Vad är bra utrustning?

jimmy.carlsson@home.se (Jimmy)

Gäst
Hej! Jag är nyutbildad AOW som vill köpa en egen utrustning, men har inte en aning om vad som är bra saker. Om det är någon som vill svara på dessa frågorna så skulle det hjälpa mig vid köp av begagnad utrustning.


1. Torrdräkt eller våtdräkt? Jag har bara planerat att dyka under hyfsat varma förhållanden typ 15 grader och uppåt. Räcker det med en 7mm dräkt under dessa omständigheterna?


2. Tub? Är det skillnad i livslängd mellan en 12 l/200 bars flaska och en 8 l/300 bars flaska t.ex.? Vad bör man välja om man inte dyker djupare än 30 m?


3. Hur gammal får utrustningen vara för att den ska fungera säkert?


Skulle uppskatta lite feedback. Tack.


//Jimmy
 
Bra material

Som svar på dina frågor


1 Våtdräkt är onekligen betydligt smidigare än torrdräkt och du slipper problem med tätningar, läckande dragkedjor och luft i fötterna.


Å andra sidan är det onekligen skönt att slippa frysa. Kör du skaldräkt är det ingen större skillnad i klädsel om det är 5 grader eller 20 grader i vattnet. Skaldräkter brukar vara mycket hållbara men i gengäld klumpiga.


2 Vet ej, men 300 bars systemet är vanligast i Sverige vad jag har sett. Sköter man flaskan enligt alla rekomendationer, lär den hålla i 20 år eller så. Det är ofta rosten som begränsar livslängden.


3 Beror mycket på hur välvårdad den är. Saltvatten sliter onekligen hårt på utrustningen. Ett bra sätt att lära sig mer om materialvård m.m. är att gå PADI "matrialvårdskurs", något jag rekommenderar. Jag tror f.ö. att även andra dykorganisationer har liknande kurser.


/Niklas
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...