Byta vevparti? Fördelar?

Hej, och jag vet inte om jag skriver i rätt avdelning men min fråga är följande.

Jag äger en cykelcross med vevparti 46/36. Nu förtiden använder jag cykeln mest med slicks, och som LVG Cykel. Nyligen fick jag kommentar om att byta till kompakt vevparti till ex. 50/34 eller 50/36.

Fördelar och nackdelar med bytet? kommer jag att vinna någonting?

Tackar för alla svar och kommentarer.
 
Du menar v'äl bara att du ska byta ut klingorna? Antar att du bara ska cykla landsväg med den då du satt på slicks! En lämplig större utväxling är en "normal" racerutväxling 52/39
Då kommer det gå lite fortare om du orkar med den högre utväxlingen ;)

/Janne
 
Det är ju bara du själv som kan svara på den frågan. Känner du att du behöver ett bredare växelspann? Har du ett behov av att trampa i nerförbackarna? Det är ju mest om man kör i klunga eller verkligen tävlar som det kan behövas. Vill du ha något lättare växlar kan du ju nöja dig med att byta den lilla klingan till en 34 t (jag antar att du har ett vanligt kompaktvevparti med 110 mm bcd). Den lilla klingan är ju normalt den billigaste.

Mange
 
...Jag äger en cykelcross med vevparti 46/36. .. Nyligen fick jag kommentar om att byta till kompakt vevparti till ex. 50/34 eller 50/36.

Fördelar och nackdelar med bytet? kommer jag att vinna någonting?

Handlar mest om hur fort du cyklar. Om du kan köra så fort på högsta växeln att benen inte hinner med så kan du ha nytta av ett större vevparti. En snabb titt på Sheldons utväxlingsräknare visar att det du har ändå bör räcka till runt 50 km/h.

Är du inte uppe i de hastigheterna så är nyttan av nytt vevparti inte särskilt stor.
 
50-34

är mångsidigare då du får större nytta/varation av att byta mellan klingorna fram. Kanske skall du i så fall flytta lite på framväxeln om den inte har lött fäste.

Men att byta mellan olika kasetter bak ger också olika utväxlingsregister. Hur mycket varationer sväljer din bakväxel? Dvs är det en landsvägs = kort växelarm eller mtbbakväxel = lång växelarm?

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.