Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Då var den färdig, efter några timmar i arbetsbänk, slida kvar men här är kniven.
Mycket vackert arbete! Grattis! Det gäller att ha tålamod i samband med allt "gnidande" :)

Om det trots allt vore något jag skulle vilja ändra på så är det ricasson ;). För min egen del är avsaknad av denna evinnerliga gisslet ett stort plus i protokollet :).

~Paul~
 
Och nu dagens knivpresentation.......Ontario RAT 2
Gillar kniven i stort, valde dock den "andra" kniven i denna kategori, nämligen Sog Flash II. Orsaken därtill är att ricasson är mycket mindre på Sogen samt att den har assisterad bladutfällning och Arc Lock.

MinSogFlash2.jpg


I övrigt är de rätt lika. Dvs, samma stål och i stort sett samma material i övrigt. Även i bladformen påminner de om varandra.

~Paul~
 
Mycket vackert arbete! Grattis! Det gäller att ha tålamod i samband med allt "gnidande" :)

Om det trots allt vore något jag skulle vilja ändra på så är det ricasson ;). För min egen del är avsaknad av denna evinnerliga gisslet ett stort plus i protokollet :).

~Paul~

Jo du hatar verkligen ricassos Paul :) tack för svar, denna ricasso är i grövsta laget, dock är det fem hundra gånger svårare att göra ett bra fäste mot noll ricasso när man jobbar med allt annat än gjutbart material :)
 
1. Jo du hatar verkligen ricassos Paul :) tack för svar, denna ricasso är i grövsta laget,

2. dock är det fem hundra gånger svårare att göra ett bra fäste mot noll ricasso när man jobbar med allt annat än gjutbart material :)

1. Sannerligen!

2. Ja, jag är medveten om detta. Det i sig gör att jag uppskattar noll-ricasso så pass mycket :).

~Paul~
 
Gillar kniven i stort, valde dock den "andra" kniven i denna kategori, nämligen Sog Flash II. Orsaken därtill är att ricasson är mycket mindre på Sogen samt att den har assisterad bladutfällning och Arc Lock.

MinSogFlash2.jpg


~Paul~

Mycket förtjust i min SOG Flash II. Trycker också på Gillaknappen för min Flash I, som så smidigt smiter ner i fickan.
.
 
re

Hej medlemmar. Här kommer de sista två för i år jag gjort. Första är en kniv jag gjort bladet av 01 stål o 10 cm bladlängd. Ren jakt kniv. skaftet av nickelsilver,duralum, stabiliserat rötad björk. Den andra kniven är en kniv jag tänkte mer som en scandi kniv. Hade massa bitar som blivit över från andra knivprojekt så jag blandade ihop lite o gjorde ett skaft av det. Stabbade bitar i olika träd som desert ironwood osv... Bladet gjorde jag av uhb20c stål och se här Paul, ingen riccasso heh heh ;-) Blad längden på den är bara ca 8.5 cm. Hoppas ni gillar :)

oiwl.jpg

0e22.jpg

7yld.jpg

3lrs.jpg
 
God Jul!

Hittade en EKA Nordic fällkniv idag i en liten lokal järnaffär. Den hade legat osåld i tio år. Stor, rejäl fällkniv med grönt gummiskaft. Ser ut att vara lätt att plocka isär. Snorvass. 12C27 scandi med liten sekundäregg. Jag föll som en fura och glömde pruta. Älskade den gröna färgen och gummiskaft. Andas folkhem, värnplikt och klassisk svensk funktionell design. Kniven är ganska tung men man får ett mycket bra grepp och kan således ta i lika hårt i skären som med en slidkniv. Bladlåset är mycket robust och förtroendeingivande. Jag tänker mig det här som ett utmärkt verktyg att ta med på långresa. Mässing, rostfritt stål och gummi borgar för god fältmässighet i alla klimat.

Fick med läderrem med karbinhake, grön putsduk och en liten broshyr. Har sedan tidigare en 38 men gillar den här mycket mer. Vad är skillnaden gentemot Swede 82 och Superswede?

Photo%202013-12-23%2014%2047%2037.jpg


Photo%202013-12-23%2015%2052%2008.jpg


Photo%202013-12-23%2014%2051%2041.jpg


edit: förstår inte varför bilderna formateras uppochner på Utsidan. Bilderna är rättvända. Hoppas det går att se ändå.
 
Hej medlemmar. Här kommer de sista två för i år jag gjort. Första är en kniv jag gjort bladet av 01 stål o 10 cm bladlängd. Ren jakt kniv. skaftet av nickelsilver,duralum, stabiliserat rötad björk. Den andra kniven är en kniv jag tänkte mer som en scandi kniv. Hade massa bitar som blivit över från andra knivprojekt så jag blandade ihop lite o gjorde ett skaft av det. Stabbade bitar i olika träd som desert ironwood osv... Bladet gjorde jag av uhb20c stål och se här Paul, ingen riccasso heh heh ;-) Blad längden på den är bara ca 8.5 cm. Hoppas ni gillar :)

oiwl.jpg

0e22.jpg

7yld.jpg

3lrs.jpg

Fantastisk finish du har på dina knivar. Den första är ju bara för läcker.
Jag är speciellt intresserad av slidan till den.

Har du några fler bilder på bara slidan? Gärna flera vinklar.

Du har blivit en hejare på att fotografera och presentera dina alster.
.
 
Några bilder på mina senaste alster som blev klara igår.
God Jul!
önskar jag er alla.
Kjell
 

Bilagor

  • _1040635-2.jpg
    _1040635-2.jpg
    82.3 KB · Visningar: 884
  • _1040633-2.jpg
    _1040633-2.jpg
    62 KB · Visningar: 708
  • _1040634-2.jpg
    _1040634-2.jpg
    42.7 KB · Visningar: 860

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.