Går det att köpa nötter i bulk?

Letar runt efter alternativ för att köpa större mängder nötter som vandringssnacks och tänkte höra om det finns någon erfarenhet av det här. Tänker mig säckar på ungefär 5kg och bättre pris än i lokala livsmedelsbutiken.

Var förbi Kistagrossen för några veckor sedan men även där var priserna höga och paketen relativt små.

Har hittat denna UK-baserade e-handel men priserna är rätt höga även jämfört med lösvikt i butik:
Naturallygoodfood.co.uk: Peanuts Blanched China 5kg
Naturallygoodfood.co.uk: Mixed Nuts Whole 5kg

Granngården, Plantagen m.fl. säljer jordnötter som fågelmat. Oklart om dessa är lämpade för mänsklig konsumtion.
Granngarden.se: Jordnötter Fågelmat

Vet ni några andra bra alternativ?
 
Rostade salta jordnötter i 1kg påsar är nog det billigaste, eftersom det säljs i stora mängder. Ev kan man tvätta bort saltet och sedan torka dem.

Fågelmaten är trasiga jordnötter, risken är väl att de inte undersökt ev aflatoxiner i dem, som de förhoppningsvis kontrollerat i nötter för konsumtion
 
Pröva i invandraraffärer, fr a de med mat från Mellanöstern. I Lund finns det ett antal, där jag bunkrar t ex fräscha skalade valnötter i lösvikt, till 50-60% av kilopriset på ICA eller Konsum. Och då är de mycket färskare och godare än vanliga matkedjors USA-importerade, som ofta smakar en aning gammalt och härsket.

Samma med andra sorters nötter och frön.
Jag väljer ändå oftast valnötter - för att det är så gott, både som snacks och i all sorts matlagning, och för att de innehåller en del omega 3-fettsyror (andra nötter och frön innehåller nästan bara omega 6, som vi ändå äter för mycket av).

Vi som lätt tar oss till Köpenhamn kan dessutom storhandla mycket av den sorten superbilligt i de pakistanska kvarteren bakom Hovedbanegården, men du som verkar Stockholmsbaserad kanske kan ta en tur till Tensta/Rinkeby i stället ;)
 
Ska definitivt kolla runt mer i mellanösternbutikerna i Stockholm när tillfälle ges. Om nån känner till fler butiker i Stockholmsområdet så tar jag gärna emot tips.

Har inte sett så stora påsar med jordnötter i de vanliga butikerna. Det brukar vara runt 250g. Ska hålla utkik.


Är nästan lite märkligt att det inte finns mer utbud. Tittar man på t.ex. USA så räcker det med Amazon eller Wallmart så kan man köpa i princip allt i stora kvantiteter till relativt billig peng. Willys och Lidl finns större förpackningar av ett par varor till en bråkdel av kilopriset men det är snarast undantaget.
 
Ska definitivt kolla runt mer i mellanösternbutikerna i Stockholm när tillfälle ges. Om nån känner till fler butiker i Stockholmsområdet så tar jag gärna emot tips.

Har inte sett så stora påsar med jordnötter i de vanliga butikerna. Det brukar vara runt 250g. Ska hålla utkik.


Är nästan lite märkligt att det inte finns mer utbud. Tittar man på t.ex. USA så räcker det med Amazon eller Wallmart så kan man köpa i princip allt i stora kvantiteter till relativt billig peng. Willys och Lidl finns större förpackningar av ett par varor till en bråkdel av kilopriset men det är snarast undantaget.

https://handla.willys.se/produkt/Jordnotter-Salta-100278076_ST

https://handla.willys.se/produkt/Jordnotter-Med-Skal-101183325_ST

https://handla.willys.se/produkt/Pubmix-101236409_ST
 
citygross har alltid och lidl ibland, jordnötter 1 kg 15-20kr. cashew 1 kg 50-60kr. valnötter 0,5kg 50-60kr.
tips: toppa din mix med torrostade sojabönor ca 45%protein , 150gram 10kr

fågelmat är som all djurfoder, det som inte uppnår människofoder-kvalitet blir djurfoder. går absolut att äta men smakar skit, kan vara gammalt, smutsigt och har betydligt sämre näringsvärde.
 
Jag uppfattar det som att jordnötter är billigt och enkelt att hitta - men "riktiga" nötter så som t ex skalade valnötter är ofta dyrt och finns inte i särskilt stora förpackningar

Hursomhelst - Jag tycker Lidls valnötter är bra
Dock inte speciellt stora förpackningar. Men ändå billigare och godare än t ex willys och icas egna märken
 
Verkar inte som att det går att få tag på online i alla fall utan där är det ofta "premium organic" nötter till ännu högre priser som det handlar om eller så ställer frakten till det.

Ska kolla runt mer på Lidl, Citygross, Willys samt i mellanösternbutikerna och se vad jag hittar. Tack för alla svar! :)
 
Kolla med Lucufood i Malmö. De har visserligen ingen regelrätt nätförsäljning, men kan troligen tänka sig att skicka om det handlar om större mängder.
Prisnivå 120 kr/kilot för skalade valnötter i lösvikt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...