fiske i svenske nationalparker?????

-Patric-; sa:
Stadan; sa:
Storebror ser dig alltid! Med satellitövervakning och kontrollanter i varenda videsnår!


/Staffan

Jepp.. US Airforce upplåter från och med 2005 en stor del av sina sateliter just för att fånga tjyvfiskare på nordkalotten..

Det er godt å høre at sverge prioriterer "miljøkriminalitet" Så høyt i norge har vi litt dårligere råd og våre olje miliarder rekker så vidt til lønn for politikerne på stortinget! Jeg skjønner jo nå at sverge er et rikt land!!!
 
Stadan; sa:
[
Grejen är väl att det är någon person som äger fiskerätten och satsar pengar på fiskevård. Det är en moralisk fråga, du snyltar ju på någon persons bekostnad. Ofta någon som sliter för att få ekonomin att gå ihop. Det är inte staten du snyltar på, kom ihåg det. Inte ens i nationalparkerna.

/Staffan

Nå er det noe jeg ikke forstår! Hvem er som tape økonomisk dersom jeg jeg fisker 5kg fisk i en svensk nasjonalpark???????????????????
Jeg trodde fiskeforbudet var for at ingen skulle fiske fisken????? og at naturen skulle få passe på seg selv uten innbryting fra mennesker???

hvem sin fisk er dete jeg fisker da?????
Hvem skulle tjent penger på den?????
Dettte skjønner jeg ingen ting av???????
?????????????????????????????????
 
loff1; sa:
Nå er det noe jeg ikke forstår! Hvem er som tape økonomisk dersom jeg jeg fisker 5kg fisk i en svensk nasjonalpark???????????????????
Vem har sagt något om fiskeförbud? Fiske förbjudet för allmänheten, ja. Det innebär inte att det inte finns fiskerättsinnehavare. Det beror på var du fiskar om någon tappar ekonomiskt. Varför tror du reglerna finns? Tycker du att det ska inrättas specialregler för just din vandring?

Undantagsvatten (Jokkmokks kommun)
Samtliga vatten inom Sarek NP, Padjelanta NP och Stora Sjöfallets NP med undantag av Padjelantaleden, del av Pietsaure, Vuojatätno och del av Kårtejaure.

Se mer:
http://www.fjallen.nu/fiska/pdf/Jokkmokk-05.pdf
 
Stadan; sa:
Vem har sagt något om fiskeförbud? Fiske förbjudet för allmänheten, ja. Det innebär inte att det inte finns fiskerättsinnehavare. Det beror på var du fiskar om någon tappar ekonomiskt. Varför tror du reglerna finns? Tycker du att det ska inrättas specialregler för just din vandring?
så Det er altså noen som har lov til å fiske i svenske nationaparker??????????

Jeg var så naiv og trodde at alt fiske var forbudt for alle????

Jeg trodde forbudet var der for at naturen skulle være minst mulig påvirket av mennesker???

Tar jeg virkelig så feil????

???????

Hvem er disse priviligerte som har rett til å fiske i sveriges nationalparker???????

Kan mann i så fall få tilatelse fra disse priviligerte for å fiske???

Er reglene like konstiga for jakt???
 
Samerna har rätt till att fiska och jaga i nationalparkerna. En av få rättigheter som samerna fortfarande har kvar i Sverige, rätten till jakt och fiske samt renbete inom den egna samebyn. Utöver samerna vet jag inte vem som har rätt att fiska inom nationalparkerna.
Denna rättighet skijer sig inte nämnvärt från Norge vad jag vet.
 
Ok så da er det smene jeg sjeler fra drsom jeg fisker i nasjonalparkene?

Og boten er det ca det samme som for nasking(snatteri)
Hvor mye er dette i sverige?? I norge er vell dette opp mot nok.1000.-

Men så er jo fortsatt spørsmålet: hvor stor er sjansen for å bli tatt???
 
Chansen, eller risken beroende på hur man nu ser på det, att länsman tar dig är nog väldigt liten. Då är nog chansen/risken att du, liksom ett fall med två danskar jag känner till i området runt Rogen, får stryk av samerna större;-)

Finns dock ingen anledning att riskera det. Är du ute länge går det ju utmärkt att ta en titt både på t.ex Sarek, där du inte får fiska, och Arjeplogsfjällen där du får fiska.

Jag tycker själv det vore väldigt trevligt att kunna ta med fiskegrejorna och fiska i ett område som Sarek. Men fiskeförbudet för allmänheten och husbehovsfiskerätten för samerna är ju dels för att något kompensera samerna, dels för att bevara området. Särskilt olyckligt om respekten för allmänt fiskeförbud urholkas i nationalparkerna där vi strävat efter att skydda och bevara miljön, eftersom det är så välfrekventerade områden. När bara en liten grupp som samebyn kan nyttja området för husbehovsfiske hålls påverkan på en låg nivå.

Se här vilka stora områden som ligger öppna för fiske, bara man löser fiskekort:

http://www.fjallen.nu/fiska/kartor.html

Raskesven
 
Kan ikke si jeg har helt forståelse for dette forbudet! I sverige er dere vel vant til dette og forsvarer reglemanget. I Norge har vi gått mer og mer bort fra slikt tull og frigjort slike områder for almenheten.

Forstår samenes ønske om særskilte rettigheter, men kan ikke se (iallefall ikke når det gjelder fiske)at å la vanlige sportsfiskere få slippe til skulle utgjøre noen fare. Områdene med disse restriksjonene er jo så store, øde og vanskelig tilgjengelig at fiskepresset aldri ville blitt særlig stort uansett!!!

Ja!,som dere peker til finnes det store områder der fiske er tillatt. Endel av disse områdene lettere tilgjengelig også. Er man kun ute etter fiske er jo dette midt i blinken!

For de fiskefrelste av oss som liker å kombinere fiske med langturer/utforske nye øde områder-der naturopplevelse/friluftsliv står mer sentralt enn selve fisket, er det jo tragisk at man ikke kan legge opp en tur i f.eks Laponia uten å kunne ta med seg fiskestanga!

Jeg vandret noen uker 2003 i området vest for Virihaure i padjelanta. Vi kom da fra Norsk side Rago Nasjonalpark hvor fisket er tillatt og hadde derfor fiskeutstyr med.Vi så mye vak og fin fisk men torde ikke fiske da vi ønsket å respektere forbudet. Jeg hadde også den oppfatning da at fisket var forbudt for ALLE og ble mildt sagt forundret da jeg møtte to samer i båt som trakk garn. De fiska med garn og leverte fisk til restauranter og butikker fortalte de.De fortalte om mengder med fisk og mente garnfisket var viktig for å holde bestanden nede og størrelsen på fisken oppe, hvilket jo er riktig og fornuftig! MEN HVORFOR I ALLE DAGER KUNNE IKKE VI FISKE NOEN RØYEPINNER TIL MATFISK DA??????? Vi spurte og fikk til svar at det ikke var de som lagde disse reglene, men at dette var viktig næring for samene og at de derfor naturlig nok beskyttet den så godt de kunne. Men det var helt greit for dem om vi fisket oss noen røyer til matfisk ved oset vi lå.
Vi tok dette som en gyldig tillatelse og opplevde vårt livs mest eventyrlige røyefiske ved dette oset!

I etterkant har jeg grunnet mye på disse reglene, og har vel egentlig konkludert med at det er helt høl i hue. At samene skal ha særrettigheter er jeg helt enig i, men å forby alle andre å fiske med sportsfiskeredskap blir for dumt! Man burde åpnet for sportsfiske og om ønskelig (selvom jeg synes også det blir unødig) satt grenser for antall fisk man kan fiske om dagen etc.

I f.eks femundsmarka nasjonalpark i norge hadde samene tidligere noen egne vann, som nå er frigjort slik at alle kan bedrive sportsfiske i dem.Samene har fortsatt særrettigheter og kan fiske med garn, benytte seg av båt,scooter etc. og vannene har selvfølglig ikke blitt ødelagt selv om en og annen vandrer nå kan tar noen ørreter og røyer der på sportsfiskeredskap i løpet av året...

Jeg tror det er serdeles viktig med regler folk forstår og er enige i. Generelt tror jeg vi nordmenn har vannskeligere for å godta disse reglene, da vi synes det blir for dumt og ikke kan se hensikten med dette, og også fordi vi selvhar kjempet for å få fjernet slike forbud i vårt eget land....
Kanskje på tide at dere svensker tar opp kampen og sørger for en et mer fornuftig regelverk i svenske nasjonalparker???????????????
 
Kul med flera norrmän som ondgör sig över att de inte får fiska var som helst i Sverige.

Hur har ni det med bärplockningen och skoterkörandet hemma i Norge? Vad säger ni om vi svenskar kommer och vill plocka lite bär?

Vi har lagar och regler i Sverige, precis som ni har era. Men ni bör respektera våra lagar, så som vi vanligen respekterar era. Hela den här tråden har ju spårat ur i ett mycket konstigt resonemang om att norrmän bör få friska fritt i Sverige, för samerna får det.

Samerna har bott i norra sverige ganska länge. Norrmännen bor inte i Sverige överhuvudtaget. Iallafall jag ser där en stor killnad på dessa befolkningsgrupper.

mvh Christian
 
I norge er du hjertelig velkommen til både å jakte,fiske og plukke bær uavhengig om man er norsk, svensk eller for den sags skyld polsk. Hvor man kommer fra spiller jo ingen rolle. Naturen er for alle!!!

Når det gjelder scooterkjøring og annen motorferdsel i naturen har vi i norge så vidt meg bekjent et vesentlig strengere regelverk enn i sverige (heldigvis). Men altså for de seom orker å slite seg inn i øde utilgjengelige områder er det fritt frem for å fiske og høste av naturens frukter!

Jeg respekterer selvfølgelig deres lover, men kan ikke si jeg har noen forståelse for dem. Men misforstå meg ikke, jeg bryter ikke reglene selvom jeg synes de er noe tull.
Men regler folk ikke kan se noen fornuft i kan jo i seg selv være ødeleggende! Er det virkelig ingen svensker som kan se at reglene burde/kunne vært annerledes????uten at dette går ut over hverken samene, naturen eller fiskebestandene???

At samene skal ha sine rettigheter er jeg selvfølgelig 100% enig i. OG når jeg fremmer midt synspunkt rundt disse fiskeforbudene er det jo ikke for at vi nordemenn skal kunne fiske overalt i sverige. Jeg snakker jo om almenheten uavhengig om man er svensk eller norsk.Jeg uttaler meg ut fra mitt norske ståsted, men taler jo like mye svenskenes sak!

Som sagt samene skal ha sine rettigheter, og jo du har helt rett; vi nordmenn bor i norge ikke i sverige:)(selv om en hel del nordmenn også bor i sverige) Å peke på dette blir jo bare usakelig og dumt. Som svensk fiske/frilufts turist har du jo nøyaktig de samme rettightene som meg her i vår norske natur, på samme måte som jeg har det i sverige, og slik vil det jo heldigvis altid være!

Jeg kjønner ikke at dere svensker ikke er litt mer skeptiske til disse forbudene???? Det er jo ingen fornuftige forvaltnings argumenter/årsaker som bør tilsi et slikt forbud?Hvorfor i all verden skal ikke du kunne ta noen kast i et godt fiskevann langt inne i Sarek, når fiskebestanden bare har gått av å bli fisket på? Samene beholder jo alikevel sine garnrettigheter++ og inntekter på dette, itilleg kan de tjene noen kroner på å selge fiskekort. Det er jo en VINN VINN SITUASJON???

Det viktigste er jo at flest mulig bruker og blir glad i nasjonalparkene? Noe forbudene til en viss grad kan bidra til å forhindre iallefall for enkelte grupper. Vi er jo alle ulike (heldigvis), og hvorfor skal nasjonalparkene i sverige kun være for de som liker å vandre,bestige toppe, fotografere etc?, mens de som verdsetter akkurat det samme, men synes det å kunne fiske litt på ferden gir hele turen/oppleverlsen en vesentlig ekstra dimensjon-ikke kan utøve sitt friluftsliv i samme område???
Jo flere som har et forhold til og er glad i et område, jo flere vil også værne og ta vare på området!!! Skummelt å ha regler som diskriminerer enkelte former for friluftsliv!!!???

[Ändrat av masvean 2005-03-05 kl 17:46]
 
Kanske det är onödigt med sportfiskeförbud i Sarek. Kanske det skulle fungera att låta Sarek ingå i fjällfiskekort.

Men just Sarek, och i synnerhet Rapadalen, är så välkänt och det är under juli månad ingen ödemark i Rapadalen utan många som vandrar där. Med tillåtet fiske för alla skulle troligen dels de fiskeintresserade som redan brukar vandra ta med sig fiskegrejorna, dels skulle det troligen tillkomma många fler som idag inte vandrar där eftersom man inte får fiska.

Min skräckbild är stadigt ökande helikoptertransporter till "fiskebasecamp" utanför Aktse, av arrangörer som "bussar" in sportfiskare. Jag tror att trycket just i Rapadalen skulle bli väl hårt, men kanske jag har fel? För att inte öka trycket för mycket skulle priset på fiskekortet kunna sättas högt, men då blir det ändå bara några få priviligerade som kan utnyttja möjligheten. Nå jag kanske har fel som sagt, men vad tror ni andra?

Raskesven
 
Finnmarksvidda...

Angående fiskets frihet i Norge...

Jag har hört att utlänningar inte får röra sig hur som helst uppe på Finnmarksvidda??

Stämmer det, någon som vet??

Jag tycker också det är synd att man inte kan få ta med sig flugspöt i Nationalparkerna, men jag respekterar de lagar som gäller, och jag törs faktiskt inte chansa på att tjuvfiska trots att chansen är liten att åka dit..
Det känns helt enkelt inte okej att smyga med oron i magen...

Om en månad börjar Havsöringsfisket här i Gävle :))

Ha det gott allihop...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2
Kniv-Hasse Fiske efter Kungsleden Fiske 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...