Varnas för harpest

Harpest och lämmelår/sorkår brukar gå hand i hand. Vi har haft två milda vintrar på rad så det är stora mängder med gnagare i år. Jag tror även att risken för sorkfeber kommer att öka i år.
 
I Jämtland hörde jag att fjällrävarna hade matproblem då det inte var ett lämmelår som förra året. Kan det skilja lokalt???
 
jo jag har läst att det inte finns så mkt lämmel i år som i fjol men gnagarbeståndet över lag är stort.
 
Synd att man verkar behöva förlita sig på tidningarnas rapportering för att hålla sig uppdaterad om sånt här. Man kan då bli beroende på att det är nyhetstorka för att informationen skall komma fram.

Vare sig mattillsynet elle folkehelsoinstituttet verkar ju ha lätt tillgänglig information. Jag gissar att situationen är densamma i sverige och andra länder.

Skall man (behöva) koka vattnen behöver man ha med sig stormkök även om man planerar en stugtur (alternativt planera att bära med sig hela dagsbehovet av vatten).
 
Varningen i Norge gäller nog främst hytteägare, som traditionellt dricker vatten från någon bäck. De dricker då vattnet under kanske flera veckor
 
Man bör här notera att i tidningsartikeln om man låser till slutet framgår att det är normal förekomst av harpest - typiskt sensationsjornalistik/nyhetstorka att slå upp stora hemska rubriker när man inte hittar något riktigt att rapportera om.

Folkhelsoinstituttets artikel är daterad till förra året, den verkar heller inte vara tillgänglig när man försöker surfa sig fram till den. Hoppas det är lättare att hitta de är det faktiskt är aktuellt.

De allmänna råden dock bör man ju följa alltid, ligger det döda lämlar i bäcken så bör man nog ta sitt vatten någon annanstans. Eventuellt kan man inspektera bäcken lite då och då uppströms...
 
Harpest = tularemi är en lurig sjukdom. Sätter den sig på lungorna kan det de ut som lungcancer men går att behandla och bota med antibiotika.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.