Stort knivintresse - välj din favoritkniv

god jul kära knivvänner. jag provar bara julklappen från mina söner, ett tangentbord för ipaden, funkar fint. ingen kniv från tomten iår heller.....den dj......ln.
 
Blir så grymt avis på er som har förmågan att få ihop så vackra knivar på egen hand. Mycket stiliga må jag säga!

Är det någon som har erfarenhet av dom här engelska knivarna? Enligt den uppgift jag har fått så ska det vara AISI 1085 i kolstålsbladen och det bör ju vara helt ok i en "storkniv".

Jag använde Solingen varianten av Sheffield typen.
Även kallad Hunting Bowie och Cowboy Bowie.

Dessa har ju en hårdhet runt 55-56 HRC och det borgar för god slagseghet, men man får slipa oftare.
Det funkar naturligtvis ute i skogen, men är ingen höjdare för finlir.
Kompletterad med en Mora så blir det bra.

Din Rogue är nog roligare att använda än dessa, förutsatt att geometrin är inställd för skogsliv.

Tittar man på dyrare alternativ typ Fällkniven NL2, så får man ett laminatstål med HRC 55 i det yttre skalet och HRC 59 i eggstålet.
Skärgeometrin är mer färdig för skogen och finlir är möjligt.
Detaljkvaliten är mkt hög och dessutom i rostfritt.

Kan man inte göra själv eller köpa Custom, är nog NL2 det finaste alternativet i storleksklassen.

Att jag ändå kompletterar med en fiskekniv, är en annan historia.


Mikael
 

Bilagor

  • Solingen Bowies 003.jpg
    Solingen Bowies 003.jpg
    106.4 KB · Visningar: 934
Återanvänder en bild här i den bästa tråden.
En Case mini copperlock med amber bone skaftsidor och ss steel. Tunn och lättburen backlock som jag fick till farsdag av pojkarna. stålet är väl inget att ivras över men den har skurit salami under julen utan att mattas nämnvärt och stålet går till nöds att skärpa under en temugg till och med så inga problem som inte går att lösa.

Bosse
 
Tre svenska i min egen version

Några av dom jag gjort på sistone av Svenska klassiska bruksknivar.
 

Bilagor

  • combi Vildmark.jpg
    combi Vildmark.jpg
    169.2 KB · Visningar: 844
Jag använde Solingen varianten av Sheffield typen.
Även kallad Hunting Bowie och Cowboy Bowie.

Dessa har ju en hårdhet runt 55-56 HRC och det borgar för god slagseghet, men man får slipa oftare.
Det funkar naturligtvis ute i skogen, men är ingen höjdare för finlir.
Kompletterad med en Mora så blir det bra.

Din Rogue är nog roligare att använda än dessa, förutsatt att geometrin är inställd för skogsliv.

Tittar man på dyrare alternativ typ Fällkniven NL2, så får man ett laminatstål med HRC 55 i det yttre skalet och HRC 59 i eggstålet.
Skärgeometrin är mer färdig för skogen och finlir är möjligt.
Detaljkvaliten är mkt hög och dessutom i rostfritt.

Kan man inte göra själv eller köpa Custom, är nog NL2 det finaste alternativet i storleksklassen.

Att jag ändå kompletterar med en fiskekniv, är en annan historia.


Mikael

Tack Mikael för redig info som vanligt. NL2 finns givetvis på önskelistan men det är en Bowie av den typ som jag visade som jag är ute efter. Det är en storkniv till ena grabben som jag ska ha. Till mig själv så ser det ut att bli lite fler Bark Rivers framöver då dom har mycket spännande på gång. Bravo III:an börjar ju att levereras nu och sen ligger ju Boundary Rider Bowie, Rogue Bowie II, mini-Rogue och Hudson Bay i planen för 2014. NL2:an får nog vänta ett tag... :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.