Barn i fjällstugor

Jag har på olika håll, i andras reseberättelser o.dyl., läst synpunkten att man inte bör "dra med sig" mindre barn ut i fjällstugorna i väglöst land. Argumentet är att barn hojtar och springer, medan vuxna fjällvandrare söker sig till fjällen för lugn och ro.
Jag planerar själv att gå stugvandring med mina barn så snart det bara går, troligen när den yngste är 6 år.
Men jag hoppas ju, som vanligt, att träffa en massa snälla fjällvandrare och inte bli utpekat, som "en sån där, som tar med sig barnen".
Är det en vanlig uppfattning at barn måste vara stora och tystlåtna innan dom kan följa med ut?
(Det är självklart att jag som förälder ska ha koll på mina barn och lära dom uppföra sig lämpligt i den miljö och gemensamma utrymme dom vistas i, men barn sitter ju inte på en stol i timmar.)
 
barn

det är väl skillnad på barn och barn!
jag kan tänka mig att om du ens överväger att ta med dina barn upp i norr så klarar dom nog det, däremot kommer du ju säkert få nån gammal surpuppa mot dig, men kör hårt man kan inte bry sig om all kritik man får, då skulle man få bli osynlig och sitta still dagarna i ända...
/j
 
Barnen i det fria!

Hej!
Jag undrar bara, ska man sitta hemma i stugan och rulla tummarna, och därmed få den andra sidan av gnällskitarna att klaga på att man inte gör någonting med barnen, hellre än att lära barnen ta vara på och respektera naturen? Jag bara undrar? Det är ju med barnen det börjar. Lär man dem från början, och låter dem vara med så är det lugnt. Visst finns det de som verkligen "släpar" med barnen bara för att bevisa för andra att de klarar av att fortfarande leva som de gjorde innan barnen, och de tycker jag bara synd om, men det finns även andra. Ostört fjäll och naturliv, är det bara en rättighet som vuxna har? Isådana fall stör jag mig på trångsynta människor som inte respekterar allas rätt till naturen. Stanna hemma då?
Mvh Patrik
 
mnd; sa:
Jag har på olika håll, i andras reseberättelser o.dyl., läst synpunkten att man inte bör "dra med sig" mindre barn ut i fjällstugorna i väglöst land. Argumentet är att barn hojtar och springer, medan vuxna fjällvandrare söker sig till fjällen för lugn och ro.

Du behöver nog inte vara särskilt orolig, ta med barnen och ha skoj. Barn är barn och det finns inget mer rogivande än barn som har roligt, därmed inte sagt att det är tyst.....

Argumentet du citerar ger jag inte mycket för. Har man inte lugn och ro i dig själv så hittar man det inte på något annat ställe heller! Att man sedan kanske vill ha lite lugnt och tyst är en annan sak...då bör man istället ge sig iväg till platser dit man är *säker* på att inte någon annan/oönskad kommer.

Det är en av de största missuppfattningar som finns att fjällvärlden skulle/bör vara något slags "tysthetens oas" för betongdjungelvarelser.

/mats
 
Ta med barnen.

mnd; sa:
Jag har på olika håll, i andras reseberättelser o.dyl., läst synpunkten att man inte bör "dra med sig" mindre barn ut i fjällstugorna i väglöst land.
Är det en vanlig uppfattning at barn måste vara stora och tystlåtna innan dom kan följa med ut?

Nej det har jag inte stött på, tvärtom blir barnen en katalysator till att inleda samtal med de man möter.

Med mindre barn är en baslägervariant ofta bättre än en flerdagarsvandring från stuga till stuga speciellt för den som skall bära större delen av packningen.
Flera barn i grupp inspirerar å andra sidan varandra och orkar då mångdubbelt längre sträckor.

Lycka till Thure
 
Tack för support för att ta med barnen till de underbara fjällen.
Jag kan tillägga att vi redan har provat norska DNT, när barnen var 4 och 1. På en "betjent hytte" fanns det båda leksaker (men ingen sand) i sandlådan och en hel reol med barnböcker, så nog var man förberedd för barnfamiljer där. Men då var vi också bara 6 km från vägens slut :)
 
Klart barnen skall med!

Instämmer tillfullo med föregående skrivare. Barnen skall med till fjällen och naturen i övrigt! Vill passa på att tipsa om Vålådalen som vår familj gillar skarpt. Vi har varit där både sommar och vinter. Ta en tur mot Kyrkstensfjället på sommaren, upplev den gamla tallskogen, fjällbjörkarna och spana efter den gamla torvkåtan som lätt förvandlas till en spännande trollstuga. Ut och njut även om det med barn ibland kan bli stoj men skoj. De som verkligen vill vara i fred kan ju ta ett tält och söka sig till någon ödslig plats!
 
Lyssna inte...

...på dom som klagar på att barn är högljudda. Självklart ska ungarna med till fjällen!
Jag förstår dom som klagar på skotrar, terrängfordon, helikoptrar etc.
Men att klaga på barn.... Då förstår jag inte hur man är funtad. Som någon skrev tidigare, dessa personer borde inte gå mellan stugor utan tälta istället.

/K
 
Det finns alltid folk som gnäller. Det gnälls på skotrar, hundar, lappar, nollåttor, helikoptrar, barn... you name it...

Fjällen finns för alla. Inte bara för tysthetsande, bullerkadade storstadsbor. Åk till fjälllen och bo med gott samvete i fjällstugorna. Väl där får väl alla visa varandra "tillbörlig häsyn"...
 
Mer barn i fjällen!

mnd; sa:
Jag har på olika håll, i andras reseberättelser o.dyl., läst synpunkten att man inte bör "dra med sig" mindre barn ut i fjällstugorna i väglöst land. Argumentet är att barn hojtar och springer, medan vuxna fjällvandrare söker sig till fjällen för lugn och ro.

Om jag skulle åka till fjälls för att söka lugn
och ro, inte skulle jag då bo i STF-stuga. Det
kan vara trångbott och högljutt nog utan barn
ibland. Söker man lugn och ro får man allt tälta.
Dessutom, om barnen är medlemmar i STF, har de
lika stor rätt till stugan som någon annan.
Om inte, så är det hets mot folkgrupp!
 
Ta med allt och alla =)

Jag tycker inte alls du ska tveka att ta med barnen på stugtur. Bor man i stuga ska man banne mig acceptera det mesta inom rimliga gränser. Skulle själv aldrig ens komma på tanken att bli sur på nån vars barn eller hundar "stör" min vistelse i en fjällstuga.

Den typen folk som gnäller på sånt är ofta lika gnälliga hemmavid när grannbarnen råkar sparka in en fotboll på gräsmattan.

Vem sprider minst glädje i stugvärmen?

mvh Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Insiktalina Sommaräventyra med äldre barn, ensam? Barn och friluftsliv 0
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
hbgsnix Hållbara varma plagg för barn Barn och friluftsliv 10
username2 Tält vuxen med tre barn Barn och friluftsliv 17
sofiah Lagom tur i Norge med barn/ungdomar? Barn och friluftsliv 4
ongdobby Hur långt har ni vandrat med era barn Barn och friluftsliv 10
yps Cykla med tält och barn? Barn och friluftsliv 7
williek Tälta med barn. Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.