Campagnolo/Shimano/SRAM

Nya tider, reviderade grupper. Dags att blåsa liv i en nygammal diskussion!

Är det någon som skulle våga sig på att göra en överskådlig och någorlunda objektiv rangordning? Parametrar som pris och vikt är ju relativt enkla att jämföra. Vid en slarvig titt i katalogerna verkar den pismässiga ordningen vara ungefär:

Super Record
Red
Record-Dura Ace
Chorus-Force
Ultegra-Athena
Rival
Centaur
105
Veloce

Hur skiljer de sig åt i prestanda, hållbarhet, "känsla" mm? Jag har hittat några äldre trådar (t ex http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=41514) men nu verkar nästan alla gamla grupper förändrats (=förbättrats???) och nya har tillkommit.
 
Jag har bara erfarenhet av 105 och Rival. Har cyklar ca 50 mil nu med Rival och är toppennöjd. Lite ovant med Srams växelreglage i början men det gick snabbt att vänja sig.
Är jättenöjd med känslan av precisa lägen på Rivalen och vill nog påstå att den känslan är minst ett snepp vassare där än på min 105a som jag hade förut.
Kan säkert vara så som många säger att det låter mer om Sram än t.ex Shimano när man växlar. Man får nog sin egen "favorit" tror jag.....
/Andreas
 
Svårt att

göra jämförelser. Hur många mil cykeln gått med nya reglage och ny bakväxel betyder en hel del för hur rappt växeln går i. Tror att det bland annat beror på slitage i reglage, på vajrarnas kondition, sporrhjulen samt deras lager, och på hur utmattade fjädrarna blivit i bakväxeln.

Jag har t ex Sorareglage som gått över 2000 mil och som fortfarande funkar bra men bakväxeln har jag bytt till 105 från RCX 100 dfter ca 1800 mil.

Ultegra växelreglage och bakväxel blev betydligt bättre efter utbyte efter ca 2000 mil.

Thure
 
Välj ergonomi, handtagens utformning och placering skiljer mellan de olika fabrikaten. Sen kan du välja vilken modell.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.