Bra cykelmärke / cykelaffär?

Jag funderar på att börja cykla till jobbet dagligen. Det är 30 km tur och retur. Jag skulle vilja köpa en bättre cykel. Jag funderar på en hybrid. Är det någon pålitlig affär i Stockholmstrakten som kan sin sak ni rekommenderar?
Vilka cykelmärken är kända att vara bra? Vilka borde man undvika att köpa? Tackar för lite tips.
 
Det finns mängder med butiker som håller måttet i Sthlm. Vilken del av stan bor du i?
Poängen med att köpa i fysisk butik är ju den extra servicen det ger, då vill man att den ska ligga åtkomligt så att man faktiskt lätt kan ta sig dit.
 
Täby, stan

Tack för svaren.

Bor i Täby men arbetar i stan men jag har inget emot att åka lite längre för att göra ett bra köp. Har ingen bil dock.
 
15km kan man i princip cykla på vilken cykel som helst.

Dom flesta cykelfabrikanter använder samma grejer Shimano det som skiljer är ramen och hur cykeln är komponerad

en cykel med utanpåliggande växlar och smala däck är roligare att cykla på men kräver mer underhåll. Inbyggda växlar är robustare men tristare

Undvik "sjukt billiga" cyklar från lågpriskedjer

Ofta rear man nu ut fjolårets modeller och man kan göra klipp om man letar lite. Väldigt viktigt är att ramen har rätt storlek köp hellre en mindre än en större.

Hans Friedel
 
I Täby har du Cykelkraft och Cykloteket, de kan säkert hjälpa dig. Googlade och hittade en till: Berglunds Sport.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.