Stora väggar Norge?

Re: Setesdal.

slit; sa:
Setesdal kanske kan vara ett alternativ.
Ligger några mil väster ut från Nissedal.
Finns flera långa sva turer 4-500m i 3-5 registret.
En del är helbultade med relativt nya bultar.
Räkna dock med en del långa runouts särskildt på trad leder..(ej alla leder)
Förare från 2006 finns också att få tag på.
(Är Setesdal med i den nya Nissedal-föraren "Gå Telemark"?)
Glöm frågan. Såg just att det finns en separat Setesdal-förare.
 
Har funderingar på att göra sydpillaren på stetind i sommar och det verkar som åtminstonde två pers här har klättrat den. Tänkte bara höra mig för angåenge hur "lätt" den är egentligen. Ser ju inte allt för blodig ut på föraren och ligger den runt samma grad som t.ex Bara blåbär (5-) cruxet är ju graderad 5b eller är den mer åt via lara hållet?(4-). Sen hur är nerstigningen?. Jag har förstått att man måste fira sig en kort bit när man gör kamvandringen från utsteget på leden mot nervägen. Det står i föraren att det finns kedjor men är dessa i bra skick?. Sen undrar jag hur "lätt" nerstigningen är, är det löst och luftigt eller hyfsat stabilt och liten risk för fall?. Ska till lofoten i sommar med en polare som inte klättrat så mycket trad förut så vi tänkte avsluta vistelsen där uppe med stetind så det vore skönt att ha en rätt bra bild över läget där.
 
Engelsk grad E1 5b ska nog ses som en välsäkrad svenk 6 eller fransk 6b om jag läser gradtabellerna något så när rätt. Stämmer det med hur det känns, ni som varit på Stetind?
 
Hej

Sydpillaren är mycket 4er och 5er klättring, lite som bare blåbær kanske. Mycke fin klättring. Om man ska klättra sydpillaren helt till tops så är den i grad 6 men det går och undvika dom 6er så går det och gå bort mot rapellen på et hylle system, har ej gått där själv men det ser ok ut. Man kommer ut ovanfør repellen.
Sist jag var där så var fästet fräst, tror inte det har så många år på nakken men det kan vara smart och gå i rep till fästet, vidare på returen så är den luftig (bitvis) och om man faller så blir det långt på dom platsern (om man inte går i rep).Jag gick løpande och säkrade någon passage. Det är inte så mycket løs sten, det är en välgåd stig. En otroligt fin tur och anbefalles på det starkaste.
Lycka till
 
Tobbe lilja; sa:
Engelsk grad E1 5b ska nog ses som en välsäkrad svenk 6 eller fransk 6b om jag läser gradtabellerna något så när rätt. Stämmer det med hur det känns, ni som varit på Stetind?

Det var ungefär 6-, kanske 6. Ta med lite småkilar och några aliens så är du riktigt säker.

Det är enkel klättring upp till sista rampen. Vi följde inte engelska föraren utan gick bara ut repet så jag kommer inte riktigt ihåg hur många replängder det blev dit upp. Det är inte heller nödvändigt att gå ut till vänster på replängd 5. Jag tror vi klättrade upp till tredje hyllan (där det går att gå ut åt höger) på kanske 1½ timme, sen tog sista replängderna ungefär 1 timme. Just under 3 timmar för hela turen.

Lite bilder:
http://www.flickr.com/photos/par/sets/72157594212782614/
 
Kom ihåg att det är ganska lång anmarsch och ännu längre nedstigning även om själva leden inte är så lång. Kan rekomendera att gå upp till berget kvällen innan och bivakera under det stora stenblocket vid utloppet på den lilla sjön för att få en tidig start. Med midnattsol är det åtminstånde ingen risk att bli fast i mörkret.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...