Byta fälg

rostfritt

håller bättre men är tyngre och bromskraften blir sämre.

Bäst ur hållbarhetssynpunkt är skivbromsar men då måste det till en del modifieringar av ramen så då är en ny cykel ett vettigare alternativ.

Thure
 
Då det är bakhjulet som ska bytas fälg på nu och jag bromsar hårdast med frambromsen (när det inte är halt) så tror jag det lutar åt rostfritt även om bromsen tar sämre på det.

Pratade idag med en som har större vana av detta och han sa att det var lätare att rikta rostfria fälgar än aluminium. Men jag lyssnar på allt + och -, tänker inte göra mycket innan stora vår renoveringen av hojen.
 
han sa att det var lätare att rikta rostfria fälgar än aluminium.
Ha har fel.
Dessutom är lättriktbarhet ett tvivelaktigt kvalitetsmått på en fälg.
En fälg som inte behöver riktas överhuvudtaget är viktigare enl mig

Ville han sälja en fälg och/eller kanske en hel hjulombyggnad till dig?

Har du läst Niklas hjulartikel som han länkade till i andra inlägget i den här tråden?
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
Den är läsvärd och bra.
(Däremot tycker jag att han kan sluta med swengelskan:
"Vad mäter du med en ekertensiometer?"
"Ekerspänningen."
"Så då är det en ekerspänningsmätare?)

Om du vill minimera slitaget på dina fälgar trots att du har fälgbroms är det några saker du kan göra:
-Gör ren cykeln oftare och flitigare, särskilt hjul, fälgar och bromsgummin.
-Skaffa mjukare bromsgummin.
Säger sig självt; hårdare gummin => mer fälgslitage medan mjukare gummin => mindre fälgslitage
-Skaffa fälgar med keramisk beläggning, de är sällsynta och dyra, men slits inte av bromsgummin.
 
att det var lätare att rikta rostfria fälgar än aluminium.

Nja, nu är det inte bara matrial som avgör om en fälg är lätt att rikta eller inte, profilen gör mycket också. En enkelbottnad alu.fälg kan vara hopplös att rikta ibland medans en dubbelbottnad med högprofil oftast är bus enkel.
Att byta bromsklossar i tid och hålla klossar och fälg rena gör under för att få fälgen att hålla länge.
 
Nä han ville inte sälja en fälg, var en pensionerad cykelmek.
Jag var nog lite otydlig med riktning, det var inte att den blivit lite oval eller skev av taskig ekerspänning. Utan av att man kört på något eller någon fysiskt sabbat hjulet. Då var det så att aluminium inte var lika lätt att rikta då metallen tydligen sprack lättare än rostfritt.
Å andra sidan har jag bara råkat ut för en sådan skada på fälgen under mina mer än 30 års cyklande...
 
Nä han ville inte sälja en fälg, var en pensionerad cykelmek.
Jag var nog lite otydlig med riktning, det var inte att den blivit lite oval eller skev av taskig ekerspänning. Utan av att man kört på något eller någon fysiskt sabbat hjulet. Då var det så att aluminium inte var lika lätt att rikta då metallen tydligen sprack lättare än rostfritt.
Å andra sidan har jag bara råkat ut för en sådan skada på fälgen under mina mer än 30 års cyklande...

Enkelbottnade alu.fälgar spricker rätt ofta när dom blivit utsatta för våld, sen kan man ju ibland fråga sig hur mycket arbeta man ska lägga ner på att rikta en fälg. Lite bättre rostfria och dubbelbottnade alu.fälgar kan vara riktigt krokiga och ändå gå att rädda om man ekra ur fälgen och grov rikta den först, mycket jobb och ingen garanti på att det blir bra.
 
Kanske menar du att du återanvände ekrar och nav?

Thure

nope, återanvände ekrar och fälg.... en lagerbana gick sönder i navet och jag hade ett liggande från en annan cykel, som passade, så jag bytte bara nav.

(Men vad jag ville säga var att jag ekrade om ett hjul med hjulp av instruktionerna i länkarna i andra inlägget och det funkade fint...)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...