Manuella knivslipare - vinklar?

Thomas, kanske bilden lurar ögat. Den kortare kniven av de båda är iallafall tillräckligt rak för att inte vinklen ska ändras. Bladet är 16,5cm långt. Mätte vinklen med min Angle cube.
 
BjörnLj,

Angle Cube mäter bara ned rill +/- 0,1 grad.

Ta kniven, sätt eggen på det avstånd du slipade den och mät exakt avstånd. Flytta sedan kniven (eggen) i sidled, använd samma avstånd, dra ett streck över eggen med svart tush - och dra brynet över eggen rakt framför slipverktyget. Då ser du om det är samma slipvinkel

Whiteboard tush på en egg är 2/100 dels mm tjock
Permanent tush är 1/100 dels mm tjock, alltså bara hälften så tjock :)

Du kan alltså, på detta sätt, se hur slipvinkeln har förändrats.

Nu nördar vi lite här ovan - men principen är viktig att känna till och förstå när man bygger slipverktyg. För praktiskt användande av kniv saknar det betydelse om slipvinkeln varierar några tiondels grader.

Skall man testa olika stål på en kniv måste slipvinklarna på de knivar man testar vara 100% lika. Är de inte det blir testresultatet fel.

Du har ju gjort ditt eget slipverktyg, därmed vet du en del av fällorna och konstruktionsmissar som finns :)

Normala knivanvändare klarar sig med ett enkelt slipverktyg där de kan underhållsslipa i samma slipvinkel. jobbar man i trä måste man vara mer exakt för att spara tid och kraft. Börjar man mäta slipvinklar noga blir man lätt en slipnörd - men man tjänar både rid och kraft samt får en djupare kunskap om hur knivar och eggar verkligen fungerar "på köpet".

Mina tekniska lösningar som jag gjorde för drygt 15 år sedan börjar först nu kopieras. KME har kopierat min böjda styrpinne och försöker få patent på den och de har i år konstruerat "världens första yxslip" :) (de söker patent på den också).

Andra tillverkare använder en del av de principer jag kom fram till samt använder delar av mina konstruktioner. Det kommer nya slipverktyg nästan månadsvis numera, men de som kommer tycker jag är mycket enkla samt utan någon större precission...men jag är ju slipnörd och har höga krav på det jag gör...
 
Variant

Jag började fundera på vilka vinklar jag verkligen fick fram
på mina knivar då jag vanligtvis slipar för hand på brynen.
Så efter en massa surfande så hittade jag naturligtvis edgepals
konstruktioner. Så efter en del skamlöst kopierande och lite egna idéer
så blev min så här. Tänkte att kunna vända kniven i samma uppsättning
kunde ju inte skada.
Men sen måste jag erkänna att jag är tillbaka till mina brynen vanligtvis.
Det är så enkelt att jobba med och jag märker inte nån större skillnad
i resultat. Det viktigaste verktyget för mig när jag slipar är fortfarande mini-mikroskåpet så jag ser vad jag gör.
 

Bilagor

  • _1000095.jpg
    _1000095.jpg
    23 KB · Visningar: 1,226
Kjell,
Kopiera på du bara :) privatpersoner tycker jag skall kopiera nör de bygger sina egna slipverktyg. Jag tycker inte att företag skall kopiera andras uppfinningar för att tjäna pengar på dem, speciellt inte nör de försöker få patent på det de kopierat.

När du slipar för hand vobblar du minst tre grader. Dina eggar blir därmed konvexa minst tre grader. När du slipar med ditt slipverktyg (bra konstruktion dubhar gjort) blir dina eggar raka. Eftersom kniven är fixerad på slipbordet och genom att pivåpunkten är fixerad kan resultatet inte bli annat är rakt. Om konstruktionen är rillräckligt fast blir resultatet en 100% rak egg.

Böjer du en av dina styrpinnar tvingas brynet att glra en båge över eggen = eggen blir konvex. Var böjen på styrpinnen sitter och hur mycket,meller litet, du böjer styrpinnen bestämmer den konvexa kurvan.

Genom att mäta avståndet mellan egg och pivåpunkt och henom att mäta fram hur långt du för brynet framåt ser du hur stor del av brynet som ger dig 1 grad.

Chef har alltid 28 cm mellan egg och pivåpunkt. Den böjning mina styrpinnar har ger 1 grad på 25 mm. Om jag anvönder 75 mm av brynets längd när jag slipar får jag en 3 graders konvex sfär på eggen.

Fällknivens knivar har ca 6 graders konvex sfär. Bark Rivers knivar har 2-3 graders konvex sfär.

99,9 % av alla knivanvändare vet inte vilken slipvinkel deras knivar har - eller hur stor konvex sfär deras konvexa eggar har...

Först när man kan slipa i grader och vet hur mpnga grader ens kniv haf på eggen kan man lära aig hur kniven fungerar med X antal grader på eggen. Slipar man sedan om eggen till XX antal grader lär man sig skillnaden mellan X grader och XX grader - och plötsligt öppnas en helt ny värld inom slipning - och man börjar få en fördjupad knivkunskap och man lär sig om hur knivar faktiskt fungerar.

Om man inte vet vilket gradtal ens kniv har, och förändrar dess slipvinkel, vet man inte var man började, man vet inte var man slutade, man vet inte heller sträckan man färdats - och vad kan man lära sig från att inte veta vad kan gör? Ingenting alls = man börjar från noll varje gång man slipar.

Vet man slipvinkeln - och förändrar den 2 grader, då vet man var man började, man vet var man slutade, man vet sträckan man färdats, när men sedan använder kniven känner man skillnaden i grader - och från det kan man lära sig = det man lär sig tar man med sig till nösta kniv man slipat = man börjar aldrig från noll mer, man lär sig någonting från varje kniv man slipar och använder. Efter ett tag vet man sitt slipresultat redan innan man börjar slipa eftersom man slipar om eggen från ett behov - eftersom man förstår orsak och verkan.
 
Är inte tillräckligt van knivanvändare för att känna skillnad på en grad upp eller ner. Har provat mig fram till en tillräckligt vass vinkel som ändå håller skärpan hyfsat. Det jag värdesätter mest med slipjiggen är att på ett enkelt sätt kunna underhålla kniven i exakt samma vinkel varje gång. Tack Thomas för alla tips på vägen.
 
Tack själv Björn!

Trevligt att kunna hjälpa till!

Balansen mellan vasshet och slitagetålighet är den viktigaste kunskapen och lärdomen. Hittar man rätt där får man fungerande knivar som håller för att användas - vilket är knivars främsta uppgift.

Genom att kunna underhållsslipa sina knivar i exakt samma slipvinkel tar man bort minimalt med material från eggen vilket ger kniven ett långt liv, dessutom lår man känna sin kniv eftersom slipvinkeln inte förändras - och man slipper skicka bort kniven för slipning när eggvinkeln blivit för hög (vilket alla som slipar för hand måste göra eftersom deras knivar blir allt mer konvexa fram tills dess att eggen inte längre fungerar, en sk omprofilering - tillbaka till utgångsprofilen... :)

Thomas
 
Första meningen tycker jag är bra.

Jag tror att många har svårt att förstå detta eftersom alla "vet" att slipvinkeln förändrar sig när man för brynet i sidled, detta eftersom avståndet till pivåpunkten blir längre.

Verkligheten är att slipvinkeln inte förändrar sig alls - brynet bibehåller samma slipvinkel längs hela den raka delen av eggen.

När jag uppfann den böjda styrpinnen som tvingar brynet att gå i en kontrollerad båge över eggen, samma båge vaje gång, så tog det flera års diskussioner innan man förstod hur den böjda styrpinnen fungerade.
Idag är den accepterad i hela världen, och flera företag har börjat kopiera den.

När jag på knivmarknader stått och förklarat hur den böjda styrpinnen fungerar och visar praktiskt hur den fungerar förstår folk direkt funktionen. Några blir till och med förbannade på mig och säger att det "det kunde jag ju uppfunnit själv" - vilket nog är det bästa beröm man kan ge en uppfinnare eftersom det oftast är det enkla som är svårt att komma på.

Thomas
 
Verkligheten är alltid en bit ifrån teorin. Såtillvida att 'Plan'-tanken
fungerar så länge eggen är helt rak. Men om eggen vid exempelvis spetsen böjer upp sig så övergår det till att avståndet från pivåpunkten blir längre och alltså eggvinkeln lägre. Nu kan jag tycka att det inte är så dum idé att ha en lägre vinkel ute vid spetsen då man sällan kan lägga
på lika mycket kraft där jämfört med närmast skaftet.
 
Monterar man knivbladet lite diagonalt på slipbordet förändras slipvinkeln även på eggens raka del.

Jag utnyttjar detta på mitt slipverktyg IcePal som slipar isborrar. De böjda skärens egg håller en slipvinkel på 40 grader närmast centeum och 20 grader i pereferin. Genom att eggen monterats diagonalt kan IcePal hålla denna "glidande" slipvinkel som alltså förändras 20 grader läns eggen.

En kniv har 1 dimension på eggen och många har svårt att få eggen vass.

IcePal har en egg som har 3 olika dimensioner, IcePal slipar alla dessa 3 dimensioner samtidigt - utan att förändra någon av dimensionernas slipvinklar.

Det fantastiska med IcePals slipresultat är att ingen kan ha en personlig uppfattning om slipresultatet eftersom det är isen som avgör slipresultatet.

Antingen borrar isborren - eller så borrar den inte alls :) några gråzoner finns inte.

Hela eggen måste slipas perfekt för att isborren skall borra i isen. Minsta fel medför att isborren inte borrar alls.
 
Jag har efter mycket om och men begripit konceptet.

Jag klämde fast ett vinkeljärn i slipen, justerade styrpinnens höjd så att denne hade kontakt med vinkeljärnets två kanter (alltså en simulering av en väldigt bred slipfas) och kunde naturligtvis konstatera att styrpinnen hade kontakt med båda kanterna hela vägen ut. Vinkeln ändras alltså inte.

Tankevurpan jag gjort är att jag inte insett att det är mer än ett plan inblandat.
 
Jag hade mycket svårt att acceptera hur det hela faktiskt fungerar - så du är inte ensam :)

Jag mätte med en Angle Cube - men var inte 100% noga med att cuben måste atå exakt i 90 grader mot eggen - och jag mätte 0,2 graders förändring av slipvinkeln på ett 25 cm blad. Naturligtvis trodde jag på resultatet jag mätt fram :)

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hupp Knivslipare i Linköping/Norrköping Utrustning allmänt 1
nodh Knivslipare eller lieslipare? Utrustning allmänt 145

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...