet blir enmanshanterbart.
 
Helst vill jag kunna bära kajaken lastad ja. Det vore ju alltid trevligt :) . Som handtag tänkte jag mig typ något gammalt pvc rör, sånt där som används för att dra elledningar i hus. Det känns som det borde vara tillräckligt stort sen får man bara se till att måla det så det itne är vitt och fult.
 
Ett tips från de som paddlar i surf är att inte ha linan genom handtaget så att den bildar en ögla runt handen när man bär. Om man släpar en kayak i bränningar finns det risk att den snurrar runt och då tvinnas linan runt handen och man sitter fast.

Istället ska man ha linan genom ett hål i röret så att den går igenom mitten av handtaget.

(Hoppas det belv begripligt!)
 
Att bära en lastad kanot är oftast inget problem med hållfastheten i linorna. Däremot kan själva kanoten må dåligt. Antingen viker den sig på mitten eller så lossnar infästningen av linan. Så fundera både en och två gånger innan du bär en lastad kanot. Ta ur några tunga saker först...

Såga till en rejäl bricka av 2,5-3,0 mm aluplåt och knacka den till passande form på insidan av linfästet. Montera med Sikaflex så har du en bra förstärkning och minskar risken att dra sönder plasten.
 
Du har inte funderat på att göra som Thomasson med flera har gjort på sina kajaker med en plastslang med ett snöre i som form samt borrade hål genom skrovet sedan några lager glasfiber och förtjockad epoxi på insidan.Tror att det kallas Maroskehål.
Jag gjorde det på min Hunter och det gick både fort och blev bra och starkt.
Dessutom helt slätt på ovansidan samt helt tätt mot träet.
 
Där linan ska gå genom skrovet har jag tänkt att sätta någon typ av plaströr med förstärkning ja. Anledningen till att jag vill integrera däckslinor och bärhandtag är att minska alla prylar på däcket. Tycker det ser fult ut med ett extra handtag dinglandes längst fram och bak i stävarna.

Här en en trevlig Paint-skiss jag nu gjort för att försöka förklara hur det ska vara :)

Det röda är däckslinorna, blå fyrkanten ett plaströr för som handtag och pilarna visar var jag planerar att sätta de infasade däcksfästena för linorna. Och det är de jag behöver veta om de kommer att hålla? Ett hål genom innerstäven med tillföljande plaströr och glasfiber kommer att hålla det förstår jag, men just i och med att kraften kommer att fördelas på både innerstäven samt på däcket, dragandes uppåt. Vill ju liksom inte slita igeom däcket.
 

Bilagor

  • kajak.JPG
    kajak.JPG
    6.2 KB · Visningar: 769
Tjena Andreas,

Jag tror att den starkaste lösningen blir att bara ha bärhandtaget/linan igenom stäven, annars skall däcket och sammansättningen av däck och skrov ta upp halva lasten om man gör som du ritat.
jag har sett din lösning på flera Thomassonkajaker, bland annat på en hel del Hunter, troligen beroende på att Björn byggde så initialt.

Jag har löst mitt bärhandtag enligt följande
Se på bild tre.
Linan går igenom stäven till handtaget. Handtagen är sedan tillbakadraget på däck mot däckslinorna genom en gummilina. Handtaget ligger stilla och fint på däck när jag paddlar och flexxar sedan upp när jag behöver lyfta kajaken.
Lina igenom stäven känns starkt och bra!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fluffy hur fäster man handtag och beslag i glasfiberkajak Bygga egen kajak 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.