Trekkingturer m. bebis

Hej,
jag brukar klättra i alperna på sommrarna. Nu ska vi få barn i januari och jag har en idé om att gå lite lättare turer även denna sommar. Jag antar att det kanske inte är så populärt att ha med riktigt små barn i hyttorna (De kan ju vara rätt högljudda ibland) därför är tält eller alternativt enbart dagsturer med dalen som bas aktuellt. Givetvis blir det modell enklare turer (trekking), men man kan ju ändå komma upp på lite höjd exempelvis Breithorn 4000m osv.
Är det någon som har erfarenhet av detta och har tips?
T ex undrar jag om det kan vara skadligt för bebisar att vistas på alltför hög höjd och hur skyddar man bebisar från den starka solen på ett bra sätt? Är det överhuvudtaget genomförbart eller ska jag lugna mig ett tag med sådana projekt? Vad säger ni som är erfarna?
 
Hög höjd

Som jag förstått det så är hög höjd och små bebisar ingenting att rekommendera.

Jag var i franska alperna i somras med vår då 2 månader gamla son. Vi bodde på ca 1800 möh och det var verkligen gränsfall för hur högt jag ville ta honom!! De promenader vi gjorde var aldrig mer än 200 höjdmeter till... Lokalbefolkningen där är noga med att tex åka_väldigt_långsamt när man ska upp för berget med spädisar (800-->1800möh, bilväg som normalt tar ca 30min). De rekommenderar att stanna och pausa ca 5min ett par gånger på vägen. De flesta kabinbanor stiger för snabbt i höjd för att vara ok för småttingar. Vissa sa tom att så små barn som Oliver var då överhuvudtaget inte skulle vistas ens på 1800möh... Jag vet dock inte hur snabbt de blir stora nog för att vistas på högre höjder, din son/dotter kommer ju vara lite äldre till sommaren, men spontant så känns 4000m var väldigt högt för en sån liten...

Solen ja, det var ett evigt problem... Högsommar i franska alperna med väldigt solskygg bebis med väldigt känslig hud... Man får försöka hålla sig i skuggan eller ha kläder med solskyddsfaktor! Vi höll oss inne mestadelen av de soliga dagarna... och gick ut när solen gått ner istället :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.