Härligt att läsa!

Hej!

Jag är nybliven mamma till en kille på 8 veckor och blir så glad av att läsa om allt kul ni gör med era barn! Skönt att få tips på vad som funkar och inte och att friluftslivet inte är slut för att man fått barn!

Jag längtar till fjällen och när sommarsäsongen börjar kanske det inte är helt omöjligt att ta med den då kring 10 månader gamle sonen! Känns uppfriskande att tänka på mellan blöjbytena!

Och vad härligt det ska bli med en nyfiken 1/2/3/4/5/...-åring att ta ut i skogen bara här hemmavid! Hittilss studerar vi mest krukväxterna och insidan på liggvagnen, men det kommer väl andra tider!
 
cec; sa:
Jag längtar till fjällen och när sommarsäsongen börjar kanske det inte är helt omöjligt att ta med den då kring 10 månader gamle sonen! Känns uppfriskande att tänka på mellan blöjbytena!

Inte omöjligt alls!

Våra fjällvistelser har tagit en helt ny vändning med två små barn (2,5 år och 0,5 år). Istället för att gå (och gå och gå och gå...) så tar vi oss bara upp över träden, går en stund och stannar och fikar, vilar middag, kollar bäckar, städar i blåbärssnåren, kanske bestiger en stor sten och spanar efter renar. Att vara i fjällen med de små är roligare än jag någonsin kunde föreställa mig. Kom bara ihåg att ha gott om tid och en 'säker' reträttväg om något skulle inträffa.

/Mille
 
Du har många härliga turer framför dig!

När mina tonåringar var små, körde vi till någon av de platser där vägen går över kalfjäll, packade på oss barnen och kanske 40 kilo utrustning och gick tills vi inte såg vägen. Valde en fin plats vid en stor sten och en jokk och slog läger. Där stannade vi sedan så länge maten räckte och gjorde dagsturer - eller utflykter är kanske egentligen ett bättre ord. Det viktigaste är ju att man gör allt på barnens villkor - dels blir det outhärdligt annars och dessutom skulle jag inte tro att de vill tillbaks när de blir äldre annars.

Ibland besteg vi ett "jättehögt berg" - och ibland roade vi oss med att springa till en snöfläck som kanske låg 200 meter bort, gjorde en snöboll, sprang tillbaka till jokken, kastade i bollen, såg den försvinna - och sprang tillbaka och gjorde en till! Hur roligt sånt kan vara förstår man kanske först när man ser barnens ögon glittra :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.