Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag påstår inte att man inte kan använda ansatsen på samma sätt som en finger choil men den korrekta termen när det gäller den aktuella kniven är inte finger choil utan ANSATS.

-Paul-

Exakt vad man kallar en mindre detalj för är väl ganska irrelevant, om man ser till funktionen. Det är en "choil" som både kan fungera som en "finger-choil" och som en "sharpening choil". För att enbart vara en ansats är den orimligt stor, kan man kanske tycka.

Den aktuella kantiga utformningen är för övrigt bättre ur säkerhetssynpunkt, eftersom det är lättare att fingret glider ur en rund choil än en kantig. Så upplever jag det.
 
Exakt vad man kallar en mindre detalj för är väl ganska irrelevant, om man ser till funktionen. Det är en "choil" som både kan fungera som en "finger-choil" och som en "sharpening choil". För att enbart vara en ansats är den orimligt stor, kan man kanske tycka.

Den aktuella kantiga utformningen är för övrigt bättre ur säkerhetssynpunkt, eftersom det är lättare att fingret glider ur en rund choil än en kantig. Så upplever jag det.
Ledsen att göra dig besviken men en ansats kan variera i storlek väldeliga. Den kan vara allt från några mm till en fjärdedel av bladlängden. Allt beroende på typen av kniv/svärd och tillverkarens preferens.

Att fingret lättare glider ur en för fingret anpassad, dvs rund urgröpning i princip lika cirkumstentiell som själva fingret jämfört med en helt rak ansats som är avsevärt längre än själva fingerbredden är nonsens.

För övrigt misstänker jag att vidare diskussion gällande det här ämnet är bara slöseri med tiden. Det här är därför min sista kommentar därtill 😓.

-Paul-
 
Den bästa kniven på tur:
Benchmade mini Griptillian
Den är bäst! Perfekt storlek, inte för stor, inte för liten. Användas till det mesta förutom att filea fisk (men det gör jag ändå inte). Rensa fisk, snida en smörkniv vid lägerelden, kapa rep, öppna kartonger, skära torkat kött, ordna upptändningsstickor o.s.v.
Stort plus för att man enkelt kan öppna och stänga den med en hand, medans man håller i något med den andra handen. Bra clips som gör att man alltid har den lätt till hands där den sitter i byxfickans öppning. Den kostade 350kr. Nu kostar de mer än det dubbla tyvär.

Kniv i köket:
Victorinox fibrox 28cm
Inte snyggast, inte bäst av de bästa. Men bäst all rounder med riktigt bra stål. Denna kan alla använda och man behöver inte vara så rädd om den som en japansk superkniv som kostar flera tusen. Slipar man denna korrekt så håller den skärpan väldigt bra.

Nära till hands alltid
Olfa SVR-2
Liten brytbladskniv från Japanska Olfa i rostfritt stål. Väldigt praktisk och ofta använd. Nu snackar vi inte om en kniv för skog och mark utan mer om att vara på jobbet, öppna kartonger, skära ut modelldetaljer, öppna förpackningar, pilla bort limrester eller vad annat man nu kan tänka sig. En höjdare.
 
1. Benchmade mini Griptillian...Den är bäst!

2. Den kostade 350kr. Nu kostar de mer än det dubbla tyvär.

3. Kniv i köket:
Victorinox fibrox 28cm
Men bäst all rounder med

4. riktigt bra stål...Slipar man denna korrekt så håller den skärpan väldigt bra.

5. Nära till hands alltid
Olfa SVR-2
1. En sympatisk kniv på många sätt. Kanske inte till alla de av dig listade arbetsuppgifter dock :).

2. Ja, priser på knivar har med stigande intresse av allmänheten rusat iväg de senaste åren :(.

3. Inte riktigt säker på vilken modell du syftar på? Jag antar att det handlar om en kockkniv?

4. Nja, stålet är tyskt 440A-klassat Solingenstål eller ett franskt Bonpertuisstål, tillika 440A-klassat.

Eftersom jag inte exakt vet vilken modell du har så kan jag inte bestämma vilken av dessa två stålsorter som din kniv är utrustad med. Hur som helst så är de inga dängare direkt ;). Tyvärr kan man inte framslipa snäva vinklar utan att riskera riva ut karbiderna ur matrisen, dvs få en urflisad egg.

5. Praktiskt! Kör också på ett liknande blad i samband med framför allt fiske.

~Paul~
 
Inte ett knivinlägg men kul ändå. Det finns hopp om friluftsframtiden, lokala förmågor har tagit fram ett tändstål man gärna vill ha! Hoppas länken funkar.

https://www.sn.se/nykoping/nykopingselever-kammade-hem-forstapris-pa-uf-massa/
Finurligt koncept! Lite dyrt dock :(.

Old Hickory har under Ontario Knives Co. tillverkats i många Herrans år (sedan 1924 om jag minns korrekt). Häromdagen så ropade jag in två stycken av deras skalknivar. Faktum är dock att denna modell 753 lär vara minst lika duglig ute vid lägerelden som i köket där hemma.

Stålet är blånerat AISI 1095 och greppet är i - lätt gissat - Hickory. Bladet är 85 mm långt och 1,2 mm tjockt över ryggen.

För några få tior kan man inte få så mycket bättre i form av en behändig liten friluftskniv. Synd bara att det inte följer med en slida :(.
 

Bilagor

  • IMG_0006 (2).jpg
    IMG_0006 (2).jpg
    25.2 KB · Visningar: 406
  • IMG_0005 (2).jpg
    IMG_0005 (2).jpg
    19.5 KB · Visningar: 402
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 390
1) Finurligt koncept! Lite dyrt dock :(.

2) För några få tior kan man inte få så mycket bättre i form av en behändig liten friluftskniv. Synd bara att det inte följer med en slida :(.

1) Vet inte. 299 för en 100% handgjord produkt som, om den levererar så grymt bra som det verkar, känns ok. Dessutom vill jag sponsra lokal ung företagsamhet som inriktar sig på annat än att bli ”influencer” :) Jag har fått tag i en av killarna och köpt loss en. Den stora frågan för mig är om den håller ”gnistkvalitet” över tid eller slits ut snabbt. Får prova och se helt enkelt

2) Extremt bra köp! Hade jag inte haft en liknande sak på arbetsbänken hemma hade du fått konkurrens :)
 
1. Vet inte. 299 för en 100% handgjord produkt som, om den levererar så grymt bra som det verkar, känns ok.

2) Extremt bra köp! Hade jag inte haft en liknande sak på arbetsbänken hemma hade du fått konkurrens :)
1. Hm, du har nog rätt :).

2. OK :), vilken konkurrent syftar du på? Har du kanske en och annan bild?

~Paul~
 
1. Hm, du har nog rätt :).

2. OK :), vilken konkurrent syftar du på? Har du kanske en och annan bild?

~Paul~

Jag menade att jag också såg auktionen som skapade visst intresse, men håller på och modifierar en gammal svensk kökskniv som skulle uppfylla i princip exakt samma syfte så jag lät bli att buda. Varsågod :)
 
Jag menade att jag också såg auktionen som skapade visst intresse, men håller på och modifierar en gammal svensk kökskniv som skulle uppfylla i princip exakt samma syfte så jag lät bli att buda. Varsågod :)
Ah, på så sätt :).

Vi hoppas att få se några bilder på din senaste skapelse ;).

~Paul~
 
Ah, på så sätt :).

Vi hoppas att få se några bilder på din senaste skapelse ;).

~Paul~

Inte så mycket att se, har precis börjat forma bladet. Men den blir nog till slut en rätt perfekt kompanjon i friluftsköket med sitt tunna blad (1,6 mm), dock lite längre än ditt
 

Bilagor

  • 8402B234-50D3-42E1-BB4D-F04D56E22222.jpg
    8402B234-50D3-42E1-BB4D-F04D56E22222.jpg
    13.3 KB · Visningar: 345

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.