Den perfekta frukosten

Jag har testat allt på vandringar - bara man håller sig till kolhydratbas till frukost och under dagen och proteinbas för kvällen.
För dom flesta iaf

Även sprit har utprovats , jajamän.De är ju bättre o köra det till kvällen endast men jag testade...

Frukost : Kaffegök 10 dl varav 1.5dl vodka...

Sen lite kaffegökar under dagen/em (gick en flaska från frukost till läggdags).....

Kvällen : ostar,korvar och sådant med mycket protein.

Sen ganska häftigt vattenintag..med extra mineralsalt..innan läggdags.
Detta i tre dygn....hahaha Dom första 2 dagarna behövde man ingen väckarklocka för man var pigg som en mört o sugen på frukosten.Dygn tre började man längta efter välling eller gröt o kaffe med mjölk istället.

Haha
 
Skräpmat må vara skräp, men det är inte godis som det ursprungligen gällde. Lever hellre på donkenburgare än sega råttor.
Vi kan byta ut ordet skräpmat mot godis, frågan kvarstår.
Var kommer den extra energin ifrån som skulle ge person A en viktuppgång i den här frågeställningen?


Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
 
Det som gör godis onyttigt är inte att det innehåller "gömda" kalorier. Godis är till skillnad från husmanskost (eller vad ni nu vill kalla det) väldigt energitätt och bryts snabbt ned. Du kan därför stoppa i dig stora mängder kalorier utan att nå en mättnadskänsla och blir dessutom snabbt hungrig igen.
Godis består huvudsakligen av kolhydrater (socker). Fett och fibrer gör att kolhydrater bryts ned långsammare och du får då en jämnare blodsockerkurva. Dessutom så är det svårare för kroppen att tillgodogöra sig fett och fibrer som energi eftersom det måste omvandlas till kolhydrater för att förse hjärna och muskler med energi. Kroppen kommer därför att tillgodogöra sig energin från fett och fibrer långsammare = jämnare blodsocker.
Andra fördelar med att äta mat framför godis är att det finns högre halter av protein och andra essentiella vitaminer och mineraler. Ni kommer därför inte kunna leva på godis i en evighet (även om ni kommer klara er bra i några veckor).
Som tur är så behöver vi vanligtvis inte tänka på sådant här. Kroppen brukar vara finurlig nog att skapa ett sug efter den mat som innehåller ett bristämne. Som generellt exempel så ökar hungern om man tränar intensivt, vi blir törstiga när vi svettats... Ett mer specifikt exempel på "cravings" efter specifika ämnen är att gravida har ätit murbruk för att tillgodogöra sig kalk.
Evolutionen är inte så dum som man kan tro, så ha förtröstan till er kropp.
 
Allt från Kalle Anka till Dagens Industri. Tror fan jag t.o.m läst det i tidningen Hälsa också att godis gör människor feta.
En överkonsumtion(!) av vilket livsmedel som helst gör att människor går upp i vikt.
Sen har socker fått extra mycket fokus eftersom det triggar igång vårat belöningssystem i hjärnan och därför är extra lätt att överkonsumera.
Med det är inte sockret i sig som gör att människor går upp i vikt, de är överkonsumtionen av det.
Du kan bli fet på grönsaker om du orkar äta tillräckligt mycket av det.
De här är viktiga skillnader!


Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
 
En överkonsumtion(!) av vilket livsmedel som helst gör att människor går upp i vikt.
Sen har socker fått extra mycket fokus eftersom det triggar igång vårat belöningssystem i hjärnan och därför är extra lätt att överkonsumera.
Med det är inte sockret i sig som gör att människor går upp i vikt, de är överkonsumtionen av det.
Du kan bli fet på grönsaker om du orkar äta tillräckligt mycket av det.
De här är viktiga skillnader!


Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk

En annan viktigare sak som du helt missar är allt all föda är olika och bryts ned av kroppen på olika sätt, påverkar metabolismen på olika sätt. Att du som hävda att allt är samma och att det endast är kalorierna som har betydelse visar att du inte har förstått hela komplexiteten.
 
En annan viktigare sak som du helt missar är allt all föda är olika och bryts ned av kroppen på olika sätt, påverkar metabolismen på olika sätt. Att du som hävda att allt är samma och att det endast är kalorierna som har betydelse visar att du inte har förstått hela komplexiteten.
Självklart är det så att kroppen inte tar till väga all energi som finns i ett livsmedel och att det skiljer lite beroende på vilket livsmedel vi pratar om, det var jag otydlig med att visa på i mitt första inlägg. Där har du en poäng.
Men är hävda att ett livsmedel kan ge kroppen mer energi än det innehåller är ju direkt felaktigt och ändå är det de som flera påstår.

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
 
Jag har testat allt på vandringar - bara man håller sig till kolhydratbas till frukost och under dagen och proteinbas för kvällen.
För dom flesta iaf

Även sprit har utprovats , jajamän.De är ju bättre o köra det till kvällen endast men jag testade...

Frukost : Kaffegök 10 dl varav 1.5dl vodka...

Sen lite kaffegökar under dagen/em (gick en flaska från frukost till läggdags).....

Kvällen : ostar,korvar och sådant med mycket protein.

Sen ganska häftigt vattenintag..med extra mineralsalt..innan läggdags.
Detta i tre dygn....hahaha Dom första 2 dagarna behövde man ingen väckarklocka för man var pigg som en mört o sugen på frukosten.Dygn tre började man längta efter välling eller gröt o kaffe med mjölk istället.

Haha

Varför ska man hålla sej till kolhydrater på morgonen och proteiner på kvällen?
Själv mår jag bättre om jag får äta en del proteiner och fett på morgonen.
 
det är en gammal svensk seglivad myt att gryn, bröd och andra kolhydratrika livsmedel skall intas till frukost för att man ska orka med dagen. Ett av livsmedelverkets alla mantran. Protein är jättebra frukostmat tycker jag. En god omelett står jag mig bättre på än havregrynsgröt och macka. Sen är det väl rätt smidigt att käka spannmål på vandringen eftersom man bara behöver hälla lite varmvatten på det för att tillaga det. Äggrätter kräver lite mer förberedelser.
 
det är en gammal svensk seglivad myt att gryn, bröd och andra kolhydratrika livsmedel skall intas till frukost för att man ska orka med dagen. Ett av livsmedelverkets alla mantran. Protein är jättebra frukostmat tycker jag. En god omelett står jag mig bättre på än havregrynsgröt och macka. Sen är det väl rätt smidigt att käka spannmål på vandringen eftersom man bara behöver hälla lite varmvatten på det för att tillaga det. Äggrätter kräver lite mer förberedelser.

Just d du skriver må hända vara en myt, men inte att man inte ska ta mer kolhydrater på morgonen än kväll.
På morgonen används kolhydraterna till att kickstarta igång kroppen - eftersom många har varit tydliga med att kolhydrater (särskilt snabba) tas upp snabbt av kroppen.
Proteiner på morgon dagtid är inte i sig negativt. Och Calexico menar att han står sig bättre på en omelett, som innehåller mer protein än havregröt...och det stämmer nog på de flesta. Det är själva känslan, som han i sammanhanget har tolkningsföreträde på. Anledningen till den känslan är att proteiner gör att hungerkänslorna försvinner ("kroppen e byggd för att få cravings på bristämnen").
Anledningen till att inta proteiner på kvällen är för att det är under natten, när vi sover, som kroppen reparerar och bygger upp muskulaturen. De proteiner vi intagit dagtid kan mycket väl ha försvunnit till andra ändamål. Kolhydrater (helst tillsammans med fibrer) behöver vi väldigt lite av nattetid då kroppen använder mycket lite energi till att sova samt att de flesta funktioner stängs av eller sätts på stand-by.
Fett e bra för d e ju energi. Men det betyder inte att man ska leva på smör. Eller godis/skräpmat/socker för att man behöver kolhydrater/kalorier.
Barn är ganska tydliga indikatorer på att det man gör funkar. I början "belönade" jag dom med godis/skräp, men upptäckte att jag själv blev gisslan i sammanhanget: de ville snabbt inget om de inte fick godis/skräp. Genom att ta bort det under våra turer (och i livet helt) och koncentrera mig på näring istället för bukfylla (och "rätt" näring vid rätt tidpunkt) har jag fått gladare barn som orkar mer under heeeela dagen, oavsett aktivitet. Det är inte många 5-åringar som orkar (eller ens vill) springa 15 km om dagen, 4 dagar på raken i fjällen. Utan att sova middag och ändå ha lust att leka i full fart resterande vaken tid. Uppenbarligen funkar det för mig o däri har jag tolkningsföreträde :-D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saclawes Den perfekta maten Friluftsmat 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...