48% av alla som skadas allvarligt i trafiken gör det i cykelolyckor.

Håller med om att cykelhjälm vore vettigt, men jag tror inte det är hela lösningen.

Faktum är ju att cykelbanorna sällan byggs trafikmässigt vettigt, och sedan underhålls de inte heller. Snön får ligga avsevärt längre där än på bilvägarna, och det är först nu de börjat sopa bort gruset i Umeå iaf. Kort sagt, cyklister är inte en prioriterad grupp...
 
Tänkvärt

DNs vinkling i rubriken är att ett flertal olyckor sker på cykelbanor men det redovisas inte några siffror där.

Folksams egna dokument: http://media.folksam.se/sv/2012/05/...lskador-vanligaste-trafikskadan-i-kommunerna/

http://mb.cision.com/Public/1524/9255103/84cb80d190081b7b.pdf i tabell 5 finns uppgifterna med rubriken:

"Typ av olycksplats i singel-cykelolyckor, där personskadan leder till medicinsk invaliditet.
Olyckor rapporterade till akutsjukhusen 2003-mars 2011."

"Gatu-/Vägkorsning 8%
Gatu-/Vägsträcka 39%
Gång- och cykelbana (-väg) 38%"

Undrar om man har några siffror på hur andel av cyklingen som sker på cykelbana respektive på väg samt hur man redovisar olyckor där cykelbana korsar bilväg.

Cykelhjälm minskar signifikant allvarliga skallskador. Hur stor reduktionen är vet jag inte.

Thure
 
Det kanske mest

uppseendeväckande är att det finns så förhållandevis lite forskning på cykelolyckor om de står för en så här stor andel av de allvarliga olyckorna. Ekonomiskt borde detta betyda enormt mycket för samhället.

Vad kostar det samhället att förebygga en allvarlig cykelolycka jämfört med vad det kostar att förebygga en motsvarande olycka som drabbar förare eller passagerar i en bil?

Thure
 
Vad kostar det samhället att förebygga en allvarlig cykelolycka jämfört med vad det kostar att förebygga en motsvarande olycka som drabbar förare eller passagerar i en bil?

Då många bilolyckor förebyggs med utbildning kanske det är samma väg för cyklisterna. Obligatorisk utbildning med prov?
 
Den tanken har mer än en gång slagit trafikforskarna, men det är politikerna som håller i penningpungen. De ekonomiska effekterna av skador kring kommunala cykelbanor, slussas vidare till landsting, försäkringsbolag och enskilda. Invalidiserande skador till staten och den enskilde.

Ett sätt att få klokare lagda och designade cykelvägar samt stråk är givetvis som DN-artikeln att synliggöra problemen.
Att cykelstråk och vägar plötsligt upphör och ersätts av målade streck har säkert fler cyklister sett.

I duellesituationen mellan motorfordon och cyklist brukar den senare råka mest illa ut. Att tro att skyddskläder, hjälmar etc är lösningen no 1 är att tänka väl kort.

Trafikseparering är bevisligen vida effektivare.

En detalj som inte belysts tillräckligt är att en stor andel av cykelolyckorna sker mellan cyklister.

Just nu talar flera cykelorganisationer med två tungor och debatterar cykelstråk för trafik över 20 km/h. Som om hänsyn och uppmärksamhet inte längre skulle kunna gälla för de som har mera pump i benen.

Trots allt är det bra när börjar lyfta på förlåten kring en viktigt ämne.

Kan vi få se en helhetssyn även här i en nära framtid?
 
Sju av tio skadas i singelolyckor enligt tidigare inlägg och 77% av alla olyckor är ej i korsningar = folk cyklar omkull av anledningen att de är kassa på att cykla?

Spelar väl ingen roll hur mycket pengar man satsar på cyklisterna om de fortfarande inte vet hur man balanserar på cykeln utan att trilla i marken.
 
Jag tror ju inte att singelolyckorna beror på att folk inte kan hålla balansen, det handlar nog snarare om brister i väglaget. Grus på vägen, spår, sprickor, kanter etc.

Cyklar (och även motorcyklar och mopeder) har ju den stora nackdelen att en liten sladd eller ett kast oftast får en betydande konsekvens (man tappar balansen och välter).
 
Mera kunskap

kan inte vara fel.

Misstänker t ex själv att risken för incidenter är betydligt mindre på pendelsträckor där cyklisterna vet var det är ojämn beläggning kantsten skymd sikt etc.

Bilkörfält är på många sätt överlägsna cykelbanor. Är risken för olyckor mindre än på en cykelbana så väljer jag bilkörfältet.

Thure
 
Sju av tio skadas i singelolyckor enligt tidigare inlägg och 77% av alla olyckor är ej i korsningar = folk cyklar omkull av anledningen att de är kassa på att cykla?

Spelar väl ingen roll hur mycket pengar man satsar på cyklisterna om de fortfarande inte vet hur man balanserar på cykeln utan att trilla i marken.

Av singelolyckorna med cykel är 79% i icke korsning.

Vore intressant med mera kringdata. T ex torde dödsolyckor med bil vara betydligt vanligare utanför tättbebygt område och olyckor med cyklister vara betydligt ovanligare utanför tättbebyggt område.

Thure
 
Sen när börjar det bli vettigt att jämföra i enbart procent? Hur många kör bil till jobbet kontra cyklar? Sträcka? osvosv. Jag antar att de 375 000 som nämns är cyklister. Detta säger verkligen inget. I så fall är det säkrare att köra moped än att cyckla, för det är färre procent olyckor med moped.

Räknar man lite på hur liten risken är att skada sig när vid en cykeltur är den otroligt liten.

Att det sen är många som skadar sig på grund av dåligt underhållna vägar självklart tråkigt.

Jag kan ha missat något, men det är hur jag reagerade.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.