Byta kasset

Hej,

Jag har en lite äldre cykel med en 7-delad shimano600 växlar. Skulle vilka byta till en 9 eller 10 delad kasset. Någon som kan svara på vad mer, om något, utöver kasseten som måste bytas ut för att det ska fungera?

/Conny
 
Växelreglaget

behöver du byta till ett som lirar med tex 9-delat. Kolla bredden mellan bakgaffeln så att 9-10 delat "får plats". Du behöver förmodligen oxå nytt nav på bakhjulet, tror inte att 9-delad kasset passar bodyn bak. Hör med cykelhandlarn.... Du behöver förmodligen ny vajer osv

Junioren
 
Om det går att sätta på

9 eller 10 delat på din body så lär det funka mer eller mindre direkt om jag tolkar http://www.sheldonbrown.com/cribsheet-spacing.html uppgifterna rätt.

Mät hur lång bakaxeln är.

Shimano 600 är en inte oäven bakväxel som kanske klarar detta rakt av men du får kolla hur många tänders skillnad växeln sväljer med hänsyn till kedjelängden. Bakväxlar är hur som helst inte så dyra.

Skall du däremot byta till STI dvs kombinerade växel och bromsreglage på styret så blir investeringen lite större.

Thure
 
9 eller 10 delat på din body så lär det funka mer eller mindre direkt om jag tolkar http://www.sheldonbrown.com/cribsheet-spacing.html uppgifterna rätt.
Du tolkar Sheldon fel.

En kassettbody(den del av navet som kassetten monteras på) för 7-delta är för smal/kort för större kassetter.
8 och 9-delade kassetter är lika stora, 10-delade kassetter är ngt mindre/smalare.
Men på en body för 7-delat kan man montera 8-klingor från en 9-delad kassett.
Jag har själv gjort det och det fungerade bra. Sheldon har oxå skrivit om det
8 Of 9 On 7
http://sheldonbrown.com/k7.html#up7

Alla andra alternativ innebär större och dyrare 'operationer'
Byt hela cykeln iställt, i dagens läge kan man hitta nya bra cyklar <10000:-, beg ännu billigare.
Jag sålde tex min röda Klein (kommer du ihåg den Thure?) för 5500:- nu i veckan till en VR-cyklist.

/Håkan
 
kasset

Mycket bra information, ni är mycket hjälpsamma. Lite krångliga hemsidor att tolka som glad amatör dock. ;)
Lite mer info om min cykel, köpte den begagnat förra året den fugerar bra, men jag känner att den är lite trög ibland och det hade varit skönt med fler växel alternativ.

130mm Frame
7del kasset back. 12 -21
2del fram 52 - 48
Shimano 600 växlar fram och bak
Shimano rsx sti reglage.
Shimano 105 bromsar

/Conny
 
Antalet tänder på lilla framdrevet?

Coga! Hade du verkligen 48 tänder på det lilla framdrevet? Då förstår jag att det går tungt ibland :). 42 eller 39 tänder borde det vara.

Om du vill ha en lättare utväxling på cykeln, rekommenderas antingen byte till ett kompakt vevparti 50-34 eller kassetter med fler antal tänder på, t.ex. 12-23, 12-25, 13-26 eller 13-29. Hur ofta nyttjar du de tyngsta växlarna? Är det möjligtvis som så att du har ett antal tunga växlar som nästan aldrig används?

Slutligen så gjorde jag en motsvarande operation på min gamla Marin Bear Valley när jag gick ifrån 7-delat till 8-delat. Då bytte jag body, kedja kassett + reglage, men behöll de gamla hjulen i övrigt. Kontentan var att jag i praktiken fortfarande hade 7-delat. Ty jag inte kunde utnyttja det största kugghjulet i bak (lättaste växeln), för bakväxeln smattrade då mot ekrarna. Efter ett antal år ledsnade jag och byggde mig ett nytt bakhjul med 8/9-delat XT-nav, så att jag fick 8-delat även i praktiken.
/Niklas
 
Byt kassett

Conny:
Om du är nöjd med din cykel som den är och endast vill ha lättare växlar så är det enklaste att du enbart byter kassetten.
7-delade kassetter finns hos välsorterade cykelhandlare.
RSX STi-reglagen är nästa 15 år gamla och om restena av din cykel är lika gammalt behöver du sannolikt även byta minst kedjan (kanske även dreven)

Om du bor i Sthlmstrakten rekommenderar jag ett besök hos ECI i Björkhagen http://www.eci.nu
Där köpte jag mina RSX-reglage 1995


/Håkan
 
Du tolkar Sheldon fel.

En kassettbody(den del av navet som kassetten monteras på) för 7-delta är för smal/kort för större kassetter.
8 och 9-delade kassetter är lika stora, 10-delade kassetter är ngt mindre/smalare.
Men på en body för 7-delat kan man montera 8-klingor från en 9-delad kassett.
Jag har själv gjort det och det fungerade bra. Sheldon har oxå skrivit om det
8 Of 9 On 7
http://sheldonbrown.com/k7.html#up7

Alla andra alternativ innebär större och dyrare 'operationer'
Byt hela cykeln iställt, i dagens läge kan man hitta nya bra cyklar <10000:-, beg ännu billigare.
Jag sålde tex min röda Klein (kommer du ihåg den Thure?) för 5500:- nu i veckan till en VR-cyklist.

/Håkan

Bra info Håkan.

Jo jag minns din Röda Klein med breda ramrör och aerobåge finns väl bild på den på Audaxhemsidan? http://www.audax.se/images/bikes/540/klein540.jpg http://www.audax.se/ välj cyklar


Som skrivet ovan att bara byta lilla klingan alternativt om det inte går till compact vevparti samt välja en kassett med 7 trissor men flera tänder ger dig en vettig cykel funktionellt Conny.

Thure
 
Fler kransar brukar innebära smalare kedja. Smalare kedja innebär att avståndet mellanframdreven blir för stort och så måste hela vevpartiet bytas.

Växelförare bak brukar också slitas med tiden så om det gamla prylar är det kanske ändå bäst att byta?

Det brukar bli dyrt att byta hela drivpaketet.
 
Stämmer Erik

även om jag inte vet hur kritiskt det är med framväxeln.

Ytterligare ett skäl att inte byta till 8 9 eller 10 delat i det här fallet är att STI-växelföraren också måste bytas p g a mindre avstånd mellan klingorna på kasetten bak. Men den infon att det sitter en STI-växelförare på cykeln kom lite senare i tråden.

Thure
 
även om jag inte vet hur kritiskt det är med framväxeln.

Ytterligare ett skäl att inte byta till 8 9 eller 10 delat i det här fallet är att STI-växelföraren också måste bytas p g a mindre avstånd mellan klingorna på kasetten bak. Men den infon att det sitter en STI-växelförare på cykeln kom lite senare i tråden.

Thure

Mitt gamla 105/ 8 delade växelreglage tog slut förra året och jag fick byta. Pga 8 delat ej tillverkas längre i 105 serien eller liknande fick jag byta till 10 delat. Cykelaffären sa att det kunde fungera med det gamla vevpartiet, men det gjorde det inte. I uppförsbackar går det inte att växla ner för kedjan hamnar fel och fastnar inte på kuggarna. Avståndet mellan dreven är för stort. Cyklade inte så mycket förra året så jag åtgärdade inte problemet. Vevlager och vevparti måste bytas. Kostnaden för ett byte av drivpaketet är så pass hög att man kan överväga att köpa en ny cykel.

I mitt fall borde jag alltså bytt:

-Växel/broms reglage
-Vajrar och höljen
-Vevlager och vevparti
-Kedja och kasett
-Lindning av styret

Växelförarna från det 8-delade systemet kan återanvändas.
 
Ett alternativ

är då att bara byta till friktionsreglage.

Inte så kul men då fungerar det i alla fall.

Finns Sora kvar som 8-delat reglage?

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...