byta bakväxel, svårt?

Det är dax för min cykel att få en ny bakväxel, och jag tänkte sätta dit en deore (har en acera nu). jag har sett att det finns att köpa på internet, bra bra, men: Är det svårt att byta själv, eller bör jag lämna den hos cykelreparatör?

är det krångligare än att sätta dit en ny växelvajer?

tacksam för tips
 
Nej, det är inte alls svårt. Om du behärskar att ställa in en bakväxel ska du klara att sätta dit en ny. De enda verktyg som krävs är en insexnyckel (i värsta fall två) och en stjärnskruvmejsel.

Lycka till!
 
Om du inte har en snabblänk på kedjan så behöver du öppna växelföraren för att få kedjan på plats, då kan det vara trevligt med en droppe gänglåsning när du skruvar ihop växelföraren igen. Har man inte det så är en droppe lackfärg är bättre än ingenting.
 
dabac; sa:
Om du inte har en snabblänk på kedjan så behöver du öppna växelföraren för att få kedjan på plats
Även utan snabblänk på kedjan går det utmärkta att öppna den.
Det behövs bara en kedjebrytare.
För att sätta ihop kedjan igen finns det flera olika alternativ som fungerar:
-Sätta ihop den mha en snabblänk (de finns att köpa lösa)
-Sätta ihop den mha kedjebrytaren och en 'specialpinne' (ingår till Shimanos HG-kedjor)
-Sätta ihop den med mha kedjebrytaren och den 'pinne' som du bröt kedjan vid.
 
Å andra sidan är väl en kedja inte så dyr att man inte kan passa på att byta även kedjan när man byter bakväxel? Ok, om man nu nyligen har bytt den kan det kanske vara en onödig kostnad.

Fast öppna växelföraren är ju inte så avancerat heller.
 
kedja

byta kedja vill jag verkligen inte göra, jag har hört att det ska vara ett plågsamt projekt att köra ihop ny kedja med gamla kassetter.

men kedjebrytare har jag. tyvärr har jag aldrig lyckats när jag försökt använda den. men det hittar jag säkert instruktioner för nånstans.

tack för hjälpen!
 
Re: kedja

sigvardsdotter; sa:
byta kedja vill jag verkligen inte göra, jag har hört att det ska vara ett plågsamt projekt att köra ihop ny kedja med gamla kassetter.

Det KAN väl bli plågsamt om kedjan rappar över så att pedalerna skenar, men främst är det väl olämligt ur slitage, funktionssäkerhets- och drifttidsperspektiv.

sigvardsdotter; sa:
...men kedjebrytare har jag. tyvärr har jag aldrig lyckats när jag försökt använda den. ...

Alla kedjebrytare är inte skapta jämlika. Jag har en tokbillig kedjebrytare från Clas Ohlson (eller kanske Biltema) som är näst intill oanvändbar (dorn och hammare fungerade bättre). Sen har jag en väsentligt dyrare från Park som fungerar som en dröm om man inte är för öm i fingrarna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.