Barnvänlig stugvärdsmat

Är det någon som har tips på barnvänlig stugvärdsmat till sommaren? Vi har barn i åldern 2 år och 4 år.
Vi skall sitta stugvärd i Singi i juli-augusti. All proviant skall skickas ut nu i mitten på mars. Vi räknar med att få ut en låda färskmat när vi anländer till stugan. Vi är intresserade av att hitta näringsriktiga alternativ, gärna smarta råvaror och mindre pås- och burkmat.
 
vegetariskt

Om vegetariskt mat kan accepteras, så föreslår jag allehanda produkter av Quorn. Inget farligt fett och näringsriktigt,innebär mindre onödig belastning på kroppar som arbetar fysiskt. Något dyrt, bara.
 
Hej Stugvärdskollega!
Jag gillar inte heller att äta frystorkat och konserverat hela sommaren, så jag brukar försöka hitta på annat. Har ingen erfarenhet av att ha så små barn med i stugan, men hoppas jag kan ge lite tips i alla fall.
Jag brukar grodda för att få färskt grönt, enkelt och snabbt. Alfalfafrön och böngroddar.
Linser är bra mat också, mycket nyttigheter i och känns ganska "färskt".
Jag brukar ofta ha krossade tomater som bas och göra olika "röror". Där kan man ha i linser, hemtorkade saker (tex köttfärs, morot, lök, svamp).
Friggs vegetariska grytbitar tyckte jag först var hemskt tråkiga, men kokar man dem länge och lägger dem i röran blir det riktigt gott.
Pannkaksmix -det gillar säkert ungarna.
Det finns ju ugn i Singi, så ta med mjöl och grejer, så kan ni baka.
Fisket är visst bra där med, så ni kan få färskt om ni gillar att fiska.

Annars är det svårt att hitta mat som inte är pås eller burk. Berätta gärna om du själv har några tips!
Det brukar gå att få sig lite grönt och färskt från köket i kebne om man går dit och hälsar på med..

MVH /Emma (Tarrekaise)
 
Sojakuddar och torkat kött?

Erfarenheter från diverse vandringar:
Vi har provat sojakuddar, använder dem som kycklingsubstitut i grytor. Smaskens tyckte hela familjen. Kanske torkat kött också, t ex fårfiol eller renkött (souvas)? Borde hålla några veckor (vanligt på barer i Spanien). Det äter vi antingen som det är som aptitretare, till maten eller kokar upp i en gryta med grönsaker.
Kolla hur barnens magar tål linser och bönor, vår son klarar det inte i stora mängder (för hårdsmält om stora mängder). Fett kan ni ta med i form av oljor och hälla lite extra på barnens mat och välling.
/Stina
 
Tjena Singikompis!

Jag var med familjen i Singi 2001 med vår tvååring. Det var inga konstigheter med maten.

Barnanpassat var i stort sett bara 15 liter barnvälling och 150 blöjor för fyra veckor.
Och 15 paket pulverkräm. 15 paket kex var också bra.

Några små tips:
-Mjöl och olja och torrmjölk. 2 kg mjöl tog slut snabbt. Gasspisen där är kanon! Men det blev ändå mängder med scones då nån annan glömt kvar ett par kilo mjöl.
-Torkade ägg hade varit bra för att få lite bättre fason på pannkakorna.
-Torkad frukt är gott, typ olika fruktmix
-Miljövänligt tvättmedel för kladdiga kläder
-Silvertape till badbaljan (var en stor reva i den...)

Annars käkade vi massvis av konserver och pulversoppor så där kan jag inte hjälpa dig om du inte tycker om det. Men lite fiskbullar kan du väl ta med i alla fall? Vi drömmer fortfarande mardrömmar om konserverad majs :)

Det tog några dar innan vi kom på att det fanns en kyl(grop) där mjölken åkte ned. Bra att ha med flaska typ Nalgene att blanda och förvara den i.

Ha så kul!
 
Ska man ha ägg går de faktiskt att konservera utan att torka (om ni inte vikten är kinkig). Inläggning i vattenglas eller kalkvatten är det klassiska sättet att konservera ägg.

Fast de håller sig ju rätt länge även utan konservering.

Eller varför inte ta med en höna?? Färska ägg! (Men gör då inte som i Robinson där de käkar upp hönsen direkt:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.