Bockstyre i stan?

Hej!

Jag har möjlighet att köpa en ny Cresent rätt rabatterat eftersom jag jobbar extra i en butik som bestämt sig för att börja sälja cyklar. Jag bor inne i stan (sthlm) och tänkte använda den dels till motion och för o cykla till skolan. Nu har jag inte gjort allt för mycket research (det här är väl en del av det), men jag står och väger mellan att köpa en race-cykel (Deca) och en hybrid (Ehwaz eller Hamra).

Mina frågor är flera:
Får man sämre uppsyn på trafik osv med bockstyre? Jag cyklade mycket som ung, men har alltid haft mtb, även om jag sen använde den när jag flyttade in i stan, för att sedemera få den stulen...

Det finns ju lite olika bromstyper, dom jag har erfarenhet är de gamla (gamla) bromsarna och V-bromsar. På racevarianten sitter det ju väldigt kompakta bromsar utan hävarmen som V-bromsar har... Hur står V-broms resp "race-varianten" mot diskbromsar?

Hur väl tål smala däck trottoarer? Kanske inte allt för stor vikt egentligen eftersom Stockholm har rätt väl utbyggda cykelvägar.

Hur står sig Cresent mot andra tillverkare? Lack-tjocklek och allt vad som kan tänkas faller väl inom denna kategorin...

Alla tips emottages med tacksamhet!
 
Uppsikten framåt

tycker inte jag är något större problem med bockstyre.

Du vet kanske att man kan montera styret olika högt från början? Detta förutsätter att cykeln levereras med en okapd framgaffel. (A-headsystemet). Dessutom kan man köpa till en ställbar styrstam.

Vad som däremot är lite sämre om man har en låg position är möjligheten att vrida på huvet och se vad som är på gång bakom cykeln när man skall växla fil etc.

Möjligheten att nå bromshandtagen kan vara lite sämre om man samtidigt har huvudet vridet bakåt.

Personligen tycker jag att en racercykel är roligast men jag väljer inte en sån vid korta cykelturer. Över ca 10 km enkel så är det roligare med racern.

Skall du cykla i regn? på höst vinter och vår?

Begagnad racer ger mest för pengarna. Viktigast är att ramen passar dig. Läs gamla trådar.

Det finns t ex massor skrivet om olika bromsar.

Thure
 
kör dagligen äldre 10 vxl med bockstyre, i sthlm, funkar kanon

dock blir ju bromsberedskapen lite längre än vad du är van vid från mtb

jag kör med 1 1/4" sommardäck året runt och det funkar också kanon. på sin höjd 3-4dagar per år där däcken är ett problem för mig.
 
Jag var inne hos Cykloteket idag och fick väldigt bra hjälp. Jag provade en Nishiki Ultra Pro som jag blev kär i. Jag ska tillbaka och prova Nishiki Finishier för att se om jag ska ha ett bockstyre eller inte.

Det var inne en kund med en cykel i tåg idag, som hade en cyclocross som hade vanliga bromshandtag utöver dom som race har... Verkade intressant så ska prova en sådan också, för det är precis det som du säger flanell, jag inbillar mig att beredskapen blir sämre när man måste flytta händerna för att bromsa...

Jag har inte suttit på en cykel på 5-6 år och kan säga att jag direkt blev hooked!
 
kul!

det är bland det bästa jag gjort, börjat cykla igen, alltså.

ekonomi (införandet av vägtullar) var det som drev fram det.

(ännu) bättre kondis blev bonus

det jag tidigare trodde, att bilen var bekväm, har nu bytts ut och gäller istället cykeln och har blivit huvudmotivet till att forstätta; smidig att ta fram / parkera och framförallt tidsvinst & exakt beräkning av restid.

jag har två i trafik nu;
på åtti-tals racern finns det dubbelkomando och det är faktiskt ganska vettigt, så du är nog inte fel ute i dina tankar. sen är det väl så att man lär sig var det är farligt och då byter till att greppa hornen i bockstyret, dock är det lite obekvämt att byta ställning, jag föredrar egentligen att alltid hålla händerna där uppe.


sen kan jag passa på att, förövrigt, slå ett slag för dom gamla 10vxl cresent motions racerna från -80.

kvalité & material som dagens motsvarande cyklar inte kommer i närheten av. speciellt viktigt när man vintercyklar.
skärmar & pakethållare är faktiskt ganska vettigt om det sitter där som orginal
inbyggt blocklås i ramen är smidigt.
totalt absolut noll intresse från långfingrade typer gör att du kan ha cykeln stående i gemensamt cykelutrymme, tom ta den till krogen och låta den stå kvar på stan över helgen
om dom inte sticker upp ur nån container brukar dom gå att få loss för ungefär samma summa som cykloteket vill ha för ett sadelöverdrag.

till att börja med var 80-talaren tänkt som reserv, men nu är det den som körs för det mesta, smidigare / behöver inte oroas för försämrat skick, stöld osv
 
Kan bara stämma in i lovsången. Men jag kör en 12-växlars till vardags. Ingen pakethållare heller, däremot en trevlig sadelväska från carradice. Passar bra på min brookssadel. Man får ju hålla uppe nån form av stil trots allt.
 
Min pendelhoj är en ca 7 år gammal Crescent Kebne. Alumniniumram, 24 växlar, stänkor o pakethållare. Den har stora hjul och rakt styre, det tycker jag är bra vid cykling i stan av samma skäl som redan anförts, dvs man ser (och syns) bättre, främst bakåt. Och det är ofta man kollar bakåt i stadstrafik. Den har mountainbikefälgbromar vilket också är bra, det händer minst en gång i veckan att nån kliver ut i cykelbanan/öppnar en bildörr/svänger höger utan att blinka och då vill man ha bromsverkan. Jag byter till dubbdäck på vintern, det behövs fr o m mitten av oktober när det ligger blöta, halvfrusna lövhögar i cykelbanorna.

Använder racer till jobbet i juli när det är lite trafik (jag jobbar mitt i city). Man får vara lite försiktigare, det finns rätt många potthål/kanter/grusvallar i stan. Men det är klart roligare att cykla på den, och det går fortare.
 
Min pendelhoj är en ca 7 år gammal Crescent Kebne. Alumniniumram, 24 växlar, stänkor o pakethållare. Den har stora hjul och rakt styre, det tycker jag är bra vid cykling i stan av samma skäl som redan anförts, dvs man ser (och syns) bättre, främst bakåt. Och det är ofta man kollar bakåt i stadstrafik. Den har mountainbikefälgbromar vilket också är bra, det händer minst en gång i veckan att nån kliver ut i cykelbanan/öppnar en bildörr/svänger höger utan att blinka och då vill man ha bromsverkan. Jag byter till dubbdäck på vintern, det behövs fr o m mitten av oktober när det ligger blöta, halvfrusna lövhögar i cykelbanorna.

Använder racer till jobbet i juli när det är lite trafik (jag jobbar mitt i city). Man får vara lite försiktigare, det finns rätt många potthål/kanter/grusvallar i stan. Men det är klart roligare att cykla på den, och det går fortare.


ja, man ska nog inte underskatta betydelsen av bra bromsar. helt klart blir det en hel del byte av ställning, när man kör med bockstyre, så att man får fingrarna på bromshandtagen och därmed är förberedd på ev uppdykande hinder. vilket kan vara ganska jobbigt och väl där i halvliggande ställning blir det också svårare att vrida huvudet och titta bakåt.

håller också med dig om underlaget och att det ibland kan vara ganska undermåligt, för min del tycker jag väl pumpade 1 1/4 breda däck är en perfekt mix för att kunna ta hand om dessa men samtidigt vara lättrullad.

när det gäller behov av vinterdäck tycker jag däremot du har helt fel. så att göra det till ett absolut måste för alla är fel.
 
Vinterdäck

är mycket en fråga om var man cyklar. Innerstaden och Stockholms södra förorter skiljer ett par klimatzoner. Jag använder dubbdäck på vintern vilket leder till att jag minskar omkullkörningarna från kanske 3-4 per säsong till 1-2 per säsong.

En annan faktor är punkteringar. Krosstenarna på cykelbanor vintertid leder till massor av punkteringar om man har tunna däck.

Thure
 
Jag blir mer och mer säker på att det inte är bockstyre jag ska ha, men jag har sett något som heter flatbar som jag tycker verkar intressant... Nu hittar jag ingen bra bild, men den ger möjligheten o ligga ner litegranna, som en förlängning av bars... Någon som provat?
 
är mycket en fråga om var man cyklar. Innerstaden och Stockholms södra förorter skiljer ett par klimatzoner. Jag använder dubbdäck på vintern vilket leder till att jag minskar omkullkörningarna från kanske 3-4 per säsong till 1-2 per säsong.

En annan faktor är punkteringar. Krosstenarna på cykelbanor vintertid leder till massor av punkteringar om man har tunna däck.

Thure


men det bekräftar ju det jag sa, eftersom jag med sommardäck har noll omkullkörningar, finns inget skäl att byta till vinterdäck. oavsett klimat.
 
Punkteringar

kan ju alla som cyklar på cykelbanor där det är mycket krossten drabbas av. Du cyklar antagligen bara vid bra väglag?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pendlaren Pendla från landet till stan - cyclocross? Landsvägscykling 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.