Cross barnoverall

Nu kommer en ny säsong med nya bekymmer!
Söker en bra overall till min dotter, 6 år. Hon är mycket pigg och aktiv och behöver därför en lätt och luftig sak med mycket rörelsefrihet. Då hon är en sån som oftast åker pulka utan pulka sliter hon sina kläder rätt hårt och därför känns det tungt att köpa tex reima eller lego för nästan 1500 spänn till henne. Har tittat på en Cross overall, den ser fin ut men är det någon som har erfarenhet?

A
 
Pulka?

Finns det barn som sitter på pulkor? Det är nog lika vanligt som järv på Bohusleden!
Jag har köpt overaller i bävernylon på Lindex åt min lilla jordfräs (numera större jordfräs på 9 år) och det har funkat bra. Se bara till att den är förstärkt i rumpan och på knäna! Undvik att tvätta den så länge som möjligt och försök i görligaste mån se till att barnet har regnkläder när det är tö. Kalla vintrar har overallen stoppat säsongen ut och till och med kunnat gå i arv som "reservoverall" till kusinen som är ett år yngre. Varma vintrar har jag fått köpa en overall till på rean efter nyår... Snön sliter inte så farligt, men här på västkusten åks det mycket lerkana och det sliter. Eftersom de växer så det knakar på somrarna är det sällan det går att använda en overall två år i rad. På tal om Lindex så har de faktiskt väldigt hållbara regnställ också.
Föreslår att du går till biblioteket och kollar om de har gamla nummer av Råd & Rön eller någon föräldratidning. Där brukar det finnas tuffa tester av barnkläder.
Önskar er en härligt snöig vinter!

(P.S. Det bästa med att ha barn är att man får åka pulka igen, fast man är över 40!)
 
Gumman hade en bäveroverall från Lindex förra vintern och den höll bra. Jag tycker bara att de är lite bylsiga och den var dessutom för snålt skuren i sidan så att tyget var slut redan när armen var i 90° utåt. Jag provade en i år också (med Bamse på) men den kändes likadan tyvärr. Annars är det ju ett överlägset yttermaterial, även om vi bor i norrbotten så snöbrist är sällan ett problem!
Tack ändå.

A
 
Ketch

Vi har Ketch till vår aktive son, brukar kosta runt 400 kr på en barnklädesaffär i Linköping (Kiddies i Gyllenhuset) och några tior till på H&M. Tycker bävernylonen känns likvärdig eller rejälare än andra overaller i samma prisläge. Den är bra skuren så att han kan röra sig ordentligt.
Det är någon slags plastfilm på insidan av förstärkningarna på knän och rumpa, så om den går sönder så sy inte på en lapp, utan limma! I våras förstärkte jag knän och rumpa med lappar urklippta från ryggdelen av föregående års overall. Vid nollgradigt rekommenderas galonisar i stor storlek ovanpå.
/Stina
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.