1.500 kr för en Miyata racer?

Ska eventuellt sälja en Miyata "One Ten" till en kusin. Det är en sportig racer med skärmar och pakethållare, 12 växlar i fint skick. Dessutom fina "överlappande" rammuffar. Köptes av mig för ca 10 år sen, antagligen tillverkad i början av 90-talet.

Miyata säljs ju inte längre i Sverige, och heter numera "Kogo/Miyata". Kan man utnyttja märkets svårtillgänglighet på t.ex. tradera och få mer pengar för den, max 2.000 kr?

Jag förstår att Sverige är full av gamla Miyatacyklar, och att dessa i begagnat skick inte är någon bristvara.
 
Vanligt

med liknande cyklar till salu så så mycket mer än 1500 Kr får du sannolikt inte.

Det finns ju betydligt lättare racrar på begagnatmarknaden idag med växlingen i bromshandtagen och dessa går ofta för 5000 kr och uppåt beroende på skick utrustning och vikt.

Thure
 
Jag sålde nyligen en stålramsracer, men 16-växlad och med STI-reglage och shimano 105-komponenter rakt igenom. Nyservad, nya däck, ny kedja och kasett (ca 40 mil). Det var omöjligt att få ut några 5000 för den. Var iofs lite tidig på säsongen, nu hade varit bättre att sälja, men behövde plats i garaget.
Den gick för 3000:- så att jag fick det ur världen, ett fynd för köparen förvisso men det är inte lätt att sälja racercyklar med stålram när aluminiumhojarna blivit så väldigt billiga. Ca 5000:- nya i butik med enklaste växelgrupperna är såklart lockande att köpa för den som bara cykla ett varv runt vättern jämfört med en "gammal" stålramshoj med bra komponenter. Men jag är inte bitter...

Får du ut en 1000-lapp för din gamla 12-växlade ska du vara riktigt nöjd. Om skicket är bra och du hittar någon entusiast så kan du kanske få ut mer.
 
Nu kan jag med svansen mellan benen (och lätt kallsvettig) erkänna att jag fått 310 kr för den. Satte ut Annons via Tradera. Hade minst sagt trott på åtminstone dubbla summan.
 
Tradera

blir ju ofta på köparens villkor. Knappast höga priser om inte objektet är attraktivt. På Blocket sätter man sitt pris som säljare och jag kan tänka mig att det blir färre avslut på Blocket men genomsnittligt till högre pris på jämförbara objekt.

Du får gratulera köparen till ett bra köp och dig själv till att cykeln nu förhoppningsvis får ett vidare liv.

Thure
 
Ja, Tradera är en speciell värld. Funderade själv på att sätta in annons där. Såg din cykel, och anade nästan vartåt det skulle barka.

Själv hjälpte jag en kompis att sälja hans Miyata One-Ten (likadan som din, skulle tro att den var något fräschare) via ett par cykelforum. Lyckades få 800. Kanske hade jag tur, men jag tror också att det lönar sig bättre att annonsera via forum, eller via Blocket.

Tradera kan bli riktigt jobbigt, eller rena rama fyndplatsen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Racer, vem måttanpassar ram i stockholm Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Danielv Köp av ny racer Landsvägscykling 7
McO Riktigt bra racer-mek i Sala med omnejd? Landsvägscykling 6
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
Peifen Racer för motioner. Landsvägscykling 4
Lasse Be Hybrid vs racer Landsvägscykling 12
Hige86 Drev racer 130 mm Landsvägscykling 13
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
alpsun Enkla skötselråd för en racer? Landsvägscykling 20
Joakim Ambrosson MTB/Hybrid/Racer Landsvägscykling 18
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
svebur Skötselråd av gammal racer Landsvägscykling 40
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
Senator De blev ingen cyclocross utan en racer Landsvägscykling 13
superflow Köp av Racer Landsvägscykling 29
srpp Snyggt o slimmat cykellås för racer? Landsvägscykling 6
tpv917jj Ramstorlek Racer Landsvägscykling 1
srpp ny racer - klassisk look? Landsvägscykling 42
XmadiceX Hyra racer i Åre?! Landsvägscykling 1
Tobbe88 Val av racer? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...