Barnfjälltur

Jag tänkte inviga min son på 6 år i fjällivet.Vi hade tänkt bo i tält och laga egen mat. Finns det några tips om var man kan göra kortare vandringar.

Johan boende i Uppsala
 
sälen

Varför inte Sälen-fjällen? Kanske inte det mest exotiska man kan tänka sig men lätttillgängligt och helt okej för kortare vandringar! Här gjorde jag själv mina första fjällvandringar som liten. Ta en till på http://www.visf.com för ledbeskrivningar!

Skulle allting dessutom visa sig vara riktigt, riktigt hemskt kan man dessutom alltid smita tillbaka till civilisationen och hundfjällets äventyrsbad och rodelbana.

/Uffe
 
Har precis samma tanke även om min dotter precis kommer att fylla 7. Har tänkt på Grövlesjön där vi brukar skida på vintern. Det ligger ju ganska nära och är ju rimligt att åka bil till även från uppsala.
Vi planerar en tur på norska sidan. Cirka fem kilometer från gränsen finns en lappkåta med stor parkeringsplats där vi tänkte utgå ifrån.Man kommer direkt upp på kalfjället med bil vilket förhoppningsvis kan minska myggproblemen något. Fördelen med norska sidan tycker jag är att fjällen därr är lite "fjälligare" och högre. Vi tänkte ta en rundtur på drygt två mil under tre dagar förbi Elgåhogna, fast nu kanske det lutar åt en "expedition" med bestigning av samma fjäll då jag tror att barnen kan uppskatta en expedition mera än en rundvandring .
 
Keb

Kebnekaise kanske.

Gå leden från Nikkaloukta till fjällstationen, åk båten över Ladtjojaure så spar ni en halvmil. Tälta en natt eller två längs leden, sedan nära fjällstationen och gör korta utflykter därifrån.

Fjällstationen har mat, dusch, logi, torkrum... Räddaren i nöden för en barnfamilj - och andra också -om vädret blir uselt, tältet genomblött och humöret dalar.

Och blir det skavsår och annat elände finns ju helikoptertrafik mellan Keb och Nikka. Om det skulle krisa, alltså.

Tog med mina barn till Keb på deras första fjälläventyr när de var åtta.

Mvh
Göran
 
Norge

Jag skulle nog satsa på Norge och tex området kring Hardangervidda. Du är redan uppe på fjället när du kliver ur bilen och har olika boenden att välja på om det blir dåligt väder.

Tommy
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.