Sitta skönt i Segebaden

Hur får du ditt barn att sitta kvar och sitta skönt i Segebadens barnpulka? Som nybliven pulka-ägare tar jag tacksamt emot tips.

På t.ex. Fjellpulkens barnpulka är ryggstödet högre så barnet kan sova och det finns midjerem så det inte trillar ur. Någon som gjort likande modifieringar på Segebadens pulka?
 
Isolera

Mina barn sov mest i pulkan och det jag gjorde var att skära sönder ett liggunderlag och isolerade hela pulkan så att ingen kyla skulle komma underifrån.

Fungerade bra.

MVH/Jan
 
Han får halvsitta

Vår son får halssitta/-ligga i pulkan. Vi pallar upp med några rastplagg och använder ryggstödet som stöd för huvudet. Det har gått bra hittills, han är 2,5 år och det är tredje säsongen i pulkan.
Kanske man kan bygga ett bättre ryggstöd i trä så att barnet kommer upp lite högre. Jag tycker dock att Segebaden är rank om han sitter upp helt, då behövs nog en stadigare pulka.

/Stina
 
Segebadenkomfort

Hej, jag har "strippat" ner en gammal MaxiCosi barnbil/bär-stol och gjort ny stoppning av liggunderlag samt skruvat på stödklossar av trä under för att få ett schysst bakåtlut av ryggstödet, hela rasket sätts fast i pulkaskrovet med två hakar och ett spännband. Detta har fungerat bra, det är en bekväm lösning för barn upp till 2-årsåldern, men för större barn blir stolen för trång. Pulkaeländet har faktiskt vält en gång, så jag hade skissat på "utriggare" av gamla barnlängdskidor, men nu har mina barn växt ur pulkan, så jag slipper fundera på detta tills barnbarn blir aktuella. Rekommenderas! Fästanordningen i pulkaskrovet tar ingen plats och kan användas till inombords säkring av packningen.
 
Segebaden:

Jag förlängde ryggenstödet på ett väldigt enkelt sätt, även om det kostade mig ett mkt. bra liggunderlag: Jag hade ett Ajungilak-underlag som är gjort i ett mycket styvt material (slitstarkt!), och skar helt enkelt av en tillräckligt stor bit. Då materialet är styvt samtidigt som underlaget har varit rullat, blev det ett fint skydd mot sidvind. Busenkelt!
 
Ryggstöd

Till vår gamla Segebaden finns ett löstagbart ryggstöd som man hakar i hyskor i botten. Det är ganska lågt och har fungerat bäst när barnen är i halvliggande. Tycker som någon skrev tidigare att pulkan blev för rank när de suttit upp så det var lika bra att ha dem i liggande. Sonen är en mysgroda så han har inte haft nåt emot det men storasyster blev fort less och ville hellre gå/skidra själv.

För komforten kom ihåg att isolera jätteordentligt underifrån, liggunderlag och lammskinn har vi haft, barnen har sedan legat i en Voksipåse, förövrigt oslagbar och rekomenderas varmt för alla tillfällen.

De har heller aldrig haft skorna på sig i pulkan (eller vagnen heller för den delen), kylan kapslas in som i en termos och så börjar de frysa.

Tänk på att inte klä ungarna för lite när de sitter stilla, det är lätt att luras när man själv ångar av svett när man drar pulkan.

A
 
Re: Ryggstöd

meywalk; sa:
Till vår gamla Segebaden finns ett löstagbart ryggstöd som man hakar i hyskor i botten. Det är ganska lågt och har fungerat bäst när barnen är i halvliggande. Tycker som någon skrev tidigare att pulkan blev för rank när de suttit upp så det var lika bra att ha dem i liggande.

Visst kan pulkan välta varför man bör ta det lugnt nedför speciellt om man svänger eller om det är guppigt. Å andra sidan så kan ett rejält ryggstöd hindra pulkan från att välta 180 grader och hamna upp och ned.

I vissa lägen kan det vara säkrare att backa pulkan med skaklarna och föraren bromsande uppifrån backen. (Lite som tekniken som används vid transporter av skadande med pulka vid liftanläggningar)

Till transportmodellerna av Segebaden kan man sätta dit ett ryggstöd av masonit som fungerar rätt bra. Då kan man också ha två barn som sitter skavfötters med varsitt ryggstöd. Ja är barna någorlunda sams kan man t om ta med tre barn i pulkan som jag gjort med min gamla 180 cm militärpulka.

Segebadens hemsida http://home.swipnet.se/segebaden/Index2.html

Bild på ryggstöd mm.
http://www.sssk.se/barnpais/segebaden.htm

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.