Haglöfs barnmes regerar förvisso icke

Denna söndag ràdde ett strâlande váder (18 grader och sol), och undertecknad bestämde sig för att bestiga ett mindre berg (350 meters hójdskillnad) med sin snart 3-ârige son.

Allting var perfekt:

- vádret underbart;
- utsikten hänförande;
- sonen pà gott humör traskade lydigt pà i stenskravlet
- kläd-utrustningen optimal:
* Lowe Alpine Dey Flow boxer-kalsingar
* Patagonia Lightweight Capilene T-shirt
* Grifone Thermolite medium Mao-neck-tröja som förstärkningsplagg
* Zino Tee-jacket i Pertex ripstop och mikro-fleece som vindjacka
* Ex-Officio ultralátta Adventure Pants
* Mund coolmax technical trekking socks
* Dakota leather-Gore-Tex trekking-kängor

Livet lekte... allt var som det skulle.. den ljumma vinden smekte mina UL-pants, svetten absorberades snabbt upp av mina super-kalsingar och fórsvann i tomma intet...

Men sà tog det roliga slut: sonen tröttnade pà att gà och pappa tröttnade pà att gà i myrtakt: alltsà dags fór att sátta honom i:

2130pb.jpg


* Haglöfs Baby carrier

Att denna tingest knäcker ryggen och skaver sönder axlar och skuldror var ju nâgot jag kánde till sedan lánge. Idag upptäkte jag emellertid en ny, helt fantastisk design-miss: packpàsen under barnsitsen.

Eftersom jag körde solo idag hade jag packat i vatten, käk och lite extra-plagg i därför avsedd plats under barnsitsen. Dock, med pàsen full uppstod snabbt en otroligt kraftig pendelrörelse, och den tidigare sà tysta dalen, dár enbart fârens bräkande och fàglarnas kvittrande hörts, fylldes nu av ett rytmiskt dunk-dunk-dunk, nár packpâsen i takt med undertecknads steg slog i ramen.
Alltsà: inte nog med att detta ár marknadens obekvámaste bärmes, man ska áven behöva ha en packpàse gungades och slàendes i takt med sina egna stapplande steg.

Pà bilden pà Haglöfs web (ovan) ser jag iofs att det verkar som pàsen fàtt nàgon slags fästanordning, men jag tycker ándà att Haglöfs, som ju avancerat sà váldeliga inom vissa omràden under de sista àren, borde satsa pà att äntligen ta fram en bra bärmes! (Min ser i princip likadan ut som ovan, men har sákert 6-7 âr àr pà nacken, med hatt-logo och hela köret.)

Med várkande rygg: Mats
 
Nu...

vet jag inte riktigt om detta är det du är ute efter, men jag hittade en intressant sammanställning(tror jag iaf?) här.

Jag har inga barn själv (ännu), men jag har utan problem konkat på mina nevöer (he he fint ord för syrrans 2 barn) i en sån här:
JollyComfort.gif


Vet inte om detta gav nåt, men du får ta det för vad det är ;)

/Anders B
 
Jag ville vál inte sà mycket mer än att skriva av mig litet samt varna andra. Din sammanställning dock mycket intresant, samt áven talande vad gáller Haglöfs position som absolut sist vad gáller produktutveckling i denna genre.
Personligen försöker jag nu fà sonen att gà sà mycket sjálv som möjligt, vilket brukar funka ganska bra. Dottern är 7, och inga fler kids planeras, sà det blir till att hárda ut med Haglöfarn ett sista ryck till innan det är adjö med den barnbärande epoken..

Mvh / Mats
 
Ett...

litet påpekande bara, det är inte jag som har sammanställt sidan över olika fabrikanters barnbärstolar...

Att man vill skriva av sig ibland har jag full förståelse för :)

/Anders B
 
Stackare!

Själv var jag ute i Bokskogen (kuperad terräng med löpspår utanför Malmö) i lördags med dotter och bärsele. Efter en kilometers rask promenad så bestämde jag mig för att göra 7 km-rundan under 1 timme (fortfarande gåendes). Fixade det inte riktigt, det blev exakt 60 min. Bärselen är bekväm, däremot fick jag tendens till träningsverk i baken...

/Håkan
36522-372.jpg
 
Håkan K; sa:
Stackare!

Själv var jag ute i Bokskogen (kuperad terräng med löpspår utanför Malmö) i lördags med dotter och bärsele. Efter en kilometers rask promenad så bestämde jag mig för att göra 7 km-rundan under 1 timme (fortfarande gåendes). Fixade det inte riktigt, det blev exakt 60 min. Bärselen är bekväm, däremot fick jag tendens till träningsverk i baken...

/Håkan
36522-372.jpg

Med en lite mini-bebis (5 kg?) och i en sàdandäringa lyx-apparat är det naturligtvis en baggis.. hur kan man fà träningsverka i baken av det?

Mvh / Mats
 
baby carrier

Hej Malindo!

Du som är lite retro-aktivist (fjällräven anorak he, he)ska väl uppskatta 70-talskänslan..?

Skämt åsido, men visst är det så, det har hänt mycket på barnmes-fronten och idag finns stolar som klarar både för stora och för tunga ungar. Du som bor i Spanien, finns inga inhemska märken att testa?
 
Juan Valentino:

en sak är att vara retro-aktivist (áven om jag skulle valt en annan benämning... Kille med stil, t.ex), och en annan att vara fakir.

Som du kan se av ovan utrustnings-spec sà har Killen med stil även inkorporerat mer modern utrustning för att - utan att förlora stilen - utnyttja teknikens senaste avancemang i syfte att underlátta sóndags-äventyren i de mallorkinska bergsmassiven.

Vad gáller spanska ryggsácks-märken sà har vi i princip tvà att válja pà: Artiach och Altus. Om söndagarna ser man ganska ofta en slags barnmes frân just Altus, men jag màste nog sága att den - om möjligt - överträffar Haglöfarna i sin simpelhet och otroliga o-komfort.

De márken som verkar bást är nog alla utlänningar; fr.a tyskarna verkar vara starka pà denna front (áven om tyskarna inte anser sig vara utlánningar, utan tyskar).

Mvh /
cpic3e776ff0a55bc_tn.jpg
 
baby carriers

Hr. Malindo:

Annars kan ju det vara en höjdare när man är utrikes, att få klämma och känna på helt okända märken och produkter. Gott att höra hur tyskarna alltjämt är styva i nacken; jag menar, traditioner är till för att bevaras!

Jag vill samtidigt framhålla, att jag själv brukar out-of-date-produkter: Jag är precis i startgroparna för att skaffa mig en ny Norröna anorak, tyvärr verkar den inte finnas i blå längre. Därutöver tycker jag att din bärmes med gamla Haglöfshatten undanskjuter alla andra problem: Haglöfs - återinrätta Hatten!
 
malindo; sa:
Med en lite mini-bebis (5 kg?) och i en sàdandäringa lyx-apparat är det naturligtvis en baggis.. hur kan man fà träningsverka i baken av det?
Hon väger nog 10 kg faktiskt, lillstumpa + mes + småplock = ca 13 kg, och inte f-n vet jag hur jag lyckades få träningsvärk i baken. Helt otränad, är nog grundtipset.

/Håkan
 
Hár i Spain var tills bara för nâgot âr sedan Haglöfs/Häglofs/Haglofs ett totalt okänt begrepp, och Hatten har man nog aldrig sett eller hört talas om (förutom hos undertecknad om söndagarna). Nu hâdlanseras emellertid märket som nâgot otroligt fränt, tekniskt, avancerat och dyrt Top of Line. Tror inte Hatten riktigt passar in i denna image, varför jag antar att den inte kommer tillbaka förrán Haglögfs inser potentialen i ett alternativt varumárke för prostata-klubbens "retro-kollektion".

Annars finns det mycket att klámma pà här i de spanska butikerna, och jag tror att utbudet generellt är bredare än i Sverige. Dessutom har vi tre-fyra bra tillverkare av Gore-plagg, ett gäng bra inhemska káng- och kláttersko-tillverkare, nämda Artiach och Altus för ryggor, tált etc.., etc etc

Plus all import.

Frân Sverige fr.a bekannta är traditionellt Primus, nu Haglöfs och... inte sâ mycket mer.

Hàkan: passa pà att trána, vandra och kânka medan lillan fortfarande är lätt!

Mvh / Mats
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.