flytväst för blöjbarn

Läste för något år sedan om en test som i princip dömde ut alla flytvästar för barn som fortfarande är i blöjålder eftersom de inte vände sina små bärare.

Vet även med mig att jag hört om en följdtest, men vet ej resultatet.

Vilken småbarnsväst är "bäst i test" inför sommaren 2003?

/Erik
 
Vet ej...

...dock har jag hört att man ska komma ihåg att punktera blöjan, annars funkar den som flytkropp och det blir svårt för västen att vända barnet på rätt sätt.
Sant eller falskt??

/BAX
 
Re: Vet ej...

BAX; sa:
...dock har jag hört att man ska komma ihåg att punktera blöjan, annars funkar den som flytkropp och det blir svårt för västen att vända barnet på rätt sätt.
Sant eller falskt??

/BAX

Jag tror att det var precis det som var anledningen till att västarna blev underkända.
Har dock fått för mig att man utvecklat så väl nya testmetoder som västmodeller som konsekvens av testet.

Blöjpunka verkar inte vara den lösning jag helst skulle välja...

/Erik
 
Har för mig att efter det första testet så gjorde flytvästtillverkarna om flytvästarna så att de fick större krage. Någon sade till mig (babysimmet?) att flytvästar tillverkade efter ca 98/99 klarar alltiett-blöjor. Att sticka hål på blöjan var tänkt för snibbblöjor, där det tydligen går att sticka hål i ytterplasten utan att blöjan förlorar sin huvudfunktion. Har man tygblöjor så slipper man problemet helt.
/Stina
 
Har varit med om en 2-årig kille som kröp i vattnet från en brygga. Han låg mycket riktigt med ansiktet nedåt. Flytvästen som skulle vända honom gjorde det inte. Ingen fara med grabben, förutom blöta kläder och skrik... Flytväst är absolut nödvändigt, utan den så hade han nog inte klarat sig. Västen gör dock inte att man kan släppa iväg småbarn på egen hand i närheten av vatten.

/Håkan
 
Ytterligare efterforskning ger:

Det "nya" testen publicerades i tidningen "Vi Föräldrar" 6/2002.
De konstaterade att räddningsvästarna glädjande nog blivit bättre sedan föregående test.

Testvinnare var modellen "Baltic Baby Split Front", detta var dock förra sommaren. Den artikel jag hela tiden haft i bakhuvudet tror jag gällde en ny modell från Helly Hansen som sades vara ytterligare förbättrad. Kommer tyvärr inte ihåg var jag läst det, och kan inte hitta någon info om.
/Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
josohl Smidig flytväst för 1,5 åring? Barn och friluftsliv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.