Chamois Butter i sverige ?

Halloj

Vet någon om det går att få tag på den amerikanska byxkrämen "Chamois butter" i sverige ?

Väldigt dåligt utbud av byxkrämer i sverige och jag har testat Assos och Morgan blue som CC säljer men söker efter något bättre och helst i en bekväm tub för att ha med mig på turerna.

Har även testat Vaselin som funkar bra men är väldigt kletig.

Skulle vilja testa den amerikanska versionen och se om den är så bra som jag har läst om.

Tacksam för synpunkter och tips.

Mvh/Trialsin
 
Jukon

Det som finns att få tag på I Sverige och fungerar mycket bra är

Jukon-salva
prod_jukon_range.jpg

http://www.hardford.se/start.php?Varum%E4rke:Jukon
"Jukon uppfanns 1927 av en sjökapten och kanske var det därför som salvan från början innehöll både valfett och fiskleverolja. Salvan har idag en modernare formulering med en unik kombination av bivax, sheasmör och essentiella omega-3 fettsyror."

Har tidigare handlat den på Apoteket och nu på senare år på ICA.


Vid 'problem' tycker jag att den här fungerar bra

Inotyol
inotyol001_85811522.jpg

"Inotyol är en fet salva som verkar mjukgörande och skyddande och som lindrar sveda och klåda vid hudirritation.
Inotyol används för behandling av icke infekterade hudåkommor t.ex. skrubb- och skavsår, självsprickor, hudrodnad/irritation
"

Den har jag handlat på Apoteket


Har man akuta problem, dvs riktigt ont under tiden man cyklar, och behöver något riktigt smärtlindrande kan man smörja sig med
Emla
emla%20box2.jpg

"Emla är ett lokalbedövningsmedel som kan användas på både barn och vuxna och som går att köpa receptfritt via webbapotek eller närmaste apotek. Emla innehåller en blandning av bedövningsmedlen lidokain och prilokain. Emla bedövar huden"

Även den har jag handlat på Apoteket, säljs receptfritt i små tuber.
 
De få gånger jag använder något så är det Assos kräm och för mig har det fungerat bra, dock behöver jag i princip aldrig smörja så därmed ser säkert våra behov och krav olika ut.

Inotyol som Håkan tipsar om är ganska trög och kladdig, den smörjer vi dottern med när rumpan är röd, fungerar utmärkt för det och förmodligen även vid cykling. Den lämnar dock en brungrå hinna efter sig som jag upplever inte alltid går bort i tvätten om den hamnar på kläder. På insidan av ett par cykelbyxor är det säkert strunt samma men det kan ändå vara bra att veta.
 
Tack för tipset,har precis skaffat nya cykelbyxor så det kan vara värt att testa på ett gammalt par först.

Assos har funkat bra för mig men som med Morgan blue så sitter den bara på dom första 2-3 timmarna i sadeln,sedan är den dyr och det är en stor burk att kånka med sig när man behöver lite mer så en tub är att föredra för mig.

/Trialsin
 
Tack för tipset,har precis skaffat nya cykelbyxor så det kan vara värt att testa på ett gammalt par först.

Assos har funkat bra för mig men som med Morgan blue så sitter den bara på dom första 2-3 timmarna i sadeln,sedan är den dyr och det är en stor burk att kånka med sig när man behöver lite mer så en tub är att föredra för mig.

/Trialsin

Köper man ett par Assosbrallor följer det med en miniburk av deras smörjning.
Något som amerikanarna brukar lovorda är "bag balm", spensalva på svenska. Finns tex på Granngården http://www.granngarden.se/product/spensalva-protect-250-ml
 
Köper man ett par Assosbrallor följer det med en miniburk av deras smörjning.
Något som amerikanarna brukar lovorda är "bag balm", spensalva på svenska. Finns tex på Granngården http://www.granngarden.se/product/spensalva-protect-250-ml


Stort tack ! Har läst en hel del om just denna Bag Balm,men aldrig kunnat förstå vad det kan vara för något på svenska och på så sätt inte kunnat söka på det.

En produkt till att testa.

Mvh/Trialsin
 
Annan smörja

Jag har använt Bodyglide och Sportslick. I teorin ska inte smörja behövas, för gnidet ska byxorna ta. Min egen erfarenhet är ändå att glidsmörjor gör långa cyklingar bekvämare. Sedan jag köpte Bodyglide har de differentierat sina produkter till en bred palett. Valet dem emellan är kanske kanske inte så kinkigt.

Nämnda smörjor har jag däremot inte använt på redan uppkomna problem. Vid ett sådant tillfälle fick jag vid ett tillfälle någon smörja mot hemorojder. Den funkade, sannolikt tack vare smärtlindrande komponenter.
 
Många bra tips och det såg ut som om Wiggle skickar till sverige också så nu har man lite alternativ när det behövs.

Kör på !

/Trialsin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.