Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält

Introduktion
Hej allihopa. Jag skapade kontot idag för just denna fråga. I övrigt är jag lat när det kommer till forum men utsidan har varit en sida jag följt ett tag så vem vet, kanske blir stammisen till slut! Jag har läst igenom en del trådar men inte riktigt hittat svaret jag var ute efter så jag beslutade att skapa en ny tråd.

Till frågan
Jag är ute efter ett billigt första tält för vandring. Jag har själv vandrat med en vän några år, en vecka om året, och då har vi kört hans grejer. Nu ska jag ut med familjen är det tänkt, vi är två vuxna och en liten parvel på under två år så den först turen kommer att vara väldigt enkel men jag vill ha ett tält som klarar en del ändå. Tältet kommer inte att användas på vintern men det ska vara behagligt kring nollan.
Just nu har jag snöat in mig på TrueNorth Arctic Tunnel 3P https://cdon.se/outdoor/truenorth-arctic-tunnel-3p-p43721846 som bockar för det mesta av det jag söker, ett trepersonstält med förlängd absid och högt i tak. Är det någon som har direkt erfarenhet av just det tältet eller serien från TrueNorth? Jag vet att specifikationer inte är allt, man vill ju inte att sömmar så gå i en storm till exempel eller att man ångas ihjäl pga dålig ventilation och detta är ju ett budgettält.

Mina kriterier är följande:
Pris: Max 2000 kr
Storlek: Trepersonstält med förlängd absid

Stort plus:
Högt i tak
3.1 kg eller lättare

Stort tack på förhand för era kloka svar!
 
Det var ju tråkigt att höra. Nu finns ju det tältet jag hittade med just de kriterierna, men det verkar som att knappt någon har använt tältet och då är det ju svårt att få en uppfattning om den.

På prisjakt finns det ett par stycken som skrivit om den och gett väldigt lovande betyg: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=615441

Trysil har jag länge tittat på men väger en del och har lågt till tak något som gjort kvällar och regniga dagar riktigt tråkiga då man bara kunnat ligga i tältet och då är jag ändå rätt kort.

Hyra tält är jag nog inte intresserad av tyvärr, det är dags att skaffa eget. :)
 
Jag har svårt att säga något om det tältet, men beskrivningen av material, storlek och vikt får mig att fundera på om den angivna vikten är korrekt angiven och om allt är inkludertat i vikten (tält, stänger, packpåsar, markspik)? Vikten varierar mellan återförsäljare, noterar att Friluftsvaror anger cirka 3220g för samma tält.
Polyesterväv är ju oftast tyngre än motsvarande nylonväv med samma rivstyrka, polyster har däremot fördelen av att den inte töjs på samma sätt vid väta och är mer okänsligt för nedbrytning pga UV-strålning (solljus). Specificationen ger ingen information om hur man åstadkommit vattentätheten på yttertältsduken (googlade på materialnamnet utan några upplysande träffar), men sett till prislappen på tältet är det troligen genom PU-beläggning istället för dubbelsidig silikonisering (angivelse att alla sömmar är tejpade styrker min uppfattning om att det är en PU-belagd väv). Även billiga stänger till tält i den prislappen kan ha brister, vilket inte minst Helsport blev medvetna om innan de bytte till DAC.

Ser man till designen tycker jag att de små friskluftsventilerna på gavlarna ser underdimensionerade ut, och det framgår inte om det är myggnät i alla öppningar resp ingångsdörren till innertältet? Stormlinorna är infästa bara på en punkt högt upp på varje tältbåge, vilket ger sämre avlastning i stark vind än dubbla infästningar. Bilderna visar bara ena sidan av tältet, så man kan inte se hur stängerna spänns vid uppsättning av tältet?

Det är ett billigt tält, och fungerar säkert för camping eller kortare vandringsturer men inget jag själv skulle lita på för en längre vandring i fjällen om ovädret slår till. Till ditt ursprungliga inlägg, jag tror inte det är sömmarna som först går i en storm på detta tält, det är troligare att stänger och stormlinor ger sig när vinden tar tag i tältet.
 
Jag har svårt att säga något om det tältet, men beskrivningen av material, storlek och vikt får mig att fundera på om den angivna vikten är korrekt angiven och om allt är inkludertat i vikten (tält, stänger, packpåsar, markspik)? Vikten varierar mellan återförsäljare, noterar att Friluftsvaror anger cirka 3220g för samma tält.
Polyesterväv är ju oftast tyngre än motsvarande nylonväv med samma rivstyrka, polyster har däremot fördelen av att den inte töjs på samma sätt vid väta och är mer okänsligt för nedbrytning pga UV-strålning (solljus). Specificationen ger ingen information om hur man åstadkommit vattentätheten på yttertältsduken (googlade på materialnamnet utan några upplysande träffar), men sett till prislappen på tältet är det troligen genom PU-beläggning istället för dubbelsidig silikonisering (angivelse att alla sömmar är tejpade styrker min uppfattning om att det är en PU-belagd väv). Även billiga stänger till tält i den prislappen kan ha brister, vilket inte minst Helsport blev medvetna om innan de bytte till DAC.

Ser man till designen tycker jag att de små friskluftsventilerna på gavlarna ser underdimensionerade ut, och det framgår inte om det är myggnät i alla öppningar resp ingångsdörren till innertältet? Stormlinorna är infästa bara på en punkt högt upp på varje tältbåge, vilket ger sämre avlastning i stark vind än dubbla infästningar. Bilderna visar bara ena sidan av tältet, så man kan inte se hur stängerna spänns vid uppsättning av tältet?

Det är ett billigt tält, och fungerar säkert för camping eller kortare vandringsturer men inget jag själv skulle lita på för en längre vandring i fjällen om ovädret slår till. Till ditt ursprungliga inlägg, jag tror inte det är sömmarna som först går i en storm på detta tält, det är troligare att stänger och stormlinor ger sig när vinden tar tag i tältet.

Tack för omfattande svar, dina förklaringar hjälpte mig att förstå lite var man kan identifiera kvalitet lite bättre.

Hade jag inte varit tveksam till detta tält så hade jag aldrig skrivit en tråd och slagit till direkt. Jag förstår att ibland kan saker vara för bra för att vara sanna och vikten lät ju helt klart som det. I sådana fall kanske man ska satsa på det som nämndes tidigare, nämligen XXLs Bergans Trysil som om jag förstått rätt är en specialvariant av ett annat Berganstält.

Är Bergans Trysil 3 något att rekommendera då? Du nämnde om beläggningen för att göra tältet vattentätt, jag har försökt hitta info om det men inte kunnat hitta om det är PU eller silikon. Silikonspray finns ju för den delen, skulle det vara något man kan fixa själv kanske?
 
Som nämnts i tidigare trådar, Begans Trysil är en specialversion som bara tillverkas för XXL och informationen är knapphändig:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=88192
Det är svårt att se på bilderna om det är någon skillnad i storlek mot Bergans Trollhetta 3, men tittar man på vikterna väger Trysil 3 några hundra gram mer vilket skulle kunna indikera på att de använt en lite tyngre PU-belagd yttertältsduk. Oavsett detta tror jag Bergans Trysil eller ändå hellre Trollhetta alt Rondane är ett bättre köp än TrueNorth tältet.
Att själv börja spraya silikon är inget jag rekommenderar, det är hur väven behandlats för att uppnå styrka och vattentäthet från fabrik. En silikoniserad väv har längre livstid, då PU-beläggningen tenderar att åldras, högre rivstyrka och tar inte upp vatten vid regn på samma sätt som en PU-balgd väv gör.

Bergans 3-personers tält funkar bra för 2 vuxna och ett barn, men är ni 3 vuxna rekommenderar jag 4-personers versionen (det gäller i princip de flesta 3-pers tält med 160cm liggbredd).
 
Detta tält, QUECHUA Quickhiker Ultralight 3 , tickar väl de festa boxar, utom möjligen hög takhöjd. Vet inget om det, men det tycks få en del bra recensioner. Bra vikt (2,7) och bra vattenpelare i dukarna.

Själv är jag nyfiken på lillasystern för egoturer men med möjlighet att ta med mig ett barn.

Annars säger jag som jag brukar göra, köp begagnat!

Lycka till!

//Anders
 
Har ett Bergans Trysil 2. Ett Klart mindre tält än Trysil 3 som förutom större sovutrymme har en mycket större absid. Men tror att grunddrag och väv är detsamma.
Nej, det är inte världens bästa tält. Har inte en chans i jämnförelse med ex. Hilleberg Nallo. Lite tung Pu-belagd väv, aningen svår att sträcka ut optimalt, lågt i tak, etc.
Men för dom 700kr jag gav för det har jag svårt att tänka mig ett mer prisvärt tält!
Det är välsytt, väv och stänger verkar hållbara. Kommer absolut att använda det på kalfjäll under sommar/höst.
Har föresten ett Truenorth tält också, dock av en annan serie. Ett 4p kupoltält av hyfsad kvalitet i stort, men väven på ventilöppningarna, där stormlinorna även sitter, är av betydligt lägre kvalitet än tältet i övrigt. Har rivits upp då någon sprungit mot linorna. Riktigt lätt för storleken, men håller inte Bergans Trysil-kvalitet.
 
Senast ändrad:
Jag har sovit 10 nätter i mitt bergans trysil 2p över trädgränsen i svenska fjäll.

Det kostar som sagt 700 kr på kampanj.

För det priset har jag inga klagomål.
Är man 2 män på 185 cm så blir det rätt trångt, men för 1 man + barn eller hund så är det inga problem. Det saknas några centimeter i sitthöjd, man får ligga ner när man lagar mat i absiden.

Tält för 7000 kr kommer såklart att vara bättre.
 
För motsvarande rabatt på ett Trysil 3 så skulle den ligga på strax under 1100 kr och då hade jag nog slagit till utan mycket eftertanke, det är ju ändå en Bergans så någon form av kvalitet måste den ha.

Det här med just PU- jäntemot silikonbeläggning är väldigt intressant och jag måste nästan läsa på lite mer om det innan jag ens vågar mig på något inköp av tält. Tack för den smux, nu blir det nog inget inköp av tält alls :( ;)

Lyckligtvis har jag min kamrat som jag kan låna tält av, men utan förlängd absid, något vi alltid saknar på våra turer. Det kanske får bli till att låna ett tält den här säsongen så man kan slå till på något mer hållbart i framtiden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Tråden om Nordisk Telemark 1-2 LW/ULW Bo och sova 49
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...