Baby carrier

Någon som har erfarenheter av s.k. baby carriers? De jag funderar på är Deuter eller Jack Wolfskin (Watchtower), men alla förslag mottages tacksamt.
 
Jag har svaret!
Vaudé: Finns billiga, men de har inga bra bärremmer bl a. De dyra är inte heller riktigt bra.
Bergans: Kanon, men passar inte på mig som är 196 cm (få bärstolar passar min längd) http://www.bergans.no
Norröna: Kanon att bära om den passar, men rygglängden är inte inställbar http://www.norrona.no
Jack Wolfskin: Inte provat pga säljaren sa att den inte skulle räcka till på längden
Deuter: Ej provat
Macpac: Mycket pengar för en bärstol med dåliga bärremmar
Bach, Billy the Kid: Hyffsat bra bärstol som nästan räcker till för min längd (dock finns 2 muttrar som riskerar nöta sönder tyget) http://www.bachpacks.com
Haglöfs: För spartansk

Vi har bestämt oss för en Bach, hade jag varit kortare så hade det blivit en Bergans.

/Håkan
 
Tack, Håkan!

En liten fråga i ödmjuk förvåning:
Var har du kunnat prova alla dessa modeller?
Bach verkar f.ö. intressant efter ditt tips. Vem saluför dessa?

/Pé
 
Norröna på Naturkompaniet, Macpac på Outside i Malmö, Haglöfs har jag provat nån använd. Resten har jag provat i Tyskland, i en stad vid Nordsjökusten som heter Wilhelmshaven finns en superb friluftsbutik, Unterwegs, tror att den finns på flera håll i Tyskland.

Tyvärr har jag ingen koll på vem som säljer Bach i Sverige.

/Håkan
 
Förutom ovanstående nämnda finns tyska Tatonka, säljs bl.a av Naturkompaniet samt Sportsnet.se.
Har provat Vaudes Jolly comfort, lastad satt den perfekt, blev possitivt förvånad över vad jag upplevde som hög kvalité.
I Stockholm har KG:s i Solna bra sortement med bra priser. Playground har stort utbud.
 
Deuter Kid Comfort III

Själv har jag en Haglöfs som jag inte trivs särskilt bra med. Gâr istället stándigt och suktar efter den jag tycker verkar bást, nämligen Deuter Kid Comfort III, men är för snâl. Första gângen jag sàg den tittade jag pà prislappen och fick en positiv överaskning: tänkte OK, jag har en Haglöfs, men fór 40 Euro köper jag den hár istället! Dock visade det sig vara priset för sol/regn-taket (extra tillbehör)!

Snart är dock minstingen för tung, sà inköps-prioriteringarna fâr gà ât andra hâll...

Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-03-05 kl 21:46]
 
Barnstol

Hej, jag har erfarenhet av haglöfs "standard" modell och Bergans 2115 Bæremeis.

Bergans tycker jag är mkt bra, Haglöfs dög väl. Bergans är dyrare men bättre så skall du bära barnet mkt tycker jag absolut du skall lägga på några extra kronor. Bergans passar även för något större barn än Haglöfs, dvs du kan använda den ngt längre. Jag är 187cm och Bergans räckte precis tycker jag, om jag vore längre så blir det problem med avbärarbältet som hamnar för högt upp.

Det eviga problemet är barnens huvud när de somnar, och de gör de ganska snabbt när de är små, de far och flyger och hamnar snett och det ser väldigt obekvämt ut. Här var Bergans också något bättre konstruerad men inte bra. Undra om det finns ngn som är bättre här?

Tänk på att inte börja bära dem för tidigt bara, de skall kunna sätta sig upp och sitta utan stöd innan du placerar dem på ryggen. Man brukar även säga att man inte skall bära dem längre än de kan sitta själva, i tid alltså. Det är inte bra för ryggen. Men jag är ingen expert på området (barns ryggar) men det låter väl vettigt.

God tur!
/ru
 
Ikea

I varje fall tidigare hade Ikea family en utmärkt bärstol i sitt sortiment för 500 Kr. Infästningen av midjebältet var lite dålig men det gick att spänna om litet längre ned på ramen så att bärstolen passar även den med litet längre rygg.

Med den bärstolen har jag bland annat åkt med min dotter som då var 1 år och 5 månader 800 fallhöjdsmetrar i lössnö på telemarkskidor på topptur i Schweitz.

Bergans är också bra och har ställbar rygg vilket Ikea inte har om man inte spänner om midjebältet lite.

Thure
 
Re: Ikea

thureb; sa:
I varje fall tidigare hade Ikea family en utmärkt bärstol i sitt sortiment för 500 Kr. Infästningen av midjebältet var lite dålig men det gick att spänna om litet längre ned på ramen så att bärstolen passar även den med litet längre rygg.

Jag har sökt den, men ej funnit. Ute ur sortimentet?

/Håkan
 
Vaude: Jolly comfort

Kan rekommendera Vaudes Jolly Comfort som har ett rejält bärsystem och bra komfort för barnet. Har regn och solskydd. Fått bra testresultat i Råd&Rön, vilket är positivt då annonserna inte spelar roll på resultatet, utan produkten. Har tyvärr ingen egen erfarenhet av Jack Wolskins och Deuters.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.