Bra cyclocross för nybörjare

Hej!

Har planer på att komplettera löpningen med att börja cykla och söker på det här sättet tips på lämpligt fordon för aktiviteten. Har idag endast en gammal och utsliten MTB och känner mig nu sugen på en cyclocross för att dra fördel av att jag bor med närhet till både bra landsvägar, cykelbanor i/runt stan och grusvägar runt sjöar/i naturområden.

Planen är främst motionscykling 1-2 ggr/veckan, med möjlig ambition att köra Vätternrundan beroende på hur kul jag tycker det är.

Önskemål:
- Skall fungera för att motionscykla på, men också att att ta till krogen, mataffären, badstranden och dyl
- Kommer ej jobbpendla i första läget, dock ej helt otänkbart längre fram, varför det bör vara möjligt att slänga på skärmar
- Vill helst ha skivbromsar, känns på något sätt som framtiden
- En prislapp runt max 12000 kr, självklart ingen nackdel med mindre
- Att den är snygg är självklart ingen nackdel - att den är för ful och "svulstig" sänker mitt intresse

Har själv kollat runt. Är visserligen sjukt sugen på Colnago World Cup 2.0, inte minst både för att den är fantastiskt snygg och för att jag är Italofil. Samtidigt ligger den över budget. Annat alternativ som känns mer rimligt att starta med är Tunturi CX900. Någon med synpunkter på den?

Tar tacksamt emot erfarenheter, synpunkter och förslag på vad som skulle uppfylla mina krav och ge mig mest värde för slantarna.

Mvh
Christoffer
 
Kan vara värt att kolla tyskarna om Du tycker det är ok att beställa över nätet. Har själv en Poison Opium som jag är mkt nöjd med. Kan inte exakt dagspris, men med 105 komponenter borde den ligga hyfsat nära 12'.

// L
 
Tack för kloka svar.

Har kikat runt lite ytterligare. Det verkar som att jag kan få loss en Colnago World Cup (2014 års modell) från en Italiensk webbshop för 1239 €, så då ryms den helt plötsligt inom budget :).

Cykeln har dock inte "dubbelkommando", dvs med bromshandtagen även på ovansidan av styret, vilket jag insett att nog är bra för min del. Någon som har koll på om det är svårt/dyrt att eftermontera?

Spec på cykeln finn här: http://www.colnago.com/world-cup/
Synpunkter?
 
Finns

det dubbelkommando med dessa bromsar som om jag läst rätt är hydrauliska skivbromsar?

Priset verkar onekligen bra för den här cykeln. Nästan beredd att slå till på en själv. Borde kunna gå många mil som pendlarcykel.

Thure
 
Till butiken som praktisk hoj gäller det att hälen inte kolliderar med bakväskorna.
Med kort försprång blir styrningen livlig.

go tur
 
Visade modeller hitintills varit utrustade med mekaniska bromsar. Du får höja prislappen för att komma till hydraliska bromsar. Om det nu är en cross du skall ha?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.