6-åring i fjällen

Sitter och funderar på hur man bäst skulle introducera en god vän och hennes dotter till fjällen på ett bra sätt. Det bästa borde ju vara nån form av dagsturer, kanske med nån tältövernattning, men i huvudsak stugor eller fjällstation. Tar tacksamt emot tips erfarenheter och turförslag vad gäller detta.
 
Abisko

Om man bor på ex. Abisko turiststation kan man göra dagsturer till Korsavagge, Trollsjön (Kärkevagge), man kan göra korta turer kring Abisko (Canyontur, vattenfall) och man kan göra övernattningsturer både med eget tält och till stuga eller kåta.

På väg till Abisko, missa inte gruvturen i Kiruna!

Om dom är ovana vid fjällen så tänk på att INTE gå ut mitt i myggsäsongen för då blir det antagligen deras sista tur...

/M
 
att få bada gillar alla barn..

Om du kan inkludera en möjlighet att bada någonstans är succén garanterad! Alla barn (med risk för generalisering) älskar att bada och plaska i vatten på somrarna. Väder kan du inte beställa men jag hoppas att det blir fint när du tar dina nybörjarvänner till den vackra naturen!
 

Guest

Gäst
Familjefjällvecka!

Ett väldigt lättsmält alternativ för barnfamiljer är STF's familjefjällveckor! Jag tänker främst på Saltoluoktas, som brukar gå av stapeln i slutet av mars (och även runt midsommar, tror jag?). Vi har varit där några år i rad, och det är en absolut favorit för barnen! Resten av året går de och frågar efter när vi ska åka dit igen!
Sen har vi varit till Saltoluokta även vid andra tidpunkter, och gjort dagsturer men alltid återvänt till vår favorit-fjällstation till kvällen. Både sommar och vinter.
(Sen har vi visserligen varit så bekväma av oss att vi ibland har tagit hjälp av skoter till att ta oss ikring till roliga ställen, och där åkt lite lagom mycket skidor - minsta tjejen var bara 3 år första vändan, och då får man ta korta turer om hon ska orka med. Men pulka och dragsele är ju ett bra alternativ. Då är det knepigare på sommaren, när det bara är bära som gäller...)

Och en sak till - angående badandet. Jag måste säga att man nog måste vara högst typ 15 år om man frivilligt ska doppa sig i det vatten som finns att bada i i fjällen! Eller så komma direkt ur (och tillbaka till) bastun! Visst har jag badat även i vuxen ålder, men sen befinner man sig i chock någon timme därefter...!
 
Tänk på att för en 6-åring så är fjällen inte roligare än närmsta skog hemma.

Jag vandrade ett par etapper längst Upplandsleden med min dotter i somras (vi skulle gå från från Marma till Hemlingby men fick bryta vid Kubbo på grund av dotterns myggbett). Innan dess hade vi vandrat en helg här hemma (även det Upplandsleden, eller rättare sagt den bit av anslutningsetappen som går förbi Runsa). För henne var det ingen större skillnad (bortsett från myggen). Nu var det visserligen inte fjällen nåt av det, men kärnpunkten är alltså att för barn är det de små sakerna som är intressanta.

Det hon gillade var stoppen, vi stannade till vid flera vindskydd, en gammal fornborg (en klippa med branta stup runt och delar av en 1000 år gammal mur), järnåldersgravhögar, några rastplatser längs Dalälven etc. För att inte tala om alla smultron vi plockade.

Barn lockas inte av den här "viddernas frihet" som vi vuxna gillar. Att stå på en fjälltopp och se flera mil åt varje håll är dödstrist för en 6-åring. Prata med fjärilarna i skogen är mycket roligare (jag blev lite fundersam de första gångerna varför dottern stod och pratade med en gran, men när fjärilen flög iväg fattade jag:).

Jag tror att går man stugturer med en 6-åring kommer hon bara minnas stugorna. Det är där det händer nåt, resten blir bara transportsträckor.
 
nermander; sa:
Tänk på att för en 6-åring så är fjällen inte roligare än närmsta skog hemma.

Jag vandrade ett par etapper längst Upplandsleden med min dotter i somras (vi skulle gå från från Marma till Hemlingby men fick bryta vid Kubbo på grund av dotterns myggbett). Innan dess hade vi vandrat en helg här hemma (även det Upplandsleden, eller rättare sagt den bit av anslutningsetappen som går förbi Runsa). För henne var det ingen större skillnad (bortsett från myggen). Nu var det visserligen inte fjällen nåt av det, men kärnpunkten är alltså att för barn är det de små sakerna som är intressanta.

Det hon gillade var stoppen, vi stannade till vid flera vindskydd, en gammal fornborg (en klippa med branta stup runt och delar av en 1000 år gammal mur), järnåldersgravhögar, några rastplatser längs Dalälven etc. För att inte tala om alla smultron vi plockade.

Barn lockas inte av den här "viddernas frihet" som vi vuxna gillar. Att stå på en fjälltopp och se flera mil åt varje håll är dödstrist för en 6-åring. Prata med fjärilarna i skogen är mycket roligare (jag blev lite fundersam de första gångerna varför dottern stod och pratade med en gran, men när fjärilen flög iväg fattade jag:).

Jag tror att går man stugturer med en 6-åring kommer hon bara minnas stugorna. Det är där det händer nåt, resten blir bara transportsträckor.

Tack för den reflektionen. Jag har också börjat dra dom slutsatserna ju mer vi har varit ute tillsammans, jag och lilltjejen :)
 

Guest

Gäst
nermander; sa:
Jag tror att går man stugturer med en 6-åring kommer hon bara minnas stugorna. Det är där det händer nåt, resten blir bara transportsträckor.

Precis så minns jag själv mina somrar i fjällen! Våffelstugorna! Och så har jag ett svagt minne av trista vita slättland som man var tvungen att harva sig fram över för att ta sig till de där guldklimparna till stugor. Och man tyckte att de kunde väl ha byggt de där söta små stugorna lite mer centralt...! Närmare varandra, åtminstone.
De enda nöjena som fanns i själva transporten var i så fall om vi tävlade, eller hittade på andra hyss för att göra det kul (som att ta tokigaste färdvägen etc.). Och det gör sig bättre i vanlig skogsmark - brantaste vägen uppför, eller blötaste! Tätaste buskagen, etc. Det är alltid häftigare att ta sig över bäcken balanserande på en stock, eller via stenar, än att gå på en tråkig bro...
 
Har själv funderat lite på detta då jag har två småttingar som börjar komma upp sig tillräckligt i ålder. Det nämns i inläggen stugturer -- men jag undrar om det inte är enklare att köra med tält när de är små? Då tvingas man inte forcera utan kan slå läger när andan faller på och slå upp yttertältet för att mysa en stund i det värsta slagregnet...

Om man använder en stuga som basläger är det ju förstås en annan sak, men även ett tält går ju att ha som basläger ett par nätter.
 
Jämtlandstriangeln

Jag vill förespråka Jämtlandstriangeln. Jag bars den vid 2 års ålder, gick den vid 6. Lättgånget, mycket bäckar att leka med kåsor i, samt det finns logi och proviant i stationerna (Storulvån, Blåhammaren samt Sylarna).

En fin tur, som kan introducera småttingar på ett bra sätt.

mvh Christian
 
Helags är bra!

Hej!
Travade själv uppför Helags som 6-åring och minns det som mycket roligt. Att få se renar var en höjdare och det får man ju inte se hemma runt knuten.
 
Det är ju baran vi pratar om, själv var jag överlycklig när familjen gjorde utflykter till blåsippeberget (ett helt berg att leka med) bärplockning när man bara stt där och åt och var allmänt lycklig. Barn behöver inte åka långt, ställer inte så stora krav.
Varför inte bara tälta en natt eller 2 i skogen, grilla lite korv, marshamallov med choklad och kex (även en höjdare när man är stor). Koppla av njut av naturen, prata med en fjäril, titta på molen, plocka lite blommor.

Komplicera inte saker med stugturer, stora ryggsäckar långa resor m.m.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skogenlight Sommar i fjällen med 4-åring Barn och friluftsliv 27
Helilly Sälja in fjällen för 1-åring och förstagångsvandrare Barn och friluftsliv 6
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
pal2 Hjälm på 2-åring i skidbacken? Barn och friluftsliv 5
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
Antromama Utflykt /vandring - grotta- 11 och 13 åring Barn och friluftsliv 7
Muvo84 Vandring med 13 åring Kungsleden Barn och friluftsliv 19
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
Micke_k_d Premiär tur med 3 och 5 åring i Grövelsjön. Barn och friluftsliv 1
josohl Smidig flytväst för 1,5 åring? Barn och friluftsliv 8
Tord Hoppe Vandra Sörmlandsleden, etapp 3 med 6,5-åring? Barn och friluftsliv 2
jsandberg Vandra i alperna med 1 åring Barn och friluftsliv 4
Louise Ö Vilken fjällstation med 3-åring? Barn och friluftsliv 20
enrasmus storulvån-blåhmmaren med 10-åring? Barn och friluftsliv 5
padth Endagsvandring med 3- och 7-åring, någonstans mellan Göteborg och Stockholm Barn och friluftsliv 4
Stiffmeistern Pappa med 4 åring i Nordvästskåne Barn och friluftsliv 0
Karolina P Grövelsjön med 3-åring och gravidmage Barn och friluftsliv 12
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
Mikaela Löfgren Hösttur med 1 åring? Barn och friluftsliv 9
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
Linelle Förslag på tur med 8 åring Barn och friluftsliv 2
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
lackerbiten Sova i Vindskydd med en 4 åring? Barn och friluftsliv 12
A Lo Fjällräven Classic med 11 åring Barn och friluftsliv 8
anna o bella Nikkalukta - Kebnekaise med en två-åring Barn och friluftsliv 6
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
niklas104 Kebnekaise med 4 åring? Barn och friluftsliv 23
041102 Aktivitet med 9-åring Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
BILLY_L Att göra vid tältning med 4-åring Barn och friluftsliv 9
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
ehn Ute efter cykelrunda med tältning för 11-åring Barn och friluftsliv 11
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Cechol Tips mottages! Fjällen i slutet av maj?? Barn och friluftsliv 10
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
magda_ Fundrar på fjällen med barnen Barn och friluftsliv 7
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
mmamma hösttur i fjällen Barn och friluftsliv 8
Aps Fjällen Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.