Norsk familj tillbringar 1 år på Svalbard

Igår (19/6) visade SVT2 första delen av 3 (repris 25/6) om en norsk familj som tillbringar 1 år i en fångststuga på Svalbard. Till skillnad från många andra liknande program så är inte denna skildring så allvarsam, hurmor används flitigt (t ex när barnen går till skolan första dagen på terminen - med ryggsäckar på ryggen går de en runda på 50 m innan de återvänder till stugan). Mycket sevärt.
 
Mycket trevligt program, som sagt.

Var det bara jag som funderade på om de hade en extra "osynlig" person med sig?

Jag tyckte jag såg bilder på hela familjen som var filmade med handkamera, men kanske såg fel.
 
Mamman i familjen hette som ogift Ragnhild Amundsen och var för 25 år sedan en av norges skickligaste klippklättrare. Hon gjorde många hårda turer i par med Hans Christian Doseth.
 
mellpat; sa:
Mamman i familjen hette som ogift Ragnhild Amundsen och var för 25 år sedan en av norges skickligaste klippklättrare.

Och pappan var förste norrman på Everest 1985, och hade tänkt skärmflyga ner från toppen (men det var lite för dålig vind).
Så det är snarare familjen Skinnarkropp än familjen Svensson som tillbringar ett år på Svalbard.
 
Jag tror att de vid något tillfälle hade besök av någon som filmade, men att de i "huvudsak" filmade själva. Det märktes ju också att barnen var vana att vara utomhus.
 

avslutad210712

Gäst
KLAGER; sa:
tanto; sa:
Var det programmet där dom lät ett barn skadeskjuta en ren?

I den första delen fick man se att de sköt en ren. Det var inget barn som sköt den och den skadesköts ej.

Och i första delen fick man se pappan sittandes i en gungande båt med ett kulgevär och så försökte han skjuta sälar liggande i vatten. Inte riktigt förenligt med min syn på god jaktetik och en stilla undran är väl hur många sälar han skadade innan han fick in en dödande träff.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moxer 1 år i Norsk Vildmark "En vill mann" Expeditioner 33
JakobART Äventyrlig familj sökes Expeditioner 3
Gocraft Var tillbringar jag vintern? Expeditioner 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.