Byta slang

Tjenare!

Har stött på ett problem efter att ha bytt slang till min gamla kärringcykel som jag använder i lund. Problemet är att det blivit en klump med luft precis där ventilen sitter så hjulet rullar väldigt ojämnt. Läste lite på internet om andra som haft liknande problem. Lösningen skulle tydligen vara att antingen trycka ner däcket precis vid ventilen samtidigt som man pumpar alternativt trycka in ventilen i fälgen när man pumpar och sist spänna innerskruven. Jag testade en kombination av dessa men luftklumpen är kvar.

Är det repeat tills jag får rätt på det eller är metoden fel? Finns det något annat bra tips?

Tack på förhand! (och ursäkta losern som inte kan byta slang korrekt, samt fanns inte underkategorin "kärringcyklar")
 
Kärringar och cyklar är

ingen bra kombination varken vad gäller framförandet eller som cykel i sig.

Du är helt rätt på det, ta lite diskmedel/vatten och häll på vid ventilen, du kan faktiskt ta längs hela fälgen. Jag brukar först kränga ena däckshalvan över fälgen sedan lägger jag i slangen med lite luft i. Därefter drar jag i lite luft till innan jag kränger över däcket helt på fälgen. När du sedan pumpar så håll in ventilen en bit, det finns säker en mutter på ventilen du kan ställa på mitten av ventilen. Pumpa sedan i mera luft och massera hjulet några gånger innan det är fullt. Kolla så ventilen följer med ut samtidigt som du pumpar.

Det kan vara problem att få till det på dessa cyklar ibland.

Jag förutsätter att du har rätt dimension på slangen.

Lycka till Stiffe
 
ingen bra kombination varken vad gäller framförandet eller som cykel i sig.

Du är helt rätt på det, ta lite diskmedel/vatten och häll på vid ventilen, du kan faktiskt ta längs hela fälgen. Jag brukar först kränga ena däckshalvan över fälgen sedan lägger jag i slangen med lite luft i. Därefter drar jag i lite luft till innan jag kränger över däcket helt på fälgen. När du sedan pumpar så håll in ventilen en bit, det finns säker en mutter på ventilen du kan ställa på mitten av ventilen. Pumpa sedan i mera luft och massera hjulet några gånger innan det är fullt. Kolla så ventilen följer med ut samtidigt som du pumpar.

Det kan vara problem att få till det på dessa cyklar ibland.

Jag förutsätter att du har rätt dimension på slangen.

Lycka till Stiffe

Tack för hjälpen! Det verkar som om jag gjort rätt trots allt. Dimensionen på slangen stämmer så jag antar att det är att ge sig på det igen och hoppas på bättre lycka! Trist att man ska behöva mecka med gammalt skräp när man har två fina cyklar som man inte vågar lämna utan tillsyn.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.