småbarn i kanot/kajak

Jag har läst en del om hur man haft små barn i kajak med extra sittbrunn i mitten, men inte riktigt fått klart för mig hur man får en 1 åring att sitta still i en kajak/kanadensare. Vore tacksam föt lite tips då vi gärna skulle vilja ut och paddla med vår dotter till sommaren.

/Fredrik
 
Kanadensare funkar bäst när dom är små. Häll dig nära land, mer att titta på. Prova först med korta turer i badviken eller liknade.

När dom blir större och simmkunniga kan man ta med dom i en kajak. Men oftast tycker dom kanadensaren är roligare man kan ha med sig mer grejer och det är större utrymme.

Se till att dom har en egen paddel. Har du fler barn se till att alla har varsin. En paddel är en dödssynd. Oftast används inte paddlarna mer än några minuter men ändå.

Någon form av fika är ett måste. Barn gillar att packa och dona även om man bara skall paddla "bakom kröken" se till att dom har med sig lite grunker

Barn har annat tidsperpektiv än vi en halvtimme över en sjö kan vara lika med en veckotur för ett barn

Som alltid med barn gäller det att dom har tillräkligt kul så att dom vill göra om det.

Hans Friedel
 
Paddling med barn

Vi har sedan många år en VKV Yoo-a-Kim just för att paddla med barnen. Från det dom var riktigt små (låg och sov under fördäck, mellan/framför benen på en vuxen), till att paddla själva fram med en vuxen i baksitsen. Fast oftast med två barn i mittenhålet, med egna paddlar, metspön, mm. Yoo-a-Kim är mycket stabil, den tål att en sexåring som hänger över på ena sidan plötsligt kastar sig över till andra sidan. För rätt många år sedan skrev någon i Utemagasinet, de hade byggt en extra reling runt mittensittbrunnen av elrör.
 
Detta var intressant! Kan man tänka sig att man stoppar två barn i 5-6-årsåldern i mittbrunnen och får plats med packning för en tre-fyra dagar i övriga utrymmen?

Jag introducerades själv för friluftslivet medelst kanadensare på det glada 70-talet och varför inte testa motsvarande med sina egna små...?
 
Yoo-A-Kim

Vi har modifierat genom att sätta en bakvänd vindruta av plexiglas skjutbar över mittenbrunnen så att det inte stänker från akterpaddlaren på barnen. Rutan är skjutbar fram och bakåt och kan också vara regntak vid behov. Barnen tar en hel del plats så det är bra att vara två vuxna varav en i en enmanslåda när man skall vara ute lite längre för att få plats med all utrustning.

Våra 3 barn är nu 6 8 och 10 och 10-åringen sitter i främre brunnen.

När minstingen var 0-3 år fick hon tröst genom att sitta precis bakom min fru som satt i främre brunnen. Vid behov så kunde min fru vända sig om och lyfta upp minstingen i knät.

Tänker du paddla ensam med två barn?

Thure
 
Re: Yoo-A-Kim

thureb; sa:
Tänker du paddla ensam med två barn?

Misstänker att frågan var till mig eftersom trådstartaren hade ett barn (men rätta mig annars ;) )...

För min del handlar det om två vuxna och två barn. Det är inga konkreta planer utan snarare en fundering kring vad man skulle kunna göra under en långhelg i sommar. Kanadensare är ett alternativ förstås, men det är ju kul om man kan variera sig lite...
 
Re: Re: Yoo-A-Kim

alven; sa:
thureb; sa:
Tänker du paddla ensam med två barn?

Misstänker att frågan var till mig eftersom trådstartaren hade ett barn (men rätta mig annars ;) )...

För min del handlar det om två vuxna och två barn. Det är inga konkreta planer utan snarare en fundering kring vad man skulle kunna göra under en långhelg i sommar. Kanadensare är ett alternativ förstås, men det är ju kul om man kan variera sig lite...

Med två vuxna och två barn i 5-6 årsåldern så går det bra i en Yoo-A-Kim men du behöver nog lasta lite på för och akterdäck för att få med hela camping och leksakskitet.

Thure
 
Småbarn i kanadensare

Kan inte mer än betona det hassex skrev. Tänk på att det är på barnens villkor. har själv använt kanadensare uteslutande. Visst, det är lite båtkänsla men du får med packning för flera dagar och det är skitkul. Har både paddlat själv med en 5 åring en gång och själv med en 3 och 6 åring. Bägge gångerna har den minsta suttit i mitten på en extra stol.
6 åringen har suttit längst fram. Det har fungerat utmärkt, packningen har man fått stuva så man får bra känsla själv i kanoten eftersom det ändå är du som är motor och styr hela ekipaget. Sedan får man faktiskt välja vatten med tanke på att det är barn med. Lugna åar, sjöar etc. men det hänger ju på barnen såklart.

Barn är ju barn och de stimmar, stojar och kan tycka att det är jättekul och skittråkigt på samma gång. Så ta med saker de kan pyssla med under tiden. Fiskespö, kikare, fågelböcker, liten paddel, och en stor portion tålamod till dig själv ;-) Har lärt mig, med mina barn i alla fall, att de behöver rörlighet.

Kan tänka mig att det kanske till och med är lättare att ha med ännu mindre barn ;-)

Och en sista men ändock viktig grej ... sätt på "riktiga" flyvästar. Man vet aldrig när man måste stoppa ned näven och slita upp ett blött barn. :)
 
Buslugn

Tar rätt ofta ut barnen ett och ett i kanadensaren. De busar aldrig! Nog för att de kan leva rövare i vanliga fall, men i kanoten -nix! Vaggade av vågorna ligger de på botten och tittar upp i himlen, i timmar... Minstingens (2år) flytväst har dock fått ett hundkoppel fasthakat i lyfthanken, så hon enkelt kan lyftas ombord igen om behov skulle uppstå. 5-åringen var ute med mamma på flerdagstur och presseningsövernattning i somras. Vi bara njöt, även när några stora motorbåtar gav hisnande svallvågor. Det ända som blir knöligt nar man paddlar solo med barn är eventuella landtransporter.
 
En lösning

Titta i mitt album så ser Du ett sätt som funkar i hyfsat lugnt väder. Fast annars kanske man inte vill ge sig ut ändå.

Mvh Harald
 
Vi använder enmanskajak...

Hej Fredrik!

Kolla in bild på min profil Kuddsson

Vi har gjort en anordning till att ha med barnet i enmanskajak, funkar suveränt! Du kan mejla mig om du vill veta mer.
/Annette
 
Min dotter är tydligen med på fler ställen...

Såg just att min dotter även var med på inlägget ovan av harald Eriksson, kan säga att det fungerar även i dåligt väder!
Ju högre vågor och mer vattenskvätt, desto lyckligare unge...
Hon har hållt på med babysim sen hon var 1 månad och älskar vatten, även om det är kallt...
/Annette
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.