Åkpåse vinterbarn

Hej !

Jag ska bli pappa i December, nu börjar man kolla på kläder åkpåse osv.

Min fråga är om åkpåsar har ni några erfarenheter av någon bra ?
Fjällräven har en sovsäck för barn komfort temp. 5+ klarar ner till 0 är det ett bra alternativ till åkpåse ?

Tack på förhand
/Per
 
Vad ha den till?

Vad ska du ha åkpåsen till? Bara de dagliga promenaderna eller ska du på tur till vårvintern?
På de dagliga promenaderna duger nog de flesta åkpåsar som säljs. Ska barnet åka pulka till våren skulle jag rekommendera en åkpåse med fårull och flera lager liggunderlag e dy under. Hur man klär barn vid uteliv har diskuterats förut, använd sökfunktionen.
Några allmäna råd annars är att spädbarn har svårt (kan inte?) reglera sin värme samt att åkpåse/kläder inte ska vara för stora så att det blir kallras någonstans.
mvh, Stina
 
små äventyrare

Först som sist är det så att barnet måste hållas varm, och där tror jag nog att man gör rätt i att titta utanför outdoor-marknadens produkter för att finna lämpligaste lösning. Jag kan berätta, att när min dotter var riktigt liten (men ej späd!) och var med på pulka-turer, så låg hon inrullad/insvept i min gamla vapenrock med tjockt härligt foder. Längst ner i pulkan lade jag varmvattenbehållare för att bättre på vid kroppsdelar långt från hjärtat. Vid slutet av dessa turer var samma vatten törstsläckare åt pappan! Man kan inte nog poängtera vikten av att göra noggranna kontroller av barnet så att det mår bra!
 
Åkpåsar, liksom de flesta andra barnprylar, kostar skjortan så fundera på när du kommer att använda den som mest.

Antagligen blir svaret i barnvagnen och mer sällan på fjället. Därför skulle jag rekommendera just en barnvagnsåkpåse i första hand, den har bl.a. fördelen att den brukar gå att haka i ryggstödet på barnvagnen och därför inte glida ner om du lutar ryggstödet. Ofta finns det också öppningar för sele som för vissa barn är ett måste.

Även ajungilak har en barnsovsäck om du absolut vill ha en sovsäck, minns jag inte fel går den på runt en tusing. http://asp.sorenso.no/tools/wip/vie.../1_products/ajungilak/2_sleeping_bags/kids_no
/Mille
[Ändrat av mille 2003-11-14 kl 16:27]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.