borra-ur framgaffel... ?

Eftersom det är en åttiotalsracer jag fått tag på antar jag att det är stål-stål i styrstam och ram...

Hade du sagt 80-tals standardcykel så hade det varit rätt troligt, men racercyklar brukar ha längre överhäng framåt på sina styrstammar, och att hitta en sån styrstam i stål är rätt ovanligt.(IAF jämfört med aluminiumstammar).

Vilken längd har du på gaffelröret? Jag kanske har en gaffel du skulle kunna använda.
 
Eftersom det är en åttiotalsracer jag fått tag på antar jag att det är stål-stål i styrstam och ram...
Vi ska någon stans ha någon sorts förvuxen hårfön som man värmer bort färg eller lim eller tätningsmedel eller vad det nu var... tänkte försöka mig på att värma röret med den, eventuellt med någon kylning i mitten ,: |
Jag har demonterat framgaffeln till minsta beståndsdel och bilder är på väg.
Om inte något av detta hjälper får jag väl såga ur elendet!
//jonatan

Ser du inte skillnad på stål och alu??? De retroräsrar jag sett (inklusive styggelsen fashionline) har haft alustyrstam. Och det är helt menlöst att värma, såvida du inte har CO2-snö i styrröret, och det är fortfarande ganska kass. Någon pratade om acetylensvetsar och annat nonsens, det ger bara lackskador och riskerar att löpa ur stålet om ramen råkar vara gjord i något dyrare rörset.

Dabacs variant på att fälla in ett bågfilsblad i ett stålrör är inte dum, liknande sågar finns även att köpa, kan inte komma på vad dom heter, tror jag sett nån i Luna-katalogen. Annars kan du testa natriumhydroxid som sagt, löser upp oxiden och de flesta har väl propplösare hemma?
 
Här kommer bilderna

Sådärja, hoppas det funkar med bilderna nu!
Här är dom iaf.

Ps Blir det inte samma problem om man ska hälla ner lut i framgaffeln som om man ska hälla ner olja? fastnar de inte bara en millimeter under kanten?
 

Bilagor

  • IMG_0105.jpg
    IMG_0105.jpg
    24.4 KB · Visningar: 424
  • IMG_0106.jpg
    IMG_0106.jpg
    63.6 KB · Visningar: 654
  • IMG_0108.jpg
    IMG_0108.jpg
    21.2 KB · Visningar: 502
Pps

Vem de nu var som undra så är framgaffeln ungefär 17 cm från änden till uppdelningen till två rör, och ungefär 40 cm är själva gaffeln (de två paralella rören) kan mäta nogrannare om det behövs...
 
Kan du inte få ner olja så får du nog inte ner någon bas heller tyvärr.

Jag tycker gaffelröret ser rätt sunkigt ut. Jag hade kasserat det. Liksom inte värt tiden det tar att fixa det. Köp ett nytt, chainreaction har unicrown-gafflar i stål från on-one, men de har cantileverfästen, de flesta cykelhandlare har räsergafflar i carbon. Vill du ha en i sammal old-school-stil (ej unicrown och ej integrerat) så får du leta på begagnat marknaden eller löda ett nytt. Köper du delar kan jag göra det åt dig för en blygsam penning (har lött en hel cykel hittills, jobbade idag på min andra). Kan ju pm:a om du känner för det.
 
joo...

Nja, i så fall sågar jag nog ur röret för svänga ihop ett själv klarar jag verkligen inte och om jag ska köpa en ny så ska de ju (så klart) vara oldschool men det känns minst lika jobbigt att rota runt på massa begagnatmarknader för o hitta en framgaffel. Lite av sunkigheten kan nog bero på att det satt lite gammal sand i gaffeln när jag fotade, hade just tappat den i backen. Ne, om ingen annan klok människa här kommer på något nytt så får de bli ombyggd bågfil!
Meddelar hur de går, om någon nu vill veta, men men
 
woho!

Jag har till slut lyckats. Jag sågade helt enkelt ur två spår i styrtappen så röret blev två halvmånar. Sedan var det bara att plocka ur dem.
Dessvärre har jag under arbetet lyckats tufsa till gängningen på framgaffeln så jag får inte på låsmuttern längre.... men de löser sig säkert :p
Tack för all hjälp! :D
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.