Atlanten

Är en gammal Begsget som bytte religion för 4 år sen och köpte en segelbåt och började segla. Problemet är att jag inte kan släppa tanken att korsa den stora baljan...
Finns det fler som lider av denna åkomma?
Skulle vilja göra detta inom relativ snar framtid, inget Yrvind projekt,, resonerar om detta som bergsbestigning, nämligen att det görs säkrast i replag om man ska prata berglänska.
Hur som,, nu har jag lättat mitt hjärta..
 
Jag tycker du tänker helt rätt. Soloseglingar är tråkigare, farligare och egentligen olagliga. Eftersom det är omöjligt att hålla vakt hela tiden. Som sjöman, f.d. uteseglare, tycker jag soloseglingar är ett oskick.
 
Jo, tanken på att nån gång korsa ett större hav ligger och gnager. Jag skulle nog inte heller vilja göra det solo men jag vet inte heller om jag skulle vilja göra det med "full" besättning.
Jag var riktigt nära att skicka iväg några mail när flera båtar sökte besättning i sista sekund innan ARC i år.
Verkligeheten med tentor och andra värdsliga åtaganden fick dock bestämma denna gång. Nu ser jag fram mot vårens toppturer i Sylmassivet...
 
Berätta mer!
Vad har du för båt?
Rutt?
Utrustning?
Crew size?
Etc.
Eller....är det så att det inte är din båt som gäller och du letar efter plats på annans båt?
 
Roligt med respons

Tanken är att gå från Kanarieöarna,, båten är en klassisk Vega som jag seglat/skruvat med i 4 år snart, segel har jag köpt nytt motorn totalrenoveras nu och ska in till sommaren, rösterjärn och rigg förstärkt, men det kommer mer innan jag tänker kasta loss. Capehorn vindroder står på listan.
Navigationen består av Raymarine A65 med en reserv uppsättning samt iPad, och papperskort och handburen gps. Det tekniska kommer vara 100% perfekt så man slipper svära i efterhand. 2,6m gummibåt med splitter ny 6hk 4takt ligger i vardagsrummet;-), mycket ligger och väntar på att installeras som jag köpt, och jag gör det vart eftersom jag får tid.

Crew låter inte rätt i mina öron,, jag söker en vän att dela projektet med eller Max 2 eldsjälar som vill göra detta. Jag är ingen guide.. Vi ska planera skruva och få det att funka tilsammans, jag behöver inte åka med min båt, har någon som jag samma tankar fast med sin båt så är jag inte omöjlig:)

Mina erfarenheter på bergen har lärt mig att hålla det tight med en liten grupp likasinnade.
Jag saknar helt enkelt någon att göra detta med.

Fins det ingen som vill och kan här?
Kan tänka mig att lämna båten på andra sidan för att flyga hem och planera fas2 om jag tänder på detta med långsegling, det är det jag ska ta reda på..
 
Det är en av mina stora drömmar, men jag har tyvärr ingen erfarenhet alls av segling, så jag har inget att bidra med. :( Är biolog och älskar valar, så alla mina båtturer har varit med fokus på att se havsfåglar och valar, men jag har aldrig själv behövt engagera mig i det tekniska så att säga. Men drömmen finns som sagt...
 
Alla kan bidra;-)

Delfiner och Valar är fina djur som känns extremt exotiska, och att stöta på dom i det fria måste vara otroligt häftigt.
Vad gäller det tekniska så är det inte svårare än biologi;-) skämt o sido, söker någon som både vill och kan, sen får man lösa problemen efter hand. Det handlar bara om att bestämma sig och skaffa en plan som leder dit man vill vara eller göra.
"Segla det lär man sig fort, segla snabbt är lite knepigare" förkunskaper är inte nödvändiga då det inte kastas loss i morgon.
 
Ungefär vilken tidsplan? Som den novis jag är har jag ingen aning om när det är bäst att segla eller ens hur lång tid man bör avsätta. Med lite framförhållning har jag dock goda möjligheter till stor flexibilitet. :) För min del, om det nu någonsin ska bli mer än en dröm, krävs ju dock en hel del övning mer på hemmaplan (typ "torrsim" om man så vill) innan jag skulle våga mig på att ge mig iväg som en del av ett team där mina insatser är av essentiellt värde...
 
Hej:)

Jag drömmer om exakt denna sak! Har ingen som helst erfarenhet av segling men är snabb på att lära mig:) Jag är 22 år och är just nu ute på ett annat äventyr, men tills nästa sommar så skulle jag säkert kunna hinna lära mig en hel del och ha tid då.
Hur lång tid tror du att resan i sig skulle ta?:)
 
Grand Canaria

Nu har jag varit och spanat på Grand Canaria!

Många pratar om Puerto Mogan så jag åkte dit och hyrde en Segelbåt för att smaka på saltet, givet vis kom "Calima" (varma Sahara vindar med högt sand innehåll) precis i samma veva som båten gled ur hamnen, så det blev mest sand mellan tänderna;-)
Sikten blev lite lidande men det var speciellt med röd sand på däck..
Puerto Mogan är inte någon lämplig hamn för en uppladdning innan det stora blå.. Kanske varit det, men inte längre, finns lämpligare alternativ.

Hur som, jag vill fortfarande göra detta och fick mersmak av min sand tur. Att segla på Atlanten är magiskt!!!

Fått erbjudande att korsa i Nordlig riktning USA -> Grand Canaria i sommar med en lite större båt på 44 Fot. Får bli plan B.
 
Svalt

Detta verkar inte vara rätt forum för segling :-/
Känner att jag vill göra detta och ge seglingen en chans..
Nog för att mitt hjärta bankar ett extra slag när jag ser naken sten sticka upp genom ett täcke av gammal glaciär:-0
Den pirrande känslan att spåra i djup snö upp för en bergstopp långt från trygghet måste ju infinna sig även på Atlanten.. Jag är bara så,, jävla trött att släpa på ryggsäckar o pulkor:-(
Måste hitta drogen av denna känsla genom något annat.

Kan ju döpa båten till Matterhorn eller Eiger som tröst ;-)
Och skulle man hitta sten med skrovet så kan man ju sätta på sig cyklop, dyka ner och Bouldra lite..

Gissar att det tar 4-5V till Grandcanaria, och 3-4V över Atlanten .
Går att göra detta i två steg. Juli/augusti avfärd mot Grand Canaria.
Atlanten i västlig riktning gör lämpligast november/december.

Så det går att lägga upp det så här:
Industrisemestern tar man ner båten. Flyger hem.
Återkommer med flyg och gör överfarten.
Detta gör det lite mer hanterbart, då ledighet kan vara ett trassel.

Hur som.. Den som lever får se!
 
Föraren;-)

Räknas som A5. Replängder existerar tydligen inte i denna sport,,
Ändå är det som att vara hemma.. Det ligger rep överallt;-)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    32.1 KB · Visningar: 438

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.