Rull-filosofi

Varför sitter veven på höger sida på en "vanlig" inkapslad rulle och till vänster på en haspelrulle?

Nån som filosoferat över detta?


Johnny
 
Haha...bra fråga.
dock så går det att byta på dem flesta rullarna, vilket jag själv är mycket tacksam för.
 
Likaså satt veven nästan alltid på höger sida på multirullarna (typ Ambassadöööööööööör) förr. Det har luckrats upp väldigt mycket i och med jerkbaitfiskets genombrott.
Har också funderat, men inte kommit fram till något. Jag flyttar veven på mina haspelrullar till höger sida, vilket föranleder hån från min fiskekompis, som säger att man ska veva med svagaste handen och göra mothugg/pumpa med starkaste armen. I inkonsekvensens namn vevar han haspel med vänster hand och multi med höger hand. Men jag hånar inte.
Fiskade själv som liten väldigt mycket med inkapslad haspel och kan/vill inte veva med något annat än höger hand.
(Är högerhänt by the way)
 
När det gäller haspelrullar, så kan man tänka sig att nybörjare förväntas veva med högern (Abumatic och liknande), medan mer vana fiskare (öppen haspel) antas lägga mer möda på spöföring och därför vevar med vänstern.

Nå men multirullar då?
Vette fan.
Visst tyckte man det såg tufft ut med Ambassadeur, men jag blev för alltid botad, efter att ha provat farsans Record 1550.
Maken till skatbon har nog aldrig skådats.
 
Flera samtidigt.

Hejsan,

Jag har funderat, kommit fram till följande:

Ibland har man flera spön med sig på samma fisketur.

När jag växlar mellan UL-spö och Mellanspö, vilka är haspel (UL) och multiplikator (Mellan), upplever jag att det går mycket enkelt. Man har bra känsla och spöföring.

När jag däremot växlar mellan spöstorlekar där rullen är av samma typ. Återigen UL och Mellan, men båda är haspel. Då upplever jag att det tar längre tid innan motoriken har adapterad storleksskillnaden.

Nu kanske det inte har att göra med på vilken sida veven sitter, utan snarare hurdan rulltyp det är frågan om.

Möjligen kan detta med vevens placering härledas till tungt havsfiske. Alla scenarior är så många och oändliga... Det bästa sättet att klura på detta är under en härlig fisketur!

MvH/ Emil P.
 
Veva med vänster!

Jag föredrar vänstervevat på allt då jag kastar med höger arm.

Varför? Jo, jag vill inte byta grepp när jag kastat, speciellt inte på flugspöt. Så enkelt är det för mig...

Här hittar ni lite info om vänstervevade ambassadeur-rullar: http://www.amb01.com/01lr.html
 
Re: Veva med vänster!

Johnny_b; sa:
Jag föredrar vänstervevat på allt då jag kastar med höger arm.

Varför? Jo, jag vill inte byta grepp när jag kastat, speciellt inte på flugspöt. Så enkelt är det för mig...

Samma sak här. Kastar med höger arm och vill inte fippla över spöet till vänster hand. Frågade faktiskt en viss Danielsson om detta en gång och tror tamefasen han tog illa upp... fick surt svar om att man har bättre "vevkontroll" eller nåt med höger hand om man är högerhänt....
 
Re: Re: Veva med vänster!

öringen; sa:
Johnny_b; sa:
Jag föredrar vänstervevat på allt då jag kastar med höger arm.

Varför? Jo, jag vill inte byta grepp när jag kastat, speciellt inte på flugspöt. Så enkelt är det för mig...

Samma sak här. Kastar med höger arm och vill inte fippla över spöet till vänster hand. Frågade faktiskt en viss Danielsson om detta en gång och tror tamefasen han tog illa upp... fick surt svar om att man har bättre "vevkontroll" eller nåt med höger hand om man är högerhänt....

Vevkontroll... föredrar nog spökontroll i mitt fall...
 
Ni har förbisett det mest elementära inom sportfisket, nämligen traditionens makt.

De allra flesta hasplar utvecklades i början i England och Frankrike ;). Engelsmännen har ju än idag vänstertrafik.

Multirullarna däremot har alltid varit mest populära i USA (om man bortser från Sverige).

Således - olika länder olika traditioner.

~Paul~
 
Har alltid vevat med vänsterhand och kastat med höger - ja, eller båda händerna egentligen - men den högra överst. Varför? Blev så naturligt och nu är man van vid det. Om jag skulle veva med höger skulle jag få en katastrofal vevkontroll trots att jag är högerhänt annars.

Är väl en fråga om smak helt enkelt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.