Byta framväxel?

Har bristande funktion på framväxeln på ett par av mina cyklar. Borde inte vara så knepigt men jag får inte riktigt till det. Har noterat att med bra funktion = bl a fjädring i bakväxeln fungerar framväxeln också bättre.

När hjälper det att byta framväxeln?

Thure
 
Framväxeln är det sällan fel på om den inte har fått en smäll någon gång. Rengöring (inkl vajrar och växelhandtag) och ev justering av ändlägena och vajerspänning brukar lösa det mesta. Fungerar inte detta, kolla hur kedjeföraren är justerad (vinklad) mot kedjan och att den inte sitter för lågt/högt monterad på ramen (dvs inte kan växla bra mot största drevet).

Kan du bättre beskriva vilket problem du upplever kanske det är lättare att tipsa. Antar att du vet om att undvika för stora vinkelskillnader på kedjan, dvs minsta drevet bak (=yttersta) och minsta fram (=innersta) och vice versa är ingen bra kombination;)
 
Fram- och bakväxel måste definitivt lira ihop. Dock tror jag dina problem beror på felinställning, sannolikt främst på framväxeln, ev i kombination med bakväxeln. Jag har bara behövt byta Framväxel en gång ( har 5 välanvända cyklar) och då berodde det på att växeln de facto gick sönder i godset. Framväxeln är dock - enl min uppfattning - avsevärt svårare att ställa in än bakväxeln, men om man noga följer Shimanos serviceblad och är envis, så blir det bra! Övertygad om att Du inte behöver köpa ny växel, bara tålmodigt mecka lite!;-)

// Lelle
 
Tack för respons

Rätt komplicerat med kedjeväxelfunktion. Jag har tvådelat fram på en typ 12 år gammal racer med Ultegrakomponenter med niodelat bak. Jag köpte cykeln begagnad då den gått typ 800 mil. Nu har den gått ytterligare 2700 mil och framväxeln är inte bytt. Vajrar och höljen är bytta ggr flera men inte STI-reglaget på styret till framväxeln. Motsvarande reglage till bakväxeln är bytt och bakväxeln har jag bytt ett par gånger efter haverier.

Framväxlingen är allt trögare till mindre drevet dvs då framväxelns fjäder jobbar. Tänker efter er respons i första hand byta vajer och hölje igen. Hjälper inte det vet jag inte hur jag skall gå vidare.

Thure
 
Rätt komplicerat med kedjeväxelfunktion. Jag har tvådelat fram på en typ 12 år gammal racer med Ultegrakomponenter med niodelat bak. Jag köpte cykeln begagnad då den gått typ 800 mil. Nu har den gått ytterligare 2700 mil och framväxeln är inte bytt. Vajrar och höljen är bytta ggr flera men inte STI-reglaget på styret till framväxeln. Motsvarande reglage till bakväxeln är bytt och bakväxeln har jag bytt ett par gånger efter haverier.

Framväxlingen är allt trögare till mindre drevet dvs då framväxelns fjäder jobbar. Tänker efter er respons i första hand byta vajer och hölje igen. Hjälper inte det vet jag inte hur jag skall gå vidare.

Thure

Du har väl smort upp lite och bytt drev där fram i alla fall 2700 mil är mycket och bra drev hjälper, annars klättrar inte kedjan bra och riskerar att falla av oftare, den blir mer lättinställd.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.