Ute efter cykelrunda med tältning för 11-åring

Först vill jag säga att det var kul att detta nya forum skapades - gamla tråden var ju egentligen inte tjejspecifik.

Sedan vill jag här lägga upp en modifierad variant av min gamla tråd under Cykling, eftersom den inte besvarats där.

Jag är ute efter en lagom lång cykelrunda lämplig för en 11-åring, kanske upp till 20-25 mil med lämpliga övernattningsställen (tält) på ungefär 4-5 mils intervall (helst invid sjö). Det är bra om leden går runt tillbaka till utgångspunkten så man kan färdas dit med bil.

Barnvänlighet (inte alltför mycket trafik) och möjlighet till bad är självklart sånt jag prioriterar vid val av cykelrunda.

En led som verkade tänkbar när jag surfade runt på webben är Kilsbergsrundan. Jag undrar om någon har cyklat den? I vilket skick är leden och hur är övernattningsmöjligheterna? Är det mycket grus eller mest asfalt? Är det någon del som är mer trafikerad?

Andra tips som kan passa tar jag också gärna emot.

Tackar, Eva
 
cykelkartor

Hej Eva

Skriv gärna var det är någonstans du vill cykla, så får du säkert många fler svar. Jag ser i din medlemmsprofil att du är från Stockholmstrakten och misstänker att det är runtomkring där någonstans du vill ut, eller...

Ett bra tips är att ringa till Turistbyrån i den kommun du vill ut i och beställa en cykelkarta, det brukar man få gratis.

Lycka till

/g
 
Ang. barnvänlig cykeltur

Även jag antar att du vill ut i Stockholms området.
Jag tog en helg i somras och for runt Mälaren. Denna tur går att korta av antingen med en av de båt turer som går kors och tvärs, eller genom de tvär gående trafiklederna. Det faller sig rätt naturligt att det i denna region är svårt att helt undvika trafikerade vägar men hör dig för om det är en sektion du undrar över eller tag pendeln och kolla upp innan.
Norr och söder om Stockholm ut med kusten är också bra.
Innåt landet vimlar det av sjöar.
Det är bara att ta fram kartan...
MVH!
Peter
 
Valfri region

Tack för inkomna tips.

Regionen är ganska valfri (kanske inte nordligaste Norrland, men...) eftersom det handlar om sommarsemester och jag kan tänka mig ta bilen till trevligt område. Det är viktigare att det är trevligt än att det ligger nära Stockholm (med tanke på trafiken tar jag mej gärna en bit härifrån)...

I somras gjorde vi en tredagars tur på Åland, mycket trevligt. Det blev 12,5 mil och stugövernattning. Stugorna gjorde det hela lite begränsat, räknar med att det blir mer flexibelt med tält.

Eftersom det handlar om barn som ska cykla är det ju bra om det inte är alltför kuperat heller.

Så fram för fler bra tips!

Tack igen, Eva
 
norra uppland

For ett par ar sedan cyklade vi genom Norra Uppland och da undrade jag varfor inte fler gor det. Ett tatt vagnat, lite trafik, relativt platt, massor av gamla bruksorter att titta pa och fika i. Tyvarr kommer jag inte ihag var vi cyklade, men med bla kartan gar det latt att hitta vagar. Titta runt Lovsta, Osterby bruk... och saa kan ni ju cykla ut till kusten for att fa ett havsbad!

Mia (som sitter vid ett tangentbord utan svenska bokstaver)
 
Gotland

Glöm inte bort klassikern Gotland. Tältplatsen norr om Visby Norderstrand? kan vara litet stökig annars finns gott om mindre och trevliga campingplatser runt ön. Utflykt till t ex St Karlsö och Gotska Sandön med båt kanske ni kan bryta av med.

Ett annat fint område är Skåne och Halland där Ginstleden utmed Hallandskusten är nästan bara asfalt och till stor del bilfri eller glest biltrafikerad. Campingplatser finns i stor mängd. Lätt att cykla från A till B och sedan hämta bilen genom att återvända med tåg till startpunkten.

Thure
 
Passa dig för svenska bilister!

Jag har dålig erfarenhet av svenska bilister; de ger inte cyklister plats och tränger sig förbi trots möten, drar husvagn etc. Därför planerar vi noga när vi cyklar med vårt barn.
Danska, tyska, och franska bilister sköter sig mycket bättre! I Danmark och Tyskland finns det dessutom mycket cykelvägar utanför tätorterna, bra kartor där det är markerat hur mycket biltrafik det är på vägarna och vilken beläggning det är på cykelvägen. I Sverige brukar vi tänka som bilister, fast tvärtom; finns det en liten väg bredvid en stor väg tar vi den lilla vägen och vi undviker 90-vägar (oavsett var cykelleden går).
Södra delen av Ginstleden erbjuder vägar med lite trafik och det är nog lättare att hitta en tältplats i skogen. Norra hälften av Ginstleden går delvis på trafikerad väg (inga alternativ finns) och på slätten är det svårare att hitta tältplats utanför campingarna (mycket bebyggt, få vattendrag). I somras blev det dessutom fullt på campingarna i Halland, så vi åkte till Jylland istället!
Gotland upplevde jag bitvis som mycket bilar och kassa campingar för tältare, men möjligt att hitta tältplats i skogen.
Cykelleden längs nordvärsta Skånes kust går delvis på leriga skogsstigar och genom hagar, så där beror det på vilka cyklar ni har om ni uppskattar det.
Tyvärr vet jag inget om Kilsbergsrundan.
I Danmark har vi cyklat på Bornholm (en klassiker), Jylland och Själland. Det är tätt mellan campingar, campingarna är tält- och cykelanpassade: bra livsmedelaffär på campingen, bra serviceutrymmen och för det mesta verkar lekplatserna bra (har inte riktigt koll på en 11-årings krav). De flesta campingar ligger nära vatten (svårt att undvika i Danmark). Det finns även friluftscampingplatser i Danmark. Cykelkartor kan beställas från http://www.dt.dk/ , en grov översiktskarta får man gratis.
Två förslag:
1. Bornholm, kombinera ev. med en sväng på Själland eller med småvägar på Österlen. Det finns en bra cykelkarta över Skåne, dubbelkolla dock vägvalen med en bilkarta, ibland finns alt. väg med mindre trafik.
2. Södra ginstleden, följ leden norrut (längs kusten), slå en ögla inåt land och cykla tillbaka till bilen.
URL:er:
En annan som cyklar med barn: http://hem.bredband.net/hargeb/barn.htm
Om ginstleden: http://www.hallandsturist.se
Om svenska cykelleder, har kartor för bl a Sverige och Danmark: http://www.svenska-cykelsallskapet.se/
Om danska cykeleder: http://www.dt.dk/
 
Många bra förslag

Kul att det kommit in så många bra förslag. Det blir lite att fundera på så här i vintermörkret, men det är ju det som gör väntan på sol och sommar lite mer uthärdlig. Planera och fundera är ju halva nöjet...

Fortsätt gärna komma in med tips, så räcker det till många somrar... :)

Hälsn Eva
 
Hjälmaren runt

Hej! Vet inte vad du åsyftar med att turen ska vara sjönära, men vill du cykla jämte en stor sjö på en ordnad cykelled, mestadels på grus, med absolut närhet till stor stad (Örebro) och andra kommunikationer, så kan jag föreslå Hjälmaren runt. Hela leden är markerad, och tar dig genom fina trakter runt och över! Hjälmaren. Kolla med turistbyrån i Ö-o. Jan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.