• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Turskidåkning, v 15

Hej!
Någon/ några som vill ut i fjällen och åka turskidor under vecka 15?
Kanske åka Vakkotavare-Kebnekaise eller i Vindelfjällen? Eller något annat område?

Tycker om att ta det lugnt, ca 15-18 km per dag i genomsnitt. Bor gärna i stuga.

Svara gärna i tråden eller skicka ett privat meddelande.
 
Hej!
Just den veckan har jag semester och tanken var en turskidåkning men har inte bestämt område. Åker jag själv brukar jag hålla mig till lederna men är man fler har man andra valmöjligheter. Någon på mitt jobb föreslog en rundtur norr om Ammarnäs. Har använt både stugor och tält vintertid. på denna länk ser man rundturen. http://www.vindelfjallen.se/wp-content/uploads/2012/05/bvltOOG5.pdf

Med vänlig hälsning Jocke
 
Hej!
Kul att även du ska ut. Menar du ett varv runt Ammarfjället? Då måste man boka och hämta ut en nyckel om man ska använda stugorna, intressant. Jag ska kolla på det på nätet.

Hälsningar,Lena
 
Japp.
1:a Start i Ammarnäs omarkerat över sjön mot Servestugan (STF) ca20km
2:a Serve-Skidbäckstugan som är öppen.ca22km
3:e Skidbäckstugen mot Dalavardo där det krävs nyckel. ca13km
4:e Dalavardo-Mankeforsen, nyckel ca10km
5:e Mankeforsen - Rävfallsstugan Nyckel igen ca15km
6:e Rävfallsstugan - Ammarnäs ca15km

Nyckel bokas och hämtas ut i Ammarnäs livs eller naturum
Dag 2 kan man dela upp på 2 dagar om man vill övernatta i Tärnasjöstugorna blir då från Serve ca 13km + 11km vidare mot Skidbäcksstugan.

kör man till Ammarnäs på lördagen och hämtar nyckeln kan man börja med skidåkningen söndag, bor man även i Tärnasjöstugorna är man tillbaka till Ammarnäs på lördagen sedan har man söndagen för hemfärden och måndagen hemma för firande av annandag påsk! eller vad man nu vill göra med den dagen. Buss vart ett problem. enl google buss 341 men den går inte där enl länstrafiken Norrbotten. Tur man har bil!
 
Inga problem med buss för min del. Jag gick in på SJs hemsida och hittade bussförbindelser.

Låter intressant den färdbeskrivning du skrev. Jag har inte hunnit kolla så mycket på området, men visst ligger den lite vid sidan om? Det är kanske inte så mycket folk där då.

Jag ser gärna att man är några stycken om man ska åka med personer man inte känner ännu. Någon fler i forumet som är intresserad av att åka?
 
Har skrivit in på två andra sidor att tursällskap sökes till Ammarnäsfjällen runt. Får se om där är andra personer som vill med.
 
Har väntat på svar i de andra grupperna men ingen har nappat där. Håller på att packa skidor och övrig utrustning för att sticka iväg till Ammarnäs. Lägger med även tältet och pulkan om jag känner för att inte utnyttja stugorna. Misstänker att det är en del skotrar längst med Vindelälven så ensam lär man ju inte bli på den sträckan.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...