Luftstopp - fri uppstigning

Funderar du på möjligt luftstopp när du är ute och scubadyker?


  • Totala väljare
    20
  • Enkät stängd .
Trots 40 dyk sedan jag tog mitt en stjärniga CMAS dykintyg har jag aldrig lyckats slappna av under dyk. Jag förväntar mig hela tiden luftsstopp, och funderade förr ofta på om jag skulle klara ta mig till ytan på bara ett andetag. Om jag skulle försöka kränga av mig BCD och tuber etc.

Sedan jag blev fridykare funderar jag inte längre på det. Dyker djupare på ett andetag UTAN tuber än med. Fridykning gör scubadykare till tryggare dykare.
http://www.fridykning.se/kurs/intro.html


Sebastian
 
Praktiserat

Vid ett dyk på utsidan om revet i RH på ca 25m djup blev jag påsimmad av en haj, för många år sen, luftslangen gick av nere vid 1. regulatorn.
Luftutsläppet var stort och kamraterna reagerade snabbt, fick låna munstycken och vi paddlade på uppåt växelvis. Efter sedvanlig dekomprimering dök en tysk sportdykare upp med slangstumpen och min regulator. Ingen förlust men var fann han den?
När vi väl kravlat upp på stranden och hittat en sval öl gick vi igenom vad som förutvarit. Haj"attacken" fanns på VHS och gick supersnabbt, sannorlikt tror jag en misslyckad väjning, vi var ca 6 sällskap nere på revets utsida och de flesta fotograferade med blixt... Tack vare grupp och dykpar blev jag aldrig solo utan mina dykkamrater backade upp uppstigningen. Otrevligt blev det först när vi såg filmsnutten på en Tv och insåg hurpass stor hajen egentligen var. Min ena tub hade färgen bortsliten in till metallen och var randad av fjällen. Tur att det inte var jag.
Bra planering och följande av säkerhetsråd gör det mesta mycket säkrare. Vi hittade en slangreparatör som flyttade änddonen till en ny slang och gav mig möjlighet att fortsätta dyka med egna grejor efter luftfyllning.
//J
 
OK, Try me, hur djupt har DU varit på andra luftblandningar ;-)

Sebastian

riktigt djupt, är du inte bland dom bästa i världen så har jag varit djupare.. dessutom har jag gjort en del riktigt korkade dyk som jag inte tänker skryta om här, vill inte riskera att någon annan ger sig på den typen av grejer.. troligtvis har jag varit djupare än dig med vanlig luft..
 
på vanlig luft, ja.. på andra luftblandningar, nej..
riktigt djupt, är du inte bland dom bästa i världen så har jag varit djupare.. dessutom har jag gjort en del riktigt korkade dyk som jag inte tänker skryta om här, vill inte riskera att någon annan ger sig på den typen av grejer.. troligtvis har jag varit djupare än dig med vanlig luft..
Var inte blyg nu. Har man sagt A får man säga B. (här duger inget: "troligtvis"). Dina antydningar är redan "skrytnivå". Ta nu äran fullt ut för de korkade dyk du överlevt. Jag lovar vi ska inte "ge oss på den här typen av grejer" bara för att du gjort det.
Hur djupt har du varit med tuber Patrik? Jag sätter en hundring på att jag varit djupare på ett andetag. Eller, ge mig ett år - så går jag djupare på ett andetag :)

Sebastian

PS. Låt oss nu inte glömma grundämnet i tråden. Att man kan bli bättre scubadykare om man tränat fridykning, och faktiskt också omvänt.
 
Vore roligare att vända på frågan i sann "Kurt Olsson-anda".. Hur BRETT har ni dykt? :) Mina bästa dyk har alla varit på mindre än 15 meters djup, men så har jag ju en rätt kort också.. ;-)
/RJ
 
för att piska upp stämningen lite till så har jag gjort fler dyk med både tuber och utan än vad dom flesta kan fantisera ihop.. så, både fler och djupare.. troligtvis tar jag mer i bänkpresss oxå.. MUHAHAHA!!!!
 
40 dyk var ju inte ens 1a lägget i första dykjournalen... men trots åldersförsprång är jag böjd att tro att P leder.
Mitt bredaste dyk är jag glad att det gick bra.....
När jag gick vattendykarkursen var där en dum lärarare som i sin ungdom plockat upp ett lik på 54m .. Det kallar jag omoget...
//J
 
vill veta vem som har störst....

så klart vill jag veta vem som dykt djupast...nyfiken patric...nyfiken är jag...du övar väl stänga av luften i sängen också för att kicka kan jag tro....kicka på luftstopp...men utan strypning....hmm....på med mask nu alla grabbar och prova...nej förresten...för farligt...bob geldofs fru hade visst någon älskare som dog när de praktiserade farliga lekar...well...jag vill veta...
kram anna
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...